Sv: Klickerträning?
superstar skrev:
Kom igen nu, jag vet att det finns många som har använt/använder den här metoden.
Vad "klickar" ni med? Munnen? Något redskap? Jag kan ingenting om det här, men det verkar spännande.
Ullis
Normalt sätt använder man en speciell klicker av plast som ger ett klickande ljud, men det går i princip att använda vad för ljud som helst, det viktigaste är att det är konsekvent och låter lika varje gång. Själv använder jag mig av ordet "Bra", eftersom jag vill ha båda mina händer fria vid hästhantering och framförallt vid ridning. Det finns vissa som anser att det är svårare att använda ett ljud eller ord man gör med munnen eftersom det inte låter exakt likadant varje gång, men det har fungerat utmärkt på min häst och jag vet andra som också gör det utan problem. Dock får man vara uppmärksam på att aldrig använda klickljudet/ordet i andra sammanhang (och försöka tänka på ord som låter likadant. Min häst uppfattar tillexempel "ja" ibland som "bra").
Klickerträning är en blandning av instrumentell betingning och positiv förstärkning. Det första man börjar med är att "klicka in" hästen, dvs att lära den att varje gång den hör klicket (eller ordet) så kommer den att få godis. Det är viktigt att man använder ett godis som hästen tycker mycket om. Jag använder själv havre, men det kanske inte fungerar så bra med en häst som får havre till mat 3 gånger om dagen (vilket min inte får alltså). Man måste heller inte använda godis. Har man en häst som verkligen älskar att bli kliad på manken kan det fungera lika bra. Viktigast är alltså att man hittar nått som hästen uppfattar som riktigt gott/skönt.
För att "klicka in" gör man ljudet (med klicker eller munnen) och ger sedan hästen godis direkt efter utan att ha bett den att utföra någonting. Man upprepar detta ett par gånger och hästen brukar snabbt börja tigga efter mer godis. Då är det dags att börja vänta ut den. Det kan ta låååång tid första gångerna, men alla hästar tröttnar så småningom, och så fort hästen gett upp och insett att matte ger inte mer godis klickar man och ger godis. Antagligen förstår inte hästen klicket riktigt än och har den gått ifrån en (t.ex i hagen) får man gå efter. Det är viktigt att VARJE klick alltid efterföljs av godis. Detta upprepas tills hästen förstått att den får bara godis när den inte tigger så det är inte lönt och den börjar antagligen också att koppla ihopa ljudet av klickern till att den snart kommer få godis. Säkraste sättet att veta det är att hästen kommer att tvärvända och komma till dig så snart den hör klicket.
När hästen förstår att klick=godis kan man börja med enkla övningar som hästen redan kan kommandot för. Själv brukar jag böja med att backa. Ge kommandot, så fort hästen gör det kommer klick och godis. Efter hand klickar man för mindre och mindre. Dvs. första gången klickar man direkt hästen tänker förflytta sig bakåt, sen kanske först efter ett par steg, eller med mindre kommando osv.
I princp gäller att så snart hästen kan kommandot för en övning slutar man klicka för den. Det är alltså en hjälp för inlärning.
Och jag kan garantera, hästen lär sig snabbt!
I början gäller det att ha tålamod, låga krav och vänta ut hästen tills den utför det man bett den om. Många hästar försöker tigga innan klickningen är helt befäst och i princip alla försöker göra allt möjligt för att få ett klick när de kommit på att de måste göra nått för att få godis. En häst som man exempelvis vill lära ta ett steg i sidled som ännu inte förstår kommandot för det, kan prova allt möjligt, bakåt, framåt, snurra på halsen, vifta med svansen osv. Alla saker som hästen gör som man INTE bett den om ignorerar man bara och koncentrerar sig enbart på det man vill att den ska göra.
Det är det som jag tycker gör klickerträningen så rolig. Man får en häst som verkligen vill göra rätt! Och allt det man brukade säga "fy", "nej", "dumma häst" osv åt, det ignorerar man bara (kräver mycket tålamod till en början men blir enklare och enklare). Mycket positivare för en själv och hästen!
Det är lätt att ta klickningen med sig upp på ryggen också när hästen väl är inklickad (dock förenat med vissa risker om man tränar ökad galopp barbacka
eftersom hästen tvärnitar när den hör sitt klick).
Det viktigaste för att lyckas med klickerträning är att ha tålamod, att varje klick ALLTID följs av godis och att ignorera allt som blev fel. Gör man t.ex. en övning som man inte är säker på att den blev rätt eller man fick rätt respons av hästen struntar man helt enkelt i att klicka den.
Klickern ger en möjlighet att berömma i det EXAKTA ögonblicket hästen gör rätt och det är därför mycket lättare för hästen att lära in nya saker. En skänkelvikning kan berömmas exakt när hästen korsar benen rätt osv.
Hoppas du blev lite klokare av det jag skrivit. Jag är inte världens bästa på att förklara
Klickerträning är antagligen inte rätt träningssätt för alla, precis som med allting annat. Men för mig och min häst har det varit det!