Klinikbesök - hur täcker försäkringen?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Vi pratade i stallet om vad försäkringen täcker när det gäller att åka till klinik. Jag ska iofs ringa mitt bolag och fråga eftersom det tyvärr är dax att åka till klinik med min halta häst. Det skulle dock vara intressant att höra era erfarenheter av vad försäkringen täcker samt att det kanske skiljer sig mellan bolagen.

Vi diskuterade lite olika varianter. Vad säger ni om:
1. Häst med ont i ryggen, på klinik så undersöks och röntgas hästen men ingenting framkommer. Betalar försäkringsbolaget undersökning o röntgen?
2. Häst är halt, på klinik så undersöks och röntgas hästen men ingenting framkommer (mer än att den är halt). Betalar försäkringsbolaget undersökning och/eller röntgen?

Det vi diskuterade var bla att det såklart inte skulle fungera att alla åkte och röntgade hästens rygg (eller ben) under förevändningen att man tror att det är något för att få genomfört en röntgen. Men var drar man gränsen tro?
Vad säger ni?:confused:

Sv: Klinikbesök - hur täcker försäkringen?

Det är faktiskt lite olika från både försäkringstyp och bolag. Så det är väldigt svårt att säga rakt över.
Bland annat så får man ju titta på hur hög självrisk man har. På vissa ställen som inte är så dyra kan man göra en hel del innan man kommer över självrisken.

Men generellt så kommer bolaget att ersätta undersökningarna till den del den gäller i bägge fallen. Spelar ingen roll om de hittar något eller ej. Med undantag som först och främst självrisken, kanske procent på beloppet som vissa bolag har infört. Samma att den kanske inte täcker klinikavgift och vissa behandlingar och bandage. Det beror på vilken typ av försäkring man har. Vissa typer tar ju t ex inte heller hältor och om man har en sådan så går ju fall två helt bort.

Sv: Klinikbesök - hur täcker försäkringen?

F-bolaget betalar nog i båda fallen om hösten även i fall 1 visar sig ha ont vid själva undersökningen. Fall 2 betalar de säkerligen i alla fall.

Det är alltid veterinären som remitterar till röntgen, man kan alltså inte röntga på eget bevåg och tro att f-bolaget ska betala.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 139
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 358
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar