Klickerträning?

superstar

Trådstartare
Rubriken säger mer än tusen ord ;)

Vad är klickerträning, hur fungerar det och vad behöver man?

Har sökt en del men tycker inte jag hittar något exakt så jag startar en ny tråd, det måste ju finnas fler än jag som är nyfikna men inte har en aning om vad det är. Det ända jag vet är att alla som har prövat verkar ha positiva erfarenheter.

Ullis :bump:

Sv: Klickerträning?

Skulle oxå jätte gärna vilja vet det.... :bump:

Har bara kört klickerträning på hund men vet att det funkar på alla djur, tom höns :P
Måste ju gå till på samma sätt iaf... Först "klickar man in" djuret, dvs ger godis samtidigt som man klickar för att få den att associera klicket med någonting positivt.
Sen börjar man träna, klicket gör att man lättare kan berömma i precis rätt ögonblick.

Men som sagt, vet tyvärr inget närmre just ang klickerträning på häst.

jag skulle oxå vilja höra om det finns folk som klickertränar sina hästar, funkar det? Är det tex möjligt att ha klicker som inkallning på häst? (har stora beteshagar :smirk: )

Kom igen nu, jag vet att det finns många som har använt/använder den här metoden.

Vad "klickar" ni med? Munnen? Något redskap? Jag kan ingenting om det här, men det verkar spännande.

Ullis

fnillson skrev:
jag skulle oxå vilja höra om det finns folk som klickertränar sina hästar, funkar det? Är det tex möjligt att ha klicker som inkallning på häst? (har stora beteshagar :smirk: )

Jag klickar min häst och det fungerar alldeles utmärkt.
Det är dumt att använda själva klickern som inkallning, men visst kan man "klicka in" ett inkallningsord och får hästen att komma på det.

superstar skrev:
Kom igen nu, jag vet att det finns många som har använt/använder den här metoden.

Vad "klickar" ni med? Munnen? Något redskap? Jag kan ingenting om det här, men det verkar spännande.

Ullis

Normalt sätt använder man en speciell klicker av plast som ger ett klickande ljud, men det går i princip att använda vad för ljud som helst, det viktigaste är att det är konsekvent och låter lika varje gång. Själv använder jag mig av ordet "Bra", eftersom jag vill ha båda mina händer fria vid hästhantering och framförallt vid ridning. Det finns vissa som anser att det är svårare att använda ett ljud eller ord man gör med munnen eftersom det inte låter exakt likadant varje gång, men det har fungerat utmärkt på min häst och jag vet andra som också gör det utan problem. Dock får man vara uppmärksam på att aldrig använda klickljudet/ordet i andra sammanhang (och försöka tänka på ord som låter likadant. Min häst uppfattar tillexempel "ja" ibland som "bra").

Klickerträning är en blandning av instrumentell betingning och positiv förstärkning. Det första man börjar med är att "klicka in" hästen, dvs att lära den att varje gång den hör klicket (eller ordet) så kommer den att få godis. Det är viktigt att man använder ett godis som hästen tycker mycket om. Jag använder själv havre, men det kanske inte fungerar så bra med en häst som får havre till mat 3 gånger om dagen (vilket min inte får alltså). Man måste heller inte använda godis. Har man en häst som verkligen älskar att bli kliad på manken kan det fungera lika bra. Viktigast är alltså att man hittar nått som hästen uppfattar som riktigt gott/skönt.
För att "klicka in" gör man ljudet (med klicker eller munnen) och ger sedan hästen godis direkt efter utan att ha bett den att utföra någonting. Man upprepar detta ett par gånger och hästen brukar snabbt börja tigga efter mer godis. Då är det dags att börja vänta ut den. Det kan ta låååång tid första gångerna, men alla hästar tröttnar så småningom, och så fort hästen gett upp och insett att matte ger inte mer godis klickar man och ger godis. Antagligen förstår inte hästen klicket riktigt än och har den gått ifrån en (t.ex i hagen) får man gå efter. Det är viktigt att VARJE klick alltid efterföljs av godis. Detta upprepas tills hästen förstått att den får bara godis när den inte tigger så det är inte lönt och den börjar antagligen också att koppla ihopa ljudet av klickern till att den snart kommer få godis. Säkraste sättet att veta det är att hästen kommer att tvärvända och komma till dig så snart den hör klicket.

När hästen förstår att klick=godis kan man börja med enkla övningar som hästen redan kan kommandot för. Själv brukar jag böja med att backa. Ge kommandot, så fort hästen gör det kommer klick och godis. Efter hand klickar man för mindre och mindre. Dvs. första gången klickar man direkt hästen tänker förflytta sig bakåt, sen kanske först efter ett par steg, eller med mindre kommando osv.
I princp gäller att så snart hästen kan kommandot för en övning slutar man klicka för den. Det är alltså en hjälp för inlärning.
Och jag kan garantera, hästen lär sig snabbt!

I början gäller det att ha tålamod, låga krav och vänta ut hästen tills den utför det man bett den om. Många hästar försöker tigga innan klickningen är helt befäst och i princip alla försöker göra allt möjligt för att få ett klick när de kommit på att de måste göra nått för att få godis. En häst som man exempelvis vill lära ta ett steg i sidled som ännu inte förstår kommandot för det, kan prova allt möjligt, bakåt, framåt, snurra på halsen, vifta med svansen osv. Alla saker som hästen gör som man INTE bett den om ignorerar man bara och koncentrerar sig enbart på det man vill att den ska göra.
Det är det som jag tycker gör klickerträningen så rolig. Man får en häst som verkligen vill göra rätt! Och allt det man brukade säga "fy", "nej", "dumma häst" osv åt, det ignorerar man bara (kräver mycket tålamod till en början men blir enklare och enklare). Mycket positivare för en själv och hästen!
Det är lätt att ta klickningen med sig upp på ryggen också när hästen väl är inklickad (dock förenat med vissa risker om man tränar ökad galopp barbacka :crazy: eftersom hästen tvärnitar när den hör sitt klick).

Det viktigaste för att lyckas med klickerträning är att ha tålamod, att varje klick ALLTID följs av godis och att ignorera allt som blev fel. Gör man t.ex. en övning som man inte är säker på att den blev rätt eller man fick rätt respons av hästen struntar man helt enkelt i att klicka den.
Klickern ger en möjlighet att berömma i det EXAKTA ögonblicket hästen gör rätt och det är därför mycket lättare för hästen att lära in nya saker. En skänkelvikning kan berömmas exakt när hästen korsar benen rätt osv.

Hoppas du blev lite klokare av det jag skrivit. Jag är inte världens bästa på att förklara :crazy:
Klickerträning är antagligen inte rätt träningssätt för alla, precis som med allting annat. Men för mig och min häst har det varit det! :love:

Tack, nu börjar jag förstå :D

Kan ju vara värt att prova. Min häst står skadad och vi vill ha något att göra, så jag ska sätta igång :)

Ullis

fnillson skrev:

Läs "Klicker trainig for your horse" av Alexandra Kurland. Jättebra tips på hur man startar och klickar in sin häst och sedan även hur och vad man går vidare med.

Jag har tränat med klicker i ca 3 år och fann den här boken jätte nyttig. Förnärvarande tränar jag min häst i den akademiska ridkonsten med hjälp av klicker. Enligt mig är klicker det absolut bästa sättet att träna sin häst på. Jag har oxå gått en hel del kurser i klicker träning för den norska tränaren Ellen Ofstad och det kan jag varmt rekommendera :) Lycka till.

jätte bra förklaringar, men jag är nog trögtänkt... hur får man hästen att bara nöja sig med klicker ljudet, och inte vilja ha klicker ljud och godis? blir den itne omotiverad närman börjar ta bort godiset och bara använda klicker ljudet?
kan någon förklara den fasen lite bättre och ungefär hur lång tid det tar innan hästen "blir glad" av att höra klicker ljudet och itne få godis?
jätte tacksam för svar!

Köpte en bok, delfinträna din häst eller ngt liknande + Ellen Ofstads video - Motivera din häst. Det är mycket intressant. Hästen sprang efter henne i hagen. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Anja586 skrev:
jätte bra förklaringar, men jag är nog trögtänkt... hur får man hästen att bara nöja sig med klicker ljudet, och inte vilja ha klicker ljud och godis? blir den itne omotiverad närman börjar ta bort godiset och bara använda klicker ljudet?
kan någon förklara den fasen lite bättre och ungefär hur lång tid det tar innan hästen "blir glad" av att höra klicker ljudet och itne få godis?
jätte tacksam för svar!

Man ska inte ta bort godiset - som du själv säger kommer hästen snabbt att tycka att bara klickerljudet är rätt trist. Vitsen med det är att ljudet kommer vid precis rätt tidpunkt, just när hästen är duktig - och sen får den godis lite senare. Och den enda anledning till att hästen tycker att klicket är en belöning är att den vet att den får godis alldeles strax. Däremot innebär det förstås inte att man alltid ska ge hästen klick+godis när den gör något; som med alla belöningar använder man dem vid inlärningen och sen drar man ner på det. Men då är det alltså både klick och godis som försvinner.

En fråga - hur gör man när man klickar från hästryggen? Sitter av och belönar efter varje klick, eller lär man hästen vrida på huvudet och ta sin belöning från din hand när du sitter på ryggen? Har svårt att se det framför mig :confused: ;)

Har klickertränat mina hundar i fyra år och tänker nu testa på hästen... det ska bli spännande!

CeciliaW skrev:
En fråga - hur gör man när man klickar från hästryggen? Sitter av och belönar efter varje klick, eller lär man hästen vrida på huvudet och ta sin belöning från din hand när du sitter på ryggen? Har svårt att se det framför mig :confused: ;)

Har klickertränat mina hundar i fyra år och tänker nu testa på hästen... det ska bli spännande!

Du klickar och ger hästen sin belöning från ryggen, funkar hur bra som helst. Iom att du förhoppningsvis har tränat med klicker en "bra" stund på marken först med din häst så är den helt med på vad som kommer efter klicket-belöning. Om det är godis som är din hästs belöning (det är ju olika från häst till häst, en del vill inte ha godis de vill bli kliade ist, man får leta och prova sig fram till det som just din häst ser som belöning) så kommer han/hon vrida runt huvudet utan problem. Se till bara så att du växlar mellan höger och vänster sida och att det är du som bestämmer vilken sida belöningen ska ges på. Alltså vrider din häst sitt huvud till höger innan du har hunnit signalera att det är just höger sida godiset kommer på, så tar du helt enkelt vänster sida.

Lycka till.

orkar inte läsa alla svar, men ok: Du behöver ingen "klicker"-apparat. Du säger helt enkelt "Braaaaa...!!!" direkt när hästen gör rätt; sen ger du den godis eller klapp. Då får de signalen att det är rätt i samma ögonblick som de gör rätt; så de förstår vad som är rätt (eh.. hängde du med där?) sen tar det ju nån liten stund innan man får fram godiset... och då står de där så förväntansfulla o lyckliga o vet att "jag har gjort matte glad..!" Enkelt. Good luck! :D

Anja586 skrev:
jätte tacksam för svar!

Det är inte meningen att du ska sluta ge godis efter att du har klickat. Varje gång du klickar din häst så måste/ska det komma en belöning - godis/klining mm. det är olika för olika hästar, vad som är belöning för just din häst får du forska dig fram till...... Det som händer ju mer du tränar med hjälp av klicker är att din häst blir mer och mer motiverad, positiv till att träna/jobba/hitta på saker. Den kommer att reagera mer på din positiva/glada/överförtjusta reaktion när han/hon kommer på vad det är du vill eller klarar av en övning mm. Hästen kommer att vilja göra saker för att få just den reaktionen hos dig, det blir som en god cirkel. Så godiset har inte lika stor betydelse när du har kommit så här långt med klicker-träningen fast du får inte ta bort det om det inte är så att din häst signalerar att den inte vill ha godis som belöning utan hellre vill ha ditt beröm eller annat. Fast de flesta hästar motiveras ju av mat........... :rofl:

Det som oxå händer när du tränar är att hästen blir duktigare och duktigare på det du ber om och behöver inte bli klickad hela tiden för det den gör för att den kan det eller förstår. Klicker använder du bara vid inlärning av något nytt. Så fort hästen börjar förstå eller börjar kunna det du ber om så måste du höja ribban för ditt klickande. Det är så ni kan utveckla och förfina det ni håller på att träna.

Hoppas du har fått svar på din fråga. :banana:

Hoppas du fick svar på din fråga.

Alltså - klickern betyder just precis samma sak som att säga 'braaaa'. Skillnaden ligger i att klicket är mer distinkt, och mer tydligt än det mänskliga talet. Dessutom vet hästen att det är hjärngympa som gäller när den ser klickern och det är kuuuul :). Det går helt enkelt fortare och är mer entydigt. Men i praktiken är det samma sak som ett bra. Men då gäller det att aldrig säga braaaaa utan att låta det efterföljas av godis. Det är nog svårt :o

Till trådskaparen :
Och om man vill ha in sin häst från hagen mha klickern, så träna in en vissling. Vissla på ett visst sätt (typ i paddocken i början) och så fort hästen uppmärksammar dig (ser på dig) så klicka och ge godis. Nästa gång får hästen gå ett steg innan klicket. Håll på så och utveckla tills hästen fattat att visslingen betyder kom. Funkar rätt snabbt. Lycka till !!

*lånar knapp*
jag tränar mycket klickerträning med hästar. Använder mig av "good Girl"/"good boy" som klickerord-eftersom jag vill kunna använda ordet "bra" och liknande som uppmuntran och inte som klickerljud. hästarna vet väldigt väl vad det betyder och det lyser om dem när de hör ljudet:)
använder ALLTID klickerträning, i alla situationer. lastträningen, dressyren, uteritten, pysselstunden, när jag verkar...hästarna älskar det:)

Köp boken "Skjut inte inte hunden". Kommer inte ihåg författaren. Där står det om positiv förstärkning som klickerträning går ut på.

hofi skrev:
Köp boken "Skjut inte inte hunden". Kommer inte ihåg författaren. Där står det om positiv förstärkning som klickerträning går ut på.
Jaha och det vet du med säkerhet då eller... :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka