Klickerträning?

Sv: Klickerträning?

Ja det vet jag. Nu kom jag på vad författaren heter, Karen Pryor. Klickerträning funkar på allt levande inklusive en del fiskar :D

Jag ska börja med klickträning idag så vi hoppas allt går braXD jag ska "klicka in" henne idag och ge godis

ehhh har ormar inte ryggrad?

kolla in Karen pryor site där kan man titta på guldfiskar som spelar amerikansk fotboll och annat smått och gott;-)

har en liten fråga bara, när man tar med sig klickern upp på hästryssen, måste han göra halt och ge godis varje gång man berömmer då också?:)

Ormar har ryggrad men ingen hörsel - i alla fall inte som vi ser det - så de hör ju inte klicket. Man kanske skulle kunna använda ljussignaler?

Sen vet jag inte om ormar är intresserade av små godisbitar som belöning heller.;)

jepp.... klickar man så ger man godis I början får man stanna ofta, när hästen verkligen förstår vad man ber om kan den göra mera innan man klickar. Hästen stannar själv när man klickar (vilket också blir ett nödstopp om man verkligen skulle behöva!) Läs Alexandra Kurlands böcker om du verkligen är intresserad! Det är ett helt nytt sätt att rida!

De känner ju markvibrationer :idea:

Skulle vilja passa på att slå ett slag för Ben Hart. Hans metod med bridging signals (svenska..?) har funkat så grymt mycket smidigare! Klickern blir mer än keep-going signal, fast utan att förlora sin ursprungliga funktion.
Kolla hemsida http://hartshorsemanship.com eller boken Art and science of clickertraining. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte började med den istället för Kurland.

Å, vad jag är bra på att förklara! Pedagogik är inte min starka sida.. :angel:

Tänkte bara berätta att jag klickade in gubben min idag :)
Han verkade fatta bra, slickade på mina händer några sekunder i hopp om att jag skulle ge med mig varje gång men tittade sen lydigt bort :D

Backade även några gånger och berömde för det. imorgon ska jag testa med en target om det från dagens träning verkar ha fastnat ordentligt :D

Du har mycket kul framför dej om du orkar fortsätta;-)

åh, jag blev jättesugen på att prova nu. har tänkt testa förut faktiskt, men inte riktigt kommit till skott av okänd anledning;o
Hur som helst, en klicker, det borde väl gå att köpa i närmsta djuraffär eller?
Tänkte brumma ut och införskaffa en sån redan imorn, ivrigt värre!

Just för bridgingen (jippi svengelska!) underlättar enormt under ridning. Man slipper tvärnitarna, inte trevliga när man exempelvis hoppar i skogen..
Kan ju erkänna att jag inte läsa någon bok av Kurland, bara hennes hemsida.
Hart är mer hästanpassad, Kurland utgår helt från Pryors hundträning. Inget fel, det funkar precis lika bra, men Hart tar det hela vägen så att säga.

Sicx:
Klickers finns överallt, men här finns min favorit! Enkel att använda jämfört med med nedsänkt knapp!
8663.jpg

okej... jag tror jag förstår;-)

Jag håller inte riktigt med om att Kurland inte skulle vara hästanpassad, jag har läst hennes böcker och har mycket glädje av Riding with the clicker till exempel. Flera av hennes dvder är riktigt bra också.
Jag tror inte det är någon motsättning mellan dem egentligen, clickertränare brukar inte ha det;-) Det finns också en kvinna vid namn Sharon Foley som inte är så dum (Getting to yes)...
Man gör som det passar en själv och hästen... framförallt tjänar man på att vara nyfiken och att fråga tycker jag. Är med i flera maillistor på Yahoo som bara handlar om klickerträning av hästar och ridning. Där lär man sig massor och får stöd med problemlösning.

Jag har också såna klickrar;-) i gummiband runt handleden, skitbra! Ända tills jag köpte en ny häst som älskar att ha allt i munnen.... han tyckte det var skitkul att slurpa upp klickern och sedan dra i snodden så min arm åkte upp och ner i gummibandet medans jag försökte stoppa in fingrarna i munnen på honom för att få honom att gapa och släppa klickern...så han introducerade mej till tungklick;-) Men vill inte riktigt ha en trasig plastklicker i maggen på sin häst och han var expert på att sno den åt sig.

Kul att stöta på fler svenskar som håller på, jag är rätt ensam här på min ö kan jag säga;-)

hade sönder klickern idag så det blir ett uppehåll på några dagar :grin: :angel:
När man precis har skaffat sig en så pajjar den! typiskt :p:D

Alltid ha FLERA klickrar;-) Regel nummer ETT;-)

Hehe, det kom jag oxå fram till!

Kan vi inte presentera oss och våra hästar?

Jag börjar då ;)

Fjordhästvalack f04 och fjordhästhingst född 07.

Började klickerträna för ett par dagar sedan. Valacken tycker det hela är lite halvtrist men gandalf älskar det! Han tycker att han tränar mig! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar