Klickerträning?

Sv: Klickerträning?

Drar än en gång upp tråden!

Jag har skaffat katt, en huskatt på fyra år. Jag tänkte jag skulle börja klickerträna henne, men ack så krångligt det var!
Hon har visserligen bara bott hos mej i fyra dagar så det är väl inte så konstigt egentligen, men hur fasen tränar man med någon som går i cirklar runt fötterna på en hela tiden!
Jag klickar när hon sätter sig och ger en skinkbit. Det verkar som om hon kopplar ihop klick och skinka, men så fan heller att hon tänker göra något för att få en bit! :D Det är lite besvärligt, men riktigt kul! Brukar inte hålla på mer än 2-3 minuter i taget. Det räcker för att hon ska bli lite seg i huvudet och gå och lägga sig igen.
Någon mer som tränar katt?

Nope inte katt Men det finns mycket på nätet om det. Filmer också.. Karen Pryor säger att katter tränar man inte för att få dem lydiga utan snarare för att berika deras liv och samspel med oss. Det ligger ju inte riktigt i kattens natur att vara lydig om man säger så;-)

Haha, nä de vill ju inte ha en ledare på samma sätt som hund och häst. Tänkte klicka just för att aktivera henne. Hon är så pass lydig att hon kommer när jag ropar (oftast, och som sagt bor hon bara inne. I lägenhet). Vi ska testa lite targeting och se om det är lättare att klicka in ordentligt då.

Knepiga katt, hon vägrar äta skinka om blötmaten står framme. Inte för att hon hellre vill äta den, det verkar bara vara en principsak. Katter, jag säger då det.. :D

jag började klickerträna min unghäst i dag, började med att klicka för att han vänder bort huvudet och väntar på morotsbiten. Han är ganska hingstig av sig nu lillskiten - vårkänslorna sprutar ur öronen på honom och alla ston på gården brunstar - då är det inte lätt att bara vara 2 år bara :)

Han skötte sig bra och på ett par korta pass om bara någon minut per styck så lärde han sig mycket snabbt vad jag ville och höll iaf en meters avstånd till mig istället för att nästan vara uppe i ansiktet på en som han har lagt sig till med på sista tiden.

Gammal tråd men med mycket bra info så jag gör ett återupplivningsförsök.

Sköthästen har blivit sjuk och behöver stimuli, tänkte pröva detta med klickerträning på honom. Dock så är vi ett par stycken som handskas med hästen regelbundet, kommer troligen bara vara jag som klickertränar. Kan detta bli en förvirring för hästen? Hur ofta bör man klickerträna för att få någon effekt?

Problem med flera hanterare? tjaa, kanske eller inte alls. Om du INTE börjar klicka för "vanliga" saker som stå still, gå fint flytta undan etc så kommer hästen antagligen INTE att försöka lära de andra klickerträning. Så lär hästen targeta (peta på en sak du håller fram) det kan sedan bli apportering, gå längs en rad med koner och vält dem, gå tillbaka och ställ upp dem, leka med boll, leka med rockring etc. Andra saker kan vara att stå på matta/pall, posera, göra miner etc.
Det finns inga gränser för hur mycket eller hur lite, givetvis lär hästen sig mer och fortare ju mer du håller på, en halvtimme om dan räcker långt men det är bättre med en kvart varannan dag än inget alls;-)
Lycka till! Din häst kommer att älska det!

Drar än en gång upp tråden!

Jag har skaffat katt, en huskatt på fyra år. Jag tänkte jag skulle börja klickerträna henne, men ack så krångligt det var!
Hon har visserligen bara bott hos mej i fyra dagar så det är väl inte så konstigt egentligen, men hur fasen tränar man med någon som går i cirklar runt fötterna på en hela tiden!
Jag klickar när hon sätter sig och ger en skinkbit. Det verkar som om hon kopplar ihop klick och skinka, men så fan heller att hon tänker göra något för att få en bit! :D Det är lite besvärligt, men riktigt kul! Brukar inte hålla på mer än 2-3 minuter i taget. Det räcker för att hon ska bli lite seg i huvudet och gå och lägga sig igen.
Någon mer som tränar katt?

jag och min syster tränar våra katter. Jag har dck itne kommit så långt med min eftersom jag lagt krutet på hästarna och då speciellt unghästen som behövde mycket träning för att bli hanterbar. Hästarna använde rjag dock ingen klicker på, där har jag ett ord istället.

Men syrrans katter kan sitt fint, high five och rulla runt. Hon håller på att lära dom apport. Hon använde helt enkelt klickern, började klicka in dom först sen började hon med sitt fint och high five. Sitt fint kom lite av sig själv för de behövde ju sitta för att göra high five. Jag Började även lära mammas döva katt apport genom att ge honom tummen upp och sen en skinkbit. Gick helt ok. Jag fullföljde dock aldrig tricken eftersom jag flyttade.

Gammal tråd men med mycket bra info så jag gör ett återupplivningsförsök.

Sköthästen har blivit sjuk och behöver stimuli, tänkte pröva detta med klickerträning på honom. Dock så är vi ett par stycken som handskas med hästen regelbundet, kommer troligen bara vara jag som klickertränar. Kan detta bli en förvirring för hästen? Hur ofta bör man klickerträna för att få någon effekt?

Det är inga problem att bara du klickar. Däremot ska bara du klicka i inledningsskedet så det inte blir förvirande för hästen. Du måste börja med att klicka in hästen, kanske genom targeting eller parkering. När hästen förstår avtalet är det bara att börja använda det. Till en början ska man inte klicka på massa olika saker utan hålla sig till en sak. ex parkering, eller lyfta ben. Man måste vara säker på att hästen förstår avtalet.

en annan viktig del är oxå att hästen aldrig någonsin ska få godis ur handen när du väl startat. Godis kommer bara när man utför något. Annars lär du få problem med tigg. En del väljer att träna bort tiggandet och det fungerar rikigt bra som en andra uppgift efter inklickningen men jag anser att det försvinner av sig själv om man är konsekevent och inte matar hästen annat än i träning och inte uppmärksammar tiggbeteendet.

hur ofta du tränar är inte så viktigt utan hur duktig du är på timingen. sitter din timing kan en häst lära sig ett trick inom loppet på tio minuter. Jag tränar min unghäst ca 10 ggr i veckan i ca 5 - 20 min beroende på vad vi gör. En riktlinje kan vara att när godiset i fickan är slut så är det tid att sluta.

G¨alltid iväg från hästen när du har tränat så både du och hästen avslutar arbetspasset. pausen behöver inte vara lång, den kan vara den tid det tar för dig att hämta mer godis. Sen är det upp till dig hur ofta du vill träna.

Avsluta även innan hästen tröttnar. Genom att avsluta när hästen tycker det är kul förstärker beteendet att det är kul at träna. Har du möjlighet träna fritt i en paddock eller inhängnad.

lycka till!

Hmm.. ok. Men kan det inte vara en idé, som någon skrev innan, att börja med något som hästen redan kan (typ back) bara för att befästa "händelsekedjan" jobb-klick-godis? Tänker att i och med att man bara klickar i inlärningsfasen så skulle det gå väldig fort att "lära om" back, få med hästen i tänket och sedan övergå till något annat (typ targeting) och därmed även sluta att klicka för back. På så sätt tänker jag mig att man också undviker tiggbeteendet?

Hmm, massa frågor! Skoj det här!

Tack för långt svar! Märker att det finns flera skolor inom detta. Skoj att få flera infallsvinklar.

Förstår jag dig rätt så bör jag inte klicka in genom att bara klicka och ge godis utan att kräva jobb redan från början? Läs gärna mitt svar ovan (och racerkorvs svar på min första fråga), vad tror du om det som första start?

Hästen får väldigt sällan godis ur handen i vanliga fall så det tror jag inte ska vara några problem. Får börja och helt enkelt se huruvida jag behöver klicka bort tigg eller ej. Ska även upplysa övriga om att det gäller att vara extra konsekvent med just handmatning en tid framöver.

Har ni något tips på lämpligt godis? Och hur man bäst förvarar detta så det är enkelt att komma åt för mig men inte för hästen? ;)

det är oftast lättast att börja med en specifik uppgift. Min första häst klickade jag in först genom att klicka när han åt sin kvällsmat och sedan lära honom targeting på en kon. varje gång han nuddade konen fick han ett klick och ett godis. Efter ett tag förknippade han klicket med godis och vi gick vidare med att hans kulle lyfta upp konen i munnen.

unghästen valde jag att lära in med en parkeringövning där jag håller handen på manken och då ska hästen stå still och slappna av. (väldigt bra övning att ha sen när man ska sadla o så och på en virrig unghäst som inte vill stå still) Hon fattade på stört. Nu använder jag operant i hela hennes träning och inlärning.

båda hästarna behövde dock efter den där starten en raksträcka där vi tränade just det här och klargjorde vårt avtal och blev av med tigget. Med unghästen som är mer skarptänkt gick det fortare än med gamlingen.

en väldigt bra bok på ämnet är "klicka för lydnad" av Morgan spencer. Vill man ha en sammanfattning finns alltid "klick! delfinträning för din häst" av alexandra kurland

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka