Knabstrupp??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
Re: Egensinniga

Överlag har jag fått intryck att man faktiskt har varit förståndig nog att inte bara avla på prickar utan också på ett stabilt temperament. Den bombsäkra hästen finns ju inte och självklart finns det individuella skillnader. Jag kan ju säga att jag hade mycket dåliga erfarenheter efter min förra häst och köpte därför den coolaste jag kunde hitta. Jag var absolut inte ute efter ett häftigt utseende, bara den stabilaste häst jag fick tag på.
Han är en sån där häst som tänker mycket, klurar och räknar ut saker och ting...Det är nog också ganska typiskt knabstruppern, tror jag. Att de används som cirkushästar beror inte bara på att de ser roliga ut :)

Re: Egensinniga

Det är jättekul att höra om alla era knabbar :)
Jag är ännu mer inställd på en knabstrupp nu när jag hört så mycket positivt. Det verkar vara en häst som passar mig! Men sen ska man ju leta individ och inte bara ras!!

Jag tackar för alla era inlägg! :bow:
Fortsätt gärna att skriv!

ZEB

Hej!
Jag har forskat lite i Zebs härstamning. Han är min hästs morfarsfar... Han är som du vet efter Benjaminn Knn100 i hans stamtavla finns övervägande delen Knabstrupp men även Oldenburgare och XX främst under 1960 och 70 talen.
Jag har anslutit mig till danska HEstedata. Spännande att leta bakåt. Vad har din häst för mödene?
Min gosse har okänd mormor så där kommer jag inte bakåt på den sidan.

/Jenny

Vi hade en här i ett par år, från länken som någon skrev in.
Jätte trevlig häst, social och kelsjuk som sjutton. Kanske lite nervig.
Hon hade verkligen ett underbart :love: :love: :love: steg.

Vad letar du efter för storlek och "typ" av häst då?

Jag letar efter en lättare häst men inte så hög, inte högre än 165 cm!
Det viktigaste är att den är lugn och stabil!
Jag vill ha en kompis till lätta klasser i både hoppning och dressyr. Men jag har inte så mycket pengar så jag får nog köpa nått som inte är så mycket utbildad och göra det jobbet själv. :D

Re: ZEB

hans mamma heter Sussen jag har inte hennes nr här nu men det är inte full stam bakom henne, men det hade varit skoj att veta.

vi har tre knapstruppar på ridskolan.

ganska olika faktiskt.

Baileys är 159, snäll och funkar bra i både dressyr och hoppning numera. känslig i munnen och har varit väldigt känslig överlag. var ett tag en sån häst som ingen ville rida för hon kunde bralla o leka rädd för saker och ting. men nu är hon jättefin!

Tiger är väl knappt 160, snäll och lite pigg/slö om vartannat. ;) Oftast segar han mest på men ibland får han bus i blick och då händer det grejjer! Kan få för sig att bommar man nyss travat över är livsfarliga, eller varför inte att instruktören äter små "tigrar" till frukost? :D Men han har ett stort hjärta och är en suverän häst! tycker bara om att liva till livet när det är tråkigt att bara harva runt runt runt. :)

Bamse är väl runt 175 och kraftigt byggd också. Ett ruskigt stort hjärta och han vill verkligen vara en till lags. Han är lite grön och valpig fortfarande, men försöker alltid göra det man ber om. Han har ett otroligt lugn, och så länge han inte går först ute med en fegis som mig på ryggen ( ;) ) är han en riktig klippa! Ett polisrytteri ville köpa honom tex. Ett suveränt psyke på den hästen! Precis sån jag vill ha i framtiden!

just ja.
Bamse heter egentligen Margo Segall Malmose, e Xantos-Paco Mejor af Silver och importerad från danmark!

jag kan ju även lägga till att knabstrup mycket väl kan vara en av raserna jag tittar lite extra på. ;)

alla våra tre är otroligt allround och har i grunden ett superpsyke! :) :love:

(o bamse är ju för övrigt min "lilla" älskling ;) :love: )

haha äsch, jag tänker inte heller alltid på att kolla länkarnas adress! :D

men så att alla slipper göra samma grej:
Göteborgs Fältrittklubb har dessa tre sötisarna! :)

Mera om ursprung

Oftast betraktar man Stoet Fläbbehoppen som enda ursprung till Knabstrupperrasen.

Det har dock funnits prickiga och vitfödda hästar i norden främst Danmark i många hundra år.

Under renässansen när vi i Sverige främst hade de små klipparna (jmf russ och islandshästar) avlade man i Danmark fram större stridshästar.
Dessa blev populära statussymboler.
Många av dagens Knabstruppar har kvar vissa av dåtidens stridshästar extreör och rörelseönster. De har tex en konvex nosrygg och kort starkrygg.

Stridshästarna måste av natuliga skäl ha dådkraft och mod.
Vilket i högsta grad lever kvar hos dagens knabstruppar.

Mer info
www.equiworld.net/uk/horsecare/Breeds/knabstrupper/
www.lsh.se/skokloster/ridkonst/hasten.html

:love:
/Jenny

Knabstrup - ja, det är en sån som jag har. Född -97, bruntigrerad leopard heter färgen och 164 cm.
Han är mycket bra och trevlig att hantera idag men det krävdes dock ett kunnande för att nå dit. Fantastiskt snäll med andra hästar är han också. Jag har ridit "akademiskt" i tre år på honom och här gäller det att ha tålamod, mycket tålamod. Min engelska tränare säger ofta att han är en "naughty boy" och det är ganska precis vad han är!
Dessutom är knapstruppern ganska "lat", här krävs det mycket ben för att få honom att arbeta rätt. Bent Branderup har skrivit en bok som heter "Knabstrupperen en dansk hesterace", den rekommenderar jag starkt! ;)

Vart fick du tag på boken? Finns den bara på danska? Ingen svensk eller engelsk översättning?

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar