Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
T

TeamWahlund

Jag klipper mina tävlingshästar sommar som vinter i regel så klipper jag dem varannan vecka.
Hur tycker ni man borde göra?
Och en sak som jag med tycker hör till detta är att jag lindar mina hästar varje natt (tävlingshästarna) på dagarna med om det är hårt i marken,
Hur tycker ni där?
Jag är bara nyfiken, har hört så många olika åsikter på de punkterna....

Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

Det där får man ju göra som man vill. Själv ser jag ingen anledning att klippa hästen så ofta, och klippa på sommaren? Man stör ju hästens naturliga skydd.
Linda ben ska göras sparsamt tycker jag. Man kan få motsatt effekt- att de blir överkänsliga istället: mer galliga när de senare är utan lindor och överben av nästan ingenting (gäller mest överanvändande av benskydd)

Jag ser ingen anledning till att linda hästarna varje natt/dag. Detta gör jag endast efter hårdträning. Jag kyler hellre benen direkt efter ridpasset. Mina hästar är torra och fina i benen så det har funkat hittills:)

Sen ang klippningen, så klipper jag vid behov på vintern. Skulle aldrig haft tid att klippa varannan vecka året om.

jag kanske ska skriva lite mer varför jag gör det, på en av hästarna så får han aldrig någon direkt sommarpäls den är alltid lång, å så e jag "upplärd" av peter wylde o hans groom( min kusin). ett väldans tjat om att ha hästarna korthåriga, vilket jag håller med om men två av mina hästar klipps inte på sommaren då deras sommarpäls är jättekort o fin. Linda benen gör jag ALLTID efter ett hårt pass men efter skritt turer o vilodagar så kan de slippa men en av mina hästar är lindad VARJE natt o vissa dagar (när de e hårt ute).
kanske va dåligt förklarat i de jag skrev innan...

Jag kyler ju klart benen direkt efter träning, men det är på natten de är lindade. Klippa gillar jag inte men efter två veckor börjar pälsen bli halvlång o ful så då klipper jag igen, mest av fåfänga men oxå för att jag anser att de är skönare för hästen att ha kort päls när den arbetas.

Jag håller på med travhästar och vi lindar hästarna när de gått hårdare jobb. Har även en ridhäst och han lindas till exempel efter ridning på tufft underlag, hoppträning. Att linda varje dag/natt skapar bara ett bandageberoende och är i min mening väldigt onödigt.

Linda benen gör jag ALLTID efter ett hårt pass men efter skritt turer o vilodagar så kan de slippa men en av mina hästar är lindad VARJE natt o vissa dagar (när de e hårt ute).
kanske va dåligt förklarat i de jag skrev innan...

Vet du varför du lindar benen så ofta?
Lite konstig fråga kanske, men ibland gör folk saker utan att veta varför dom gör det. Dvs vana eller att någon har sagt att det ska vara på det viset.

Lindar du benen för att ge stöd, när det är hårt i backen?
Lindor stödjer nämligen inte, oavsett vad argumenten är att de gör det : )

Att hästen inte får direkt sommarpäls kan ha att göra med att du förstört den genom ditt eviga klippande. Sen undrar jag en sak, gör du bara som andra säger åt dig eller funderar du aldrig på varför du gör saker ???

Att klippa hästar året om är lika med att förstöra deras naturliga skydd och sätt att sköta pälssättning/fällning. Det är inte alls konstigt att dina hästar får lång päls även på sommaren, du har troligtvis förstört det för dem.

Att linda för att det är hårt i marken känns väldigt onödigt. Okej om du vill linda efter riktigt hårda arbetspass, men jämt o ständigt är mer ett sätt att än en gång förstöra hästarna. Alla hästar skadar sig mer eller mindre, att gå på hårt underlag, få stå ut med lite regn, kyla osv gör dem bara starkare så att de klarar av att leva som hästar och inte som porslinssaker.

Tävlingshästar eller ej, klippa dem ska man ju inte göra mer än om det behövs... På vintern vill jag tillägga.

varför linda en häst när det är hårt i marken, låter helt onödigt. Lindorna gör väl ingen nytta får att marken är hård?

Tävlingshästar eller ej, klippa dem ska man ju inte göra mer än om det behövs... På vintern vill jag tillägga.

Tävlinsghästar som åker till varmare breddgrader p åsommaren klipps innan de åker. När de är hemma på våra nordligare breddgrader klipps de inte.

Att hästen inte får direkt sommarpäls kan ha att göra med att du förstört den genom ditt eviga klippande. Sen undrar jag en sak, gör du bara som andra säger åt dig eller funderar du aldrig på varför du gör saker ???

Du hann före.

Ägaren till min pålles mamma klippte alltid varje vinter. En dag så hade en av hennes hästar börjat sätta vinterpäls mitt i sommaren. Hon kallade ut vet och gjorde fullständig hälsoundersökning. Inte ett fel på hästen. Vet frågade om ögaren klipper hästen. Jo då, varje vinter flera ggr.

Vet förklarade att ett överdrivet klippande kan ge precis det resultatet att hästen får fel på hela pälssättningsfunktionen.

Jag klipper men inte varannan vecka. Detta året blev pålle klippt en gång och det räckte för hela vintern.

att klippa förstår jag om man har en häst som man tränar hårt med.. det gör ju dock inte jag och min får odla fritt :D

men VARFÖR lindar man benen om natten om hästen inte har svullna ben eller utan lindor får svullna ben? e inte det lite väl porslingshäst? har själv lindat knä nu (jag vet inte samma sak) men började tänka på hur obekvämt det är, fast det är jämt lindat och så.. det är bara tajt :crazy:
tror ni inte pållarna tkr det är skönt att gå utan lindor för de kan väl inte överanstränga sej i boxen.. på träningar är det ju bra då den faktiskt går.. men men

alltså kritisera.. men förklara gärna varför för jag vet ju inte.. :P kan ju hända att det är bra men jag har ingen erfarenhet :)

Jag brukar i och för sig linda även hästar som håller sig fina i benen, i förebyggande syfte. Men då ska det vara efter hårda ansträngningar. Sen tycker jag väl också att om hästen väl börjar bli gallig och tjock i benen så är det väl mer läge för veterinärkoll än bandagering.

klipper inte själv min häst, men måste man verkligen klippa var annan vecka ?:eek: Tror inte nån i mitt stall klipper så ofta...

Att linda finns det väl delade meningar om, vissa säger att det inte är bra att linda för ofta för att hästen då vänjer sig vid stödet, har även hört att de kan bli galligare om de är vana att bli lindade men står utan lindor en natt...

Lindar själv bara när jag rider, lr ibland i hagen men då för att öka blodcirkulationen...

Nu ska jag försöka skriva så jag svarar på allas inlägg..
Märkte att de här väckte många åsikter vilket jag tycker är intressant (inte för att jag tänker ändra mina rutiner men kul att veta vad andra tycker).

Jag lindar min häst varje natt och många dagar för att öka hans blodcirkulation i benen efter att en vetrinär sagt till mig att göra det, utan dem svullnar benen.
Han får gallor å så ja men de har vi kollat med vetrinär å de e bara att linda benen säger han.
Jag har inte förstört hans päls försökte låta bli att klippa förra sommaren men den blev för lång, isof e de peter wylde som förstört den.
Jag klipper varannan vecka ( min tränare klipper varje vecka) jag anser inte det för ofta då jag anser att de är bättre när den är riktigt kort.
Jag lindar när det är hårt ute för att de ofta är "knaggligt" då o jag vill tro att lindorna skyddar lite om han skulle snubbla eller något när han går på så ojämn mark.
Mina andra hästar lindas efter hårdare arbetspass t.ex hoppning, konditionsträning, klättring hårt dressyrpass. De klipps från okt - början av april ca. var tredje fjärde vecka. alltså inte lika ofta som min andra häst.

Något jag missade att svara på ???

Han får gallor å så ja men de har vi kollat med vetrinär å de e bara att linda benen säger han.
Vanliga gallor är ofarliga och inget hästen lider av. Jag upplever som sagt att de blir galligare om man lindar varje natt om man låter de vara utan en gång. Men om du vill linda varenda natt, året om, i resten av hästen liv så funkar väl det utmärkt.

Jag lindar när det är hårt ute för att de ofta är "knaggligt" då o jag vill tro att lindorna skyddar lite om han skulle snubbla eller något när han går på så ojämn mark.

Det skadar inte och jag tror inte dina hästar lider men förstår inte riktigt ditt resonemang. Tex att klippa hästen pga din egen fåfänga (som du faktiskt skrev)... :confused:

Helt onödigt tycker jag. Ok att linda nattetid om benen swullnar, men inte så hårt precis. Resten låter bara som merarbete.

Nu ska vi se om jag kan förklara lite mer då..
Om jag INTE lindar honom så SVULLNAR benen o blir GALLIGA men om jga lidar så e hans ben SUPERFINA! :)

Jag lever på min ridning o mitt tävlande mina hästar MÅSTE se respektabla o fina ut, så ja jag är fåfäng med det. men mina hästar lider inte av att bli klippta ofta. HAn som kllipps året om hade mått mkt sämre om han fått gå oklippt på somaren. Han behöver bli klippt varannan vecka för han päls växer fortare än de andras.
Vet inte hur jag mer ska kunna förklara det, jag tycker de är intressant vad ni har för åsikter men jag tycker de jag gör själv är rätt :) (för mina hästar)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 583
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 560
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka