Klippa Arab-svans?

Sv: Klippa Arab-svans?

När min arab stod på ridhuset fick jag en del negativa komentarer om att rycka manen kort på Cognac, vågade först inte riktigt rycka manen men efter noga över vägande så blev det så i alla fall. Fick visserligen vissa komentarer om att araber skulle ha lång man, då som var negativa till hans korta man hade inte sett honom med lång tunn och ganska skör man och luggen såg bara ut att vara några korta strån. Han blev och är mycket snyggare med kort en lång man( ska se om jag hittar några bilder på honom med kort och lång man), varför ha en lång och ful man i stället för en kort och snygg man?:)
Svansen klipper jag rakt av vid kotan för att den inte ska bli för lång, men tippset som någon hade skrivit här har jag tänkt testa nästa gång den behöver klippas. Till alla arab ägare klipp eller rycka man och svans om ni vill det är bara ni som bestämmer över eran häst och ingen annan, låt dom ha sin åsikt men gör det ni tycker är bäst. Vem vill ha en lång och ful man hur mycket balsamspray och borstningar med en bra borste som inte sliter på håret, om man kan ha en kort och snygg?

Nu menar jag verkligen inte att det är fult med lång man tvärt om jag önskar att min häst hade mer till man en han har, han skulle få ha samma kvalitet som mit vbl sto som jag aldrig skulle tänka på att klippa kort skulle manen vara i vägen vid ridning flätar jag den så den inte skulle bli förstörd.

Jag hade en travare med otroligt lång o tjock svans som jag fick "klippa" ( även travare är det tabu på) men hade en urtunningskam för hundar med ganska så långa skär på, det blev perfekt :bow: syntes inte att den var klippt alls....

Instämmer helt och fullt med dig och dina araber!!:bow:
Samma här,Jag toppar bara av svansen på min ibland när den börjar se lite för tunn ut längst ner annars rör jag inget.har glansmedel och reder ut man och svans varje dag.....mindre kul i detta väder kan jag ju tala om

Jag tar med en dubbeltandad effileringssax OM det MÅSTE klippas ;)

// Tynna

I morse hittade jag min valack med en 1 dm bred toffs bortsliten från mankammen. Skitsnyggt med klippt nacke, lite man och så en toffs, lite man och sen manken :mad:
Sååååå vi får se vad som händer....;)

Li

Jag hade en travare med otroligt lång o tjock svans som jag fick "klippa" ( även travare är det tabu på) men hade en urtunningskam för hundar med ganska så långa skär på, det blev perfekt :bow: syntes inte att den var klippt alls....

Har en kompis som klippte stubbman :eek: på sin travare och det blev ganska häftigt ;) !

*kl*

Jag friserar till nedkanten på både man och svans på mitt arabsto med sax. Jämnar till manen lite och tar av svansen i höjd med hovskägget, samt klipper rent vid nackstycket.

Såå noga är det inte även om jag också fått höra att det är "en styggelse" att klippa en arab. :p

det är en styggelse att klippa en arabs man och svans vet du inte det? svansen skall vara så! så att svansen lägger sig snyggt när hästen bär svansen högt annars kommer det se ut som skit kan jag lova. Lär dig nåt om araber innan du skaffar en. eller skaffa ett halvblod om du vill den ska se ut som ett.

det är en styggelse att klippa en arabs man och svans vet du inte det? svansen skall vara så! så att svansen lägger sig snyggt när hästen bär svansen högt annars kommer det se ut som skit kan jag lova. Lär dig nåt om araber innan du skaffar en. eller skaffa ett halvblod om du vill den ska se ut som ett.

Och tänk vad trevligt det vore med ödmjukhet, och att låta folk få välja själv utan att blanda in rasrasism och grejer.

Ska man inte ställa ut så finns det ju inga som helst nackdelar med att t ex klippa, förutom människor utan annat att göra än att klaga på andra då ;)

hej som jag skrev i mitt tidigare inlägg så håller jag på traditionen . men vill man klippa så ska man väl göra det. ser det fördrövligt ut så växer ju faktiskt man och svans ut igen även om det tar lite tid .
mvh chamir

håller med föregående...

visst är det vackrare med en oklippt arab (om manen svansen inte klias sönder eller liknande) men som häst ägare väljer man faktiskt själv vad man tycker är bäst för hästen.

frågan var väl mer hur man bäst klipper den OM man väljer att klippa...

vem har blandat in rasrasism?älskar alla raser, men däremot så tycker jag att om man klipper manen på en arab ser dem knappt ens ut som araber längre. Tror det är många som faktiskt tar bort manen på araber bara för dem ska likna ridponnys eller andra "vanliga" hästar för dem tror det ska bli mer accepterat då, eller för dem inte orkar sköta den långa manen. Min arab jag hade man ända nedanför bogen och det var ett jobb ja! men hade den alltid flätad vid hoppträningar osv.. Tycker det är så synd att se många araber idag som har kapade manar dem är ju fina så som dem är! Vem skulle förresten få för sig att kapa manen på en frieser?eller varför inte stubba? har jag faktiskt aldrig sett konstigt ändå.. vad är det för skillnad? en del av friserns skönhet är ju också dess vackra man precis som med araben.

vem har blandat in rasrasism?älskar alla raser, men däremot så tycker jag att om man klipper manen på en arab ser dem knappt ens ut som araber längre. Tror det är många som faktiskt tar bort manen på araber bara för dem ska likna ridponnys eller andra "vanliga" hästar för dem tror det ska bli mer accepterat då, eller för dem inte orkar sköta den långa manen. Min arab jag hade man ända nedanför bogen och det var ett jobb ja! men hade den alltid flätad vid hoppträningar osv.. Tycker det är så synd att se många araber idag som har kapade manar dem är ju fina så som dem är! Vem skulle förresten få för sig att kapa manen på en frieser?eller varför inte stubba? har jag faktiskt aldrig sett konstigt ändå.. vad är det för skillnad? en del av friserns skönhet är ju också dess vackra man precis som med araben.

Du tror och tycker, och det ska vara norm för vad som är rätt och fel för andra att göra?

Jag har två klippta araber. Valacken för att han ser rent bedrövlig ut i 'lång' (den blir aldrig mer än 2 dm) man, tunna, ojämna testar. Hur väl man än sköter den.

Stoets man är klippt för att den döljer hennes vackra hals för mycket för mattes smak, och för att jag varken tycker det är roligt att reda ut man i 20 minuter varje dag, eller trassla in tyglarna i den.

Kan man inte se att de är araber ändå så har man ingen större raskoll. Rastypigheten sitter INTE i manen. Och skönhet ligger i BETRAKTARENS öga. Jag tycker mina hästar kommer mer till sin rätt med kort man. Du kanske tycker något annat och en tredje har ännu en annan åsikt. Men varför är din åsikt den enda rätta och alla andra alt fel?

vem har blandat in rasrasism?älskar alla raser, men däremot så tycker jag att om man klipper manen på en arab ser dem knappt ens ut som araber längre.

Jag vet inte hur de araber du sett ser ut, men mina har både typ och utstrålning som räcker, så ser du inte att det är en arab kanske du inte sett så många :devil: Eller vet hur en arab ska se ut.

Valet är fritt. JAG gillar långa bäst, men som jag skrev, är manen ful, kan det vara lika bra att klippa. Den växer ut, värre än så är det inte.
Herregud! Det är ju bara hår!
Det är ju hästen man ska älska...gisses amalia...

Li

Lånar knapp

Egentligen är de bullshit att traditionen säger att man & svans ska vara orörd.

För traditionen säger även att man ska framhäva nacken genom att klippa bort 1-1½ dm bakom öronen.

självklart ser det mindre ut som en arab med kapad man. Som sagt hur skulle en frieser se ut i kort man? samma sak där....men vissa här tog visst åt sig väldigt mycket då det blev väldigt otrevlig ton tyckte mitt inlägg var lugnt. Eftersom jag själv har ägt en arab så har jag ju uppenbarligen sett en hel del vart på utställningar m.m. så det är bara löjliga påståenden. Du tror och tycker precis lika mycket själv;)

Ja men vad bra att vi är på det klara med att du sett många araber.
Då vet du ju att det finns typade och otypade och att det inte är på manen man ser om det är en arab.

Jag har sett en frieser (?) med kort, stubbad man som var skitläcker, ägaren ansåg att manen var i så dåligt skick att den skulle klippas.
Faktum är att den hästen är stubbad ännu. För den blev så schnygg! ;)
Men på ngn utställning lär dom inte komma på ett tag.

Äh, låt den här löjliga diskussionen vila, och inse att smaken är som baken: Var å en gör som dom vill. Utan att behöva bli påhoppde som idioter och marodörer.

Li

självklart ser det mindre ut som en arab med kapad man. Som sagt hur skulle en frieser se ut i kort man? samma sak där....men vissa här tog visst åt sig väldigt mycket då det blev väldigt otrevlig ton tyckte mitt inlägg var lugnt. Eftersom jag själv har ägt en arab så har jag ju uppenbarligen sett en hel del vart på utställningar m.m. så det är bara löjliga påståenden. Du tror och tycker precis lika mycket själv;)

Det var väl du som började med den otrevliga tonen?

En frieser skulle kunna vara skitsnygg i kort man. Det beror helt på hur kvaliten och utseendet på manen är när den är lång, hur frieserns exteriör är etc.

Du menar att du varit på utställningar etc och fortfarande inte vet att rastypigheten INTE sitter i manen. Min valack får inte mer typigt huvud bara för han har lång man, och mitt sto får inte mindre typat huvud för hon har kort man. Arabtypighet sitter INTE i manen, den bedöms övht inte på utställning. fast det är klart det kunde vara kul.. 'huvud: 9, ben:8, bål: 8 man: 1' *s* Däremot visas araber av TRADITION med naturlig man och svans, och det är det som är gängse, kutym och standard och en klippt arab sticker ut, och förlorar månne någon poäng av en trad domare. Men är den av guldkvalitet så FÅR den sitt guld oavsett manen.

Jag tycker också ja, att var och en gör som de vill. jag försöker inte tycka att dete na eller det andra är rätt. Och jag hävdar att en häst - OAVSETT RAS - som inte passar i lång man och/eller som har dålig mankvalitet är finare med ansad man. På samma sätt som vissa hästar passar bättre i lite längre man och inte i stubb, även om de råkar vara fjording.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025