Klippa Arab-svans?

Sv: Klippa Arab-svans?

Här får ni lite bevis på att det GÅR att sköta en lång, vacker man på araber OCH använda de i ridning:bow:

kaisoon_el_karnak.jpg

kaisoon_msiptah.jpg

angelec8406e_000.jpg

Såhär kan man fläta manen t.ex...

horses005007.gif

Ännu ett bildexempel på en fint flätad arab..

som ni ser så går det alldeles utmärkt om ni nu inte redan visste det, att rida en arab med lång man, så att säga att man klipper den för att arbete med manen inte är prio 1 är rent skitsnack.
Att klippa man är minst lika mkt arbete som att fläta den då o då.

Här är en bild som visar att vad ni än säger så kommer en arab med lång, naturlig man alltid vara vackrare och finare än en med kapad...

525325479mLwhkd_ph.jpg

Zimbolic2.jpg

:rofl: :rofl: :rofl:
Personligen föredrar jag ett glas vin i så fall...;)

Är det roligt att anstränga sig för att missförstå:smirk:

Jag menar att man gillar en viss ras för deras egenskaper OCH speciella utseende...alla raser ser ju olika ut, eller hur?

Jag tycker man gör helt fel när man klipper en arabs man och svans, sen får du vara hur rädd du vill.
Jag är rädd för folk som dig som skiter totalt i att ta hänsyn till normer...för mig är det en oskriven regel att man inte rör en arabs man med sax.

Folk som dig gör mig rädd...vart är arabhållningen i Sverige påväg?
Har läst så mkt om hur illa det anses vara att klippa arabers manar och svansar.

araben är världens äldsta hästras och det är enligt mig respektlöst att klippa deras man o svans.
enl texter jag läst så var det vid arabavelns början straffbart att klippa deras manar...

Vem som helst ser att man förstör skönhet när man kapar en arabs man....visst, de kanske ser "busiga" ut, men för mig är utseendet förstört till viss del.

tycker likadant, skulle alldrig våga tänka tanken att ens klippa någon av våra araber, förutom där nackstycket ska sitta...

Klart det går, men det är väl upp till var och en att avgöra hur dom vill tillbringa tiden med sin häst!
Mitt sto har aldrig varit stubbad, dock ryckte jag hennes man kort, på den tiden jag red kontinuerligt, för att slippa intrasslad man i tyglarna. Och faktum är att hon var riktigt snygg, och såg fortfarande ut som en arab.
Hon har aldrig visat något missnöje gentemot mig pga det. -Så jag är nog förlåten :rofl:
Har heller inte blivit stämd av nån mytfanatiker för att jag gjorde det.

Nu växer den fritt, men blir ofta ful nertill, så då brukar jag ge den lite näring genom att "toppa" den med trimkniven.
Sedan jag började klippa svansen nertill, har den blivit mycket snyggare och tjockare dessutom.

Jag håller med om att araben har sin historia, och att man ska vara rädd om rasen osv. Men prestera och fungera i aveln, gör den oavsett längden på behåringen ;)

När det gäller fjordingar då? Flugor gillar väl dom också....:angel:

det ser inte så proportionerligt ut med kapad man o svans på en arab, tycker jag, men har man en arab som enbart ridhäst och att den inte passar in i "arabtypen" så får den väl vara som en annan ridponny...(menar inget illa med det, så ta inte illa upp)

Nej jag tar inte illa upp, men anser att det är upp till var och en att avgöra hur dom vill ha det.:)
Om jag så ägde en världschampion, så anser jag det vara min fulla rätt att göra som jag vill med den. Så det har inte med att göra om den har typ eller ej. Han skulle vara lika vacker ändå. Och man kikar ju på den manfria sidan, om man vill se hur halsen ser ut;)
Däremot så föredrar jag rent utseendemässigt en lång vacker man... Men det är under förutsättning att man orkar sköta den, och det är det som är upp till var och en.

Tack för det.:bow:

Jag tycker bara att det enda man kan begära är att vi har respekt för hur andra sköter sina hästar så länge hästarna far illa. Självklart går det att rida en häst med lång man, men alla har olika värderingar och prioriteringar. Att säga vad som är rätt eller fel för andra är varken respektfullt eller fiffigt när det handlar om så här banala saker.

Jag tycker själv att det är vackert med lång man på de flesta hästar, men det är förmodligen helt irrelevant för er att veta. Därför ger jag också själva fan i vad andra tycker är rätt när det kommer till en sådan petitess som man och svans.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka