Klippa Arab-svans?

Sv: Klippa Arab-svans?

har du lika fina bilder på när hästen har sin riktiga man och den är borstad och välskött så kan jag uttala mig men när hästen är helt lerig och dessutom vintertid vs sommar och ren vad vill du att jag ska säga liksom:crazy:

har du lika fina bilder på när hästen har sin riktiga man och den är borstad och välskött så kan jag uttala mig men när hästen är helt lerig och dessutom vintertid vs sommar och ren vad vill du att jag ska säga liksom:crazy:

Jag sa ANDRA bilden, där är hästen inte lerig, och borstad! Det har blåst en aning i någon minut innan bilden togs, det är allt. Men ja, den trasslade och höll på som bara fan när den var lång.

Och visst kunde jag tagit en bild när den var kammad, full i pälsglans och vindstilla. Men den skulle sett ut sådär efter några minuters rörelse. På bilden med kort man är manen INTE borstad innan ridtur, och han har gått ett helt pass.

Så, hästens man ser normalt ut lång som på andra bilden i första länken, och kort som på bilderna i andra länken. Och jag undrar fortfarande om du tycker den är snygg i första länken?

Vinter vs sommar, vad har det för betydelse? Mina sätter vinterpäls - inte vinterman!

Så, tycker du manen på andra bilden på första länken är snygg?

tycker det är för dålig bild manen är ju smutsig men ja står fast vid att det ser bättre ut med lång man. hästar e ju alltid finare på sommaren det vet väl alla...

tycker det är för dålig bild manen är ju smutsig men ja står fast vid att det ser bättre ut med lång man. hästar e ju alltid finare på sommaren det vet väl alla...

vad har att manen är smutsig med längden att göra? Manen skiftar i fel nyanser ja, eftersom den inte är nytvättad. Men det påverkar inte ett dugg att den är stripig och risig lång.

Och iaf mina hästars man ser exakt likadana ut på somrarna som på vintrarna.

Men visst är det enklare att bortförklara än att erkänna..

Men okej, här: http://hem.passagen.se/visenz/tomkvision.jpg
(om det inte fungerar ta bort http:// och prova igen)

Nåå, är den snygg? Den är 'toppad' för att inte bli som ett V. Men i övrigt är den lika stripig och eländig som den blir lång. Det är en sommarbild.

Senast ändrad:

jag sa att jag inte tyckte det är snyggt med rykt/klippt man på araber och det syns ju att du har toppat den där..förstår inte vad det är som är oklart jag kommer hålla fast vid det jag tycker oavsett hur många bilder du visar.

Det jag vill du ska inse, som du mycket väl förstår fast än du försöker hitta ursäkter att inte låtsas som det, är att vissa hästar inte har mankvalitet nog för lång man, utan manen blir tunn, stripig och tovig om den är lång, och det är inte vackert.

Medan en sådan man kortad ofta ser tjockare ut, blir tjockare eftersom den inte slits lika mycket, och inte blir stripig och tovig av minsta lilla.

nej tyvärr för dig så kommer jag aldrig att inse det eftersom jag inte håller med!
men då borde nog alla arabers manar kapas enligt dig för de flesta araber har tunna manar inte som en nordsvensk precis. har hästen lång man självklart att den tovar sig lätt därför måste man ju sköta den väldigt noga. du får tycka vad du vill men jag håller INTE med

visste du att arabens man klipps kort i dess hemland???

har araben en god mankvalitet så har den lång man ... hingstar har alltid lång man eller snarare oftast medans på ston o valacker rycker det oftast om man kvaliteten inte e BRA...

skulle jag ha en kallblod skulle jag nog stubba den för tycker att det blir maffigare OM den hade rätt extriör som gör att den passar i det... att det e en styggelse o röra arabens man o svans e ren bull shit :devil: ...

Har en kompis som klippte stubbman :eek: på sin travare och det blev ganska häftigt ;) !

Det har jag också gjort på en märr som skubbade av sig lite här o lite där...lyckligtvis hade hon en snygg nacke och blev jäkligt läcker :D

..eller stubb o stubb, jag rakade bort rubbet...

vem har blandat in rasrasism?älskar alla raser, men däremot så tycker jag att om man klipper manen på en arab ser dem knappt ens ut som araber längre. Tror det är många som faktiskt tar bort manen på araber bara för dem ska likna ridponnys eller andra "vanliga" hästar för dem tror det ska bli mer accepterat då, eller för dem inte orkar sköta den långa manen. Min arab jag hade man ända nedanför bogen och det var ett jobb ja! men hade den alltid flätad vid hoppträningar osv.. Tycker det är så synd att se många araber idag som har kapade manar dem är ju fina så som dem är! Vem skulle förresten få för sig att kapa manen på en frieser?eller varför inte stubba? har jag faktiskt aldrig sett konstigt ändå.. vad är det för skillnad? en del av friserns skönhet är ju också dess vackra man precis som med araben.

Vissa araber ser ändå inte us som araber vare sig den har lång man eller inte. Jag har inte klippt min bara för att den ska se ut som "vanliga" hästar utan för att han har väldigt tunn och skör man, hjälper inte med glansspray. Att sköta om manen är inte spec jobbigt bara för att den är lång, sköter man den dagligen så tar det inte längre tid att sköta en än kort man. Min ridtravare har lång man och den är inte ett dugg jobbig att sköta.

Jo. Har man inte tid med pälsen så ryker den, allt annat är djurplågeri. Det finns viktigare saker man måste ha tid att göra med sitt djur än pälsvård och ibland påste man prioritera.

/Glim - med klippt beardis

tycker de låter som om man inte ska ha häst isåfall om man inte har tid att sköta om den

vem har blandat in rasrasism?älskar alla raser, men däremot så tycker jag att om man klipper manen på en arab ser dem knappt ens ut som araber längre. Tror det är många som faktiskt tar bort manen på araber bara för dem ska likna ridponnys eller andra "vanliga" hästar för dem tror det ska bli mer accepterat då, eller för dem inte orkar sköta den långa manen. Min arab jag hade man ända nedanför bogen och det var ett jobb ja! men hade den alltid flätad vid hoppträningar osv.. Tycker det är så synd att se många araber idag som har kapade manar dem är ju fina så som dem är! Vem skulle förresten få för sig att kapa manen på en frieser?eller varför inte stubba? har jag faktiskt aldrig sett konstigt ändå.. vad är det för skillnad? en del av friserns skönhet är ju också dess vackra man precis som med araben.

:bow: :bow: :bow:

tycker de låter som om man inte ska ha häst isåfall om man inte har tid att sköta om den

Då kan man ju sluta klippa hästar, sluta täcka hästar osv. För har man inte tid att skritta hästen tills den blir torr (även om det tar ett par timmar), eller att vänta på att leran ska torka och sen borsta av den innan man rider, då har man inte tid att ha hästar? Eller..

det är en himla skillnad på tid att sköta om, och att ägna uppemot timmen varje dag för att reda ut man och svans. För glöm piggborstar och hårborstar och pälsglans, borstarna sliter otroligt, och pälsglans, det är ju bara för att spara tid så det kan man ju stryka..

Då kan man ju sluta klippa hästar, sluta täcka hästar osv. För har man inte tid att skritta hästen tills den blir torr (även om det tar ett par timmar), eller att vänta på att leran ska torka och sen borsta av den innan man rider, då har man inte tid att ha hästar? Eller..

det är en himla skillnad på tid att sköta om, och att ägna uppemot timmen varje dag för att reda ut man och svans. För glöm piggborstar och hårborstar och pälsglans, borstarna sliter otroligt, och pälsglans, det är ju bara för att spara tid så det kan man ju stryka..

:love: :bow: :banana:

Herregud! Det är ju bara hår!
Det är ju hästen man ska älska...gisses amalia...

Li

:bow: :bow: :bow:
Håller med till 100%.Har själv en arab som är ryckt.Tycker det är fint med lång man och det har min pålle alltid haft förut.I början på hösten tänkte jag om, det var ett sånt j*vla jobb med den och den såg inte så fräsch ut oavsett hur mycket tid jag lade ner på den.Då åkte den av!Att håren har dålig kvalitet är nog svårt att ändra på(även om man använder litervis med glansspray) och jag tycker att det är snyggare med en kort man som ser välvårdad ut än en lång och risig....

I ett försök att svara på frågan istället för att tjafsa om huruvida det är okej eller inte att klippa araber så brukar jag klippa liiite på svansen om den blir så lång så att den släpar i marken när hästen står rakt upp och ner och då klipper jag lite sneda jack uppåt så att det inte ska se så rakt avklippt ut.

Tycker också det är fuult med araber med kortfriserad man, men att hålla efter den med lite toppklippning av svansen så att de inte trampar på den är väl ändå inte nåt att muttra om? Skulle dock ALDRIG rycka eller klippa manen, utom högst på mankammen OM hästen har MYCKET och tjock man.

det är en styggelse att klippa en arabs man och svans vet du inte det? svansen skall vara så! så att svansen lägger sig snyggt när hästen bär svansen högt annars kommer det se ut som skit kan jag lova. Lär dig nåt om araber innan du skaffar en. eller skaffa ett halvblod om du vill den ska se ut som ett.

Har haft araber sedan tidigt 80-tal och har alltid haft långa manar på allihopa:)
Nu har jag en arab sedan 4 år tillbaka som jag var sugen på att frisera (har funderat länge och väl) och gjorde slag i saken och kapade manen! ångrar mig inte ett dugg min arab pojke ser varken skamsen eller tappat sin stolthet för det:smirk: har inte planer på att ställa ut honom heller (då skulle jag nog vilja ha lång man)
,jag blev bara tvungen att testa,tyckte det var jobbigt med lera i hela taglet,tyglarna skavde av man under ridning och även tagel som letade sig in under schabraken som "nöps" loss under ridning:p

5903858.jpg

mvh Arabizar

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka