Klippa Arab-svans?

Sv: Klippa Arab-svans?

Rör aldrig svanen och på nacken klipper jag bort ca en decimeter av manen då hon är väldigt vacker som utställningshäst. :bump: :banana:
Har inte ens rört svanen fast den är jättelerig, sliter så mucket då och hon behöver all svans hon kan få...

Tycker araber ska få se ut som araber även om dom inte e så pass snygga så dom har nått att komma me på utställningar.
Skäms på er som klipper "fel" !:mad:

tagel som letade sig in under schabraken som "nöps" loss under ridning:p

mvh Arabizar

Jo å jag klipper bort en liten bit vid manken på en av mina araber för att slippa det. Eller ja han är bara 75% arab å resten halvblod ;)
Tycker att det ser mycket tråktigare ur med söndersliten man.

Lovar DET SYNS INTE på några meters håll.

/Linnea

Manmarodören.

hehe, jag ahar liknande problem men jag bara klipper nån centimeter så den inte släppar i marken...
och ni med arabskimmlar, nån som har liknande problem att de vackra svansarna är bruna efter två dagar i leriga hagar? inte kul att ställa till med stortvätt varje dag för att få en vit svans :p iförsig har min arab ingen "snyggvett" alls, om han fick välja skulle han vältra sig i en lerhög hela dan och tillsluta helt byta färg :rofl: älskar vinter = täcke :D

hehe, jag har liknande problem men jag bara klipper nån centimeter så den inte släppar i marken...
och ni med arabskimmlar, nån som har liknande problem att de vackra vita svansarna är bruna efter två dagar i leriga hagar? inte kul att ställa till med stortvätt varje dag för att få en vit svans :p iförsig har min arab ingen "snyggvett" alls, om han fick välja skulle han vältra sig i en lerhög hela dan och tillsluta helt byta färg :rofl: älskar vinter = täcke :D

När man köper en viss hästras så köper man även en viss stil, dvs hur hästen ska se ut.
Med det menar jag att man gör fel när man förstör arabers speciella attribut som är lång man och svans.

Att klippa arabers manar och svansar är för mig helt fel.
Har aldrig sett EN ENDA arab som blivit finare med kortklippt man.
Även om en arabs man aldrig blir superlång så är det en del av arabens naturliga skönhet att ha lång, icke-avkapad man.

För mig passar inte en rakt avkapad man ihop med arabens linjer och ser helt fel ut.
Varför tror ni att man inte har kapad man på araber i utställningar?

Man kan visst sköta om en lång arabman och ändå kunna rida på den...det är ren lathet att skylla på "mkt jobb".
Det är bara att sätta igång och fläta manen!

Min arab har inte superlång, perfekt man men jag skulle aldrig förstöra den...

de bilder man ser på kapade arabmanar här har ju inte direkt ändrat min åsikt...:crazy:

hehe, jag ahar liknande problem men jag bara klipper nån centimeter så den inte släppar i marken...
och ni med arabskimmlar, nån som har liknande problem att de vackra svansarna är bruna efter två dagar i leriga hagar? inte kul att ställa till med stortvätt varje dag för att få en vit svans :p iförsig har min arab ingen "snyggvett" alls, om han fick välja skulle han vältra sig i en lerhög hela dan och tillsluta helt byta färg :rofl: älskar vinter = täcke :D

med 3 skimmlar i stallet (araber) så är de så här en håller sig super fin å ren...svansen lång...knyter knut på den när dom är ute...en lortgris som jämt är fläckig...men.....inte tvättar jag henne varje dag för de...det är bara gilla läget och borsta bort så mkt som möjligt...dock gör jag som så att när jag tvättar (sommartid) så sprayar jag med glansspray vilket jag gör med jämna mellanrum...sen får hon väll vara fläckig...

ska man bort på nått så gör jag punkttvättning med torrschampo...d.e funkar fint...annars kan man skölja svansen i bara varmvatten å få bort mkt så...

har inte någon vattenspilta så då får de vara så här och hon lider inte för de...snarare tvärtom....

har hört att man kan ta potatismjöl också...har ej provat...vatten och svamp funkar för mig när jag behöver ta bort nått jag absolut inte kan kolla på ...
cat

NEEEEEJ!!:eek: Klipp inte!!
Araber ska bara ha lång man och svans så e de bara, jag kan slåvad om att svansen alldrig blivit klippt innan om den var fin! Och hade du tänkt ställa ut den så är det inte så kul me klippt svans.
Det finns verkligen inget finare än en arab med lång man och svans :love:

KL
Jag tycker det är skillnad på att klippa och att trimma. En lång arabman och svans blir snyggare om man trimmar de slitnaste, längsta stråna. Då ser man o svans tjockare o fylligare ut.
Jag trimmar alltid inför tävling.
Klipper dessutom en extra bit av svansen på hösten för annars släpar han bara den i leran. Han har lång svans som han ibland själv kan stå på. Så jag klipper inte kort bara så att den inte släpar i leran.
// Linda

Man kanske själv måste hålla en viss stil som arabhästägare också? :eek: Jag kanske har missat något?

Är det överklasstuket med ett champangeglas i handen som gäller eller ska man köra på något mer ursprungligt som en burnus? :confused:

:rofl:

Man undrar ju hur gamla (läs:unga) vissa är i den här tråden.

Läskigt att läsa vissa inlägg. Att man skulle köpa en viss stil för att man köper en viss hästras är nytt för mig.

Jag som alltid har trott att man köper sig sin häst efter användningsområde :confused:

Vilka generaliseringar.

Nej, om jag var TS skulle jag blunda för vissa inlägg, man undrar ju vart hästhållningen i Sverige är på väg....

Vad finns det för mening med att låta en, t.ex tävlingshäst i dressyr ha lång man bara för att det skulle vara en arab?

Nä, klipp ni era hästar, jag tycker iallafall att de är lika söta för det :bump:

Dom blir att se så mycket busigare ut i kort man, efter vad jag själv tycker i alla fall :D Super sött :D Jag tycker att smaken och beroenda på vilket "användningsområde" man ska ha hästen till är bäst!

Är det roligt att anstränga sig för att missförstå:smirk:

Jag menar att man gillar en viss ras för deras egenskaper OCH speciella utseende...alla raser ser ju olika ut, eller hur?

Jag tycker man gör helt fel när man klipper en arabs man och svans, sen får du vara hur rädd du vill.
Jag är rädd för folk som dig som skiter totalt i att ta hänsyn till normer...för mig är det en oskriven regel att man inte rör en arabs man med sax.

Folk som dig gör mig rädd...vart är arabhållningen i Sverige påväg?
Har läst så mkt om hur illa det anses vara att klippa arabers manar och svansar.

araben är världens äldsta hästras och det är enligt mig respektlöst att klippa deras man o svans.
enl texter jag läst så var det vid arabavelns början straffbart att klippa deras manar...

Vem som helst ser att man förstör skönhet när man kapar en arabs man....visst, de kanske ser "busiga" ut, men för mig är utseendet förstört till viss del.

Är det roligt att anstränga sig för att missförstå:smirk:

Jag menar att man gillar en viss ras för deras egenskaper OCH speciella utseende...alla raser ser ju olika ut, eller hur?

Jag tycker man gör helt fel när man klipper en arabs man och svans, sen får du vara hur rädd du vill.
Jag är rädd för folk som dig som skiter totalt i att ta hänsyn till normer...för mig är det en oskriven regel att man inte rör en arabs man med sax.

Folk som dig gör mig rädd...vart är arabhållningen i Sverige påväg?
Har läst så mkt om hur illa det anses vara att klippa arabers manar och svansar.

araben är världens äldsta hästras och det är enligt mig respektlöst att klippa deras man o svans.
enl texter jag läst så var det vid arabavelns början straffbart att klippa deras manar...

Vem som helst ser att man förstör skönhet när man kapar en arabs man....visst, de kanske ser "busiga" ut, men för mig är utseendet förstört till viss del.

Det jobbigaste med att ha arab tycker jag är att folk tydligen ska TYCKA så :devil: mycket om hur de är, och hur man ska sköta deras man och svans? Respektlöst mot vem? Hästen? Allah? Dig?

Jag har araber för att jag gillar deras personlighet, sen är det strunt samam för mig hur manen och svansen ser ut så länge de kan vifta bort flugor med den. Självklart har alla olika smak, men då behöver man ju inte heller uttala sig om att något är rätt och det andra fel. Vart vill du komma med att det varit straffbart att klippa svansen? Det finns väldigt mycket på denna jord som är/har varit straffbart, och tack gode gud har mycket av det tagits bort.

Don efter person, jag tycker alla ska ha sina hästar så som de vill. Vill man ha en arab för att den har fin mman och svans, och man vill lägga ner antal timmar/vecka att sköta den så visst. Men för dem som främst vill använda sin arab till något kan jag förtå att pälsvården inte alltid är första prio, så länge den inte missköts så klart.

bara att det där med att rycka manen på araber är en riktig fluga:angel: för tio tjugo år sen hade jag aldrig ens sett en arab med kapad man.Blev helt chockad första gången jag såg det.
Araben är tyvärr ingen jättepoppis häst i sverige tror det är därför folk kapar manen för att dem hoppas att ingen ska märka att det är en arab.:crazy:

Jag har också arab, och jag skulle aldrig få för mig att kapa hennes man!!
Jag är inte muslim, så vad Allah har med saken att göra förstår jag inte:smirk:
Respektlöst om araben och dess historia. Kalla mig old-fashioned, men jag har respekt för araben och att det är världens äldsta hästras och, enligt mig, även den vackraste rasen.
För mig är naturlig skönhet alltid den bästa, och ful, kapad man förstör arabens utseende i mina ögon, och även de flesta andras som har öga för araber...

Det är inte mer praktiskt att klippa manen, snarare mer jobb...Min arab man som täcker halsen och den är inte mkt jobb men den. Bara borsta och lite pälsglans då och då...
Mer jobb är det men halvblodets man som klipps/rycks.
Har araben mkt lång man är det bara att fläta!

Min systers arab hade MKT lång vacker man, och det GÅR att rida och träna/tävla en häst med lång man, varför skulle det inte gå?
Det är bara att fläta den som man gör med andra hästaras manar...

Klipper du manen och svansen så har inte hästen så mkt att vifta bort flugor med...:smirk: ´

Jag tycker inte alla ska ha sina hästar som de vill, för det finns alldeles för många som inte sköter sina hästar bra...
Kan du inte lägga ut bilder på dina kapade arabers manar före och efter?
Iofs så är det självklart att hästarna är finare innan med lång, naturlig man...

Man kan alltså använda sin arab till ridning OCH sköta manen. Det är bara att ta sig tid!!

Du gör mig mörkrädd.

Jaa, tur är iallafall att folk med din syn på hästhållning inte är politiker, för hur skulle världen se ut då?

Förr i tiden hade t.ex inte kvinnor rösträtt, skall vi kanske ta bort den, "av respekt för traditioner?" :confused: Eller införa slavhandeln igen?

Var och en har väl rätt att göra som de vill med sin _egen_ häst? Vad rör det dig om någon skulle vilja ha en arab med kort man?
Det är ju knappast hästmisshandel/vanvård det handlar om.

Jösses människa, kom ner på jorden, det är bara lite hår! :idea:

Det är hästar vi pratar om, inte porslinsdockor...

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan du ens jämföra detta med slaveri:crazy:

Ja alla får göra vad de vill med sin arab, men det betyder inte att de gör rätt.
Och enligt mig är det inte rätt att förstöra vackra arabers utseende genom att klippa manen bara för att man är för lat för att hålla den långa manen i trim.
Vilket i praktiken är lika jobbigt som att hålla en kort man i trim.

Det här med att klippa arabers manar verkat vara ngt nytt, inget jag hört talas om förr.
Har läst mkt om just detta eftersom jag har araber i många år, och jag har rätt många på min sida i den här åsikten om man säger så...

Får hoppas att inte fler följer er trend bara...för en avkapad arabman är aldrig fin...

Hur kan du ens jämföra detta med slaveri:crazy:

Ja alla får göra vad de vill med sin arab, men det betyder inte att de gör rätt.
Och enligt mig är det inte rätt att förstöra vackra arabers utseende genom att klippa manen bara för att man är för lat för att hålla den långa manen i trim.
Vilket i praktiken är lika jobbigt som att hålla en kort man i trim.

Det här med att klippa arabers manar verkat vara ngt nytt, inget jag hört talas om förr.
Har läst mkt om just detta eftersom jag har araber i många år, och jag har rätt många på min sida i den här åsikten om man säger så...

Får hoppas att inte fler följer er trend bara...för en avkapad arabman är aldrig fin...

Gammal ras eller ej...distansarabhästarna i Dubai ex har ofta klippta manar av praktiska skäl.
Det är på utställning det är tabu.
Personligen tycker jag det är snyggast med en LÅNG, fin man, men är den inte fin kan man lika gärna ta bort den.
Det drabbar varken hästen eller anseendet.

/Li

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka