Klippa Arab-svans?

Sv: Klippa Arab-svans?

Inte ens för att slippa tjocka ler klumpar???

Jag klipper rakt av ca 5cm ovanför kotan vid geggig hage.
Låter aldrig svansen bli så lång så den når ner till marken, nånsin.

/Linnea

nope...jag knyter en knut på svansen nedanför svanstippen och knyter på så sätt upp den så den inte tar i geggan...funkar helt ok

cat

man klipper inte utan reder ut och vårdar man och svans mkt ömt...det är som att ha en långhårig hund...inte fan klipper du hunden bara för att du inte ids/har tid att ge den den pälsvård den ska ha...eller`????

cat
varför inte ? jag får väll göra som jag vill !!!

varför inte ? jag får väll göra som jag vill !!!

visst de e ett fritt land...men varför sänka värdet på din arab...och araber passar inte alls i kort halvblodsman....dom ser bedrövlig ut...

en fråga bara så där till alla....om ni själv har långt hår och de är tunt!!!!varför klipper ni er inte kort???vissa människor ska ju inte ha långt....

de är nått man ska tänka på innan man sätter saxen i arabens man o svans...du tar ifrån dom en del av deras personlighet!!!

bara för att ni vill!!! :smirk:
cat

visst de e ett fritt land...men varför sänka värdet på din arab...och araber passar inte alls i kort halvblodsman....dom ser bedrövlig ut...

en fråga bara så där till alla....om ni själv har långt hår och de är tunt!!!!varför klipper ni er inte kort???vissa människor ska ju inte ha långt....

de är nått man ska tänka på innan man sätter saxen i arabens man o svans...du tar ifrån dom en del av deras personlighet!!!

cat

Som du säger, varför ha långt om man har tunt hår, min kompis arab ser för risig ut i lång man då den är tunn :p fast personligen tycker jag att et är snyggast med lång man, på alla hästar, men tycker man ska göra som man vill, tror inte araberna bryr sej om ifall deras man är lång eller kort.

cat

Flesta människor med tunt och risigt hår klipper sig faktist kort.
Om vi nu ska tala om människor så är de väl värt att nämna att min vän; som har super tunt hår, men annars fräscht. Hon klippte en "rockfrilla" (väääldigt mycket uppklippt) och de ser ut som att hon har lika tjock hår som jag:)

Och sen, hästens personlighet kan man aldrig ta ifrån den. Tycker man att en häst förändrats pga frisering, så var de då inte personligheten som ändrades:smirk:

cat
man sänker inte värdet på sin arab för att den har kort man. min ena häst hadde halvblods frilla i somras å fick guld poäng å plasering på utställning !

kl

nä, jag tycker heller inte om att klippa araber :crazy: en arab ska ha naturlig svans och man, med endast liite klippt i nacken för att få fram den fina halsen ;)

man klipper inte utan reder ut och vårdar man och svans mkt ömt...det är som att ha en långhårig hund...inte fan klipper du hunden bara för att du inte ids/har tid att ge den den pälsvård den ska ha...eller`????

cat

Jo. Har man inte tid med pälsen så ryker den, allt annat är djurplågeri. Det finns viktigare saker man måste ha tid att göra med sitt djur än pälsvård och ibland påste man prioritera.

/Glim - med klippt beardis

Gör som ni vill med era egna hästar, säger jag.
Ska inte hästen ställas ut så kan man gott klippa en tunn, skabbig man.
Det är mycket snyggare med en välansad man och svans som får tillbaka sin tjocklek med god omvårdnad än en tunn, stripig och ojämn frilla som ser ut som 7 svåra år.
Du sänker inte din hästs "värde" som individ om du klipper, men i utställningssynpunkt är det ett klart -.
Vi ska inte glömma att det finns MINST lika många endast RID araber i landet som det finns utställningsaraber och dessa hästar är MINST lika mycket ,om inte MER värd.

Gör som du vill med DIN HÄST.
Men ha i åtanke detta med utställning, för kommer du på tävlingsplatsen med halvblodsman, har du förmodligen kastat pengarna i sjön, tyvärr.
Har förresten sett en jädra läcker valack med naggad svans och kort man. Han fick en helt annan hals!

/Li

Senast ändrad:

*kan inte hålla tyst* :angel:

Men snälla nån, är det verkligen på allvar ni skriver att araben skulle förlora sin stolthet och att gud förbanne den som klipper en arab? :rofl:

TS vill ju uppenbarligen klippa sin arab, varför inte ge tips om hur det ser mest naturligt ut? Jag tycker t ex att man inte bör röra nordisars man eller svans, men om manen fläckts av på ett par ställen så att den är helt ojämn, självklart vill jag fixa till den så att den blir så snygg som möjligt, om det så ska behövas hjälp av en sax. Är svansen så lång att den släpar i backen, så att hästen ofta trampar av testar av den, så är det väl bussigare mot hästen att klippa av den lite?

Oj, oj, oj...jag måste GENAST gå ut och tala om för mina raber att de har förlorat sin personlighet!

De verkar nämligen inte alls förstått det själva! :eek: :smirk:

Jag håller med dig Waldorff :)

Mina araber har långa manar och svansar, men på vissa hästar tycker jag det är snyggt med en kortklippt man och svans, hellre det än en stripig och ful. Till arabutställning kan man som W säger, inte komma kortklippt ;)

Däremot till distansritter är det praktiskt med en kort man, och kan tänka mig det är det även till andra grenar där man ska fläta den.

Jag håller med dig Waldorff :)

Mina araber har långa manar och svansar, men på vissa hästar tycker jag det är snyggt med en kortklippt man och svans, hellre det än en stripig och ful. Till arabutställning kan man som W säger, inte komma kortklippt ;)

Däremot till distansritter är det praktiskt med en kort man, och kan tänka mig det är det även till andra grenar där man ska fläta den.

Ja precis...och alla som rider och arbetar sin häst vet ju att personliheten och kemin får man genom kontakt och kärlek, inte glansspray och mankam ;)

Allvarligt talat så gör var och en som dom vill, utan att känna att man hugger av sin häst dess värde och charm.

Mina har långa manar, men hur länge vet man aldrig;)

Li

Oj, oj, oj...jag måste GENAST gå ut och tala om för mina raber att de har förlorat sin personlighet!

De verkar nämligen inte alls förstått det själva! :eek: :smirk:

:rofl: Nej jag ska nog göra detsamma. Eller som i landet Narnia - raka av mitt lejon manen så att han är en nobody. ;)

Nej allvarligt så har mina hästar personlighet och karisma så det räcker å blir över, med eller utan man.
Nu har mina långa manar och det är snyggast så.
Men skabbas dom av, eller skulle jag ut på tävling är det inte omöjligt att kniven kommer fram.

Förresten så stubbade jag min kallblodsmärrs man förut, hon var DÖ läcker!

Psssst, vad är det vi diskuterar? :rofl: Dssss

Li

1014.jpg

jag kommer defenetivt hamna i helvetet:devil: .. konstigt det där om att man inte får röra arabens man o svans. e själv från mellanöstern o där iaf i mitt hemlad klipper dom man o svans om det behövs det beror på vad den används till..

va skönt att man har sällskap sen då :bow:

så såg min tjejs man ut oxå kan inte me lång stripigt man blir precis knäpp av att se det:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30