Klickerträning?

Sv: Klickerträning?

Ja, grundtanken inom klick är ju den samma oavsett vem som säger det.
Har märkt att jag också har blivit klickertränad, inte bra alls.. Cyklar förbi ett stall där jag ibland hör klicker-klick. Jag tror det är en annan ryttare som tränar, men jag har aldrig tagit dem på bar gärning.. Har varit nära att välta med cykeln ett par gånger av tvärnitarna :angel:

Nackdelen med i-clicksen är att hästfan kommer på att om man biter i den klickar man sig själv :D

Vi verkar vara ett par stycken ändå som tränar med klicker.
Jag hakar på presentationerna

Ferguson, född 1995
Korsning mellan fjording och islandshäst. Westernrids, bruksridningskarriär och körhäst. Skogsmulle.
Klickertränad ca ett år. Är lite för slö för att göra något för någon eller något, men har blivit mycket bättre på sista tiden. Han är lite egen....

Haha, kan se framför mig hur du tvärnitar på cykeln :D:D:D

Vad kul att vi verkar vara ett gäng!

Vad har ni för planer för era hästar, ngt spec ni vill lära dem med klicker?

har en liten fråga bara, när man tar med sig klickern upp på hästryssen, måste han göra halt och ge godis varje gång man berömmer då också?
Tar mig friheten att svara. JA! Godis ska alltid komma efter klicket - konsekvent. Även om du råkar klicka fel beteende eller liknande. Däremot behövder du inte bara använda dig att klick under ridträning. Eftergift är en utmärkt belöning. Klickern använder man kanske mest vid enstaka moment eller vid inlärning.

Och jag kan säga att du behöver inte GÖRA halt, det gör hästen klickrent på egen hand när han hör ljudet. :D Klickern är ett väldigt bra komplement när man har en häst som är ofokuserad att rida, inte litar på eller uppmärksammar ryttaren. Eller när man har problem med halter som sagt. :angel: Funkar för alla.

Haha, ja har man problem med att hästen inte stannar så är klickern en kanonlösning! :D

Dock inte sagt hur välbalanserat och snyggt det blir... Men fort går det :D

Jag har tre klickertränade hästar. Ett sto som INGENTING annat funkar med.. min stjärna, en unghäst som är överambitiös och en bussig valack som är ny här men blev väldigt väldigt glad när han förstod vad som gällde här;-). Alla tre är mycket förtjusta. De är alla matintresserade kallblod.

Jag har klivit över HELT till klickerförhållningssättet vad gäller allt jag gör med hästarna. Min granne är urtrött på mej eftersom jag inte ser någonting som hästar gör som problem;-) Och för att jag aldrig är arg eller klagar på mina hästar heller;-) Förmodligen tycker hon mest att jag är en fjant som låter allt ta den tid det tar. För att inte tala om att ge dem GODIS.

Att inte rida med klickern ser jag som en stor förlust, plötsligt har min egensinniga märr blivit en fantastisk häst att leka med på ridbanan. OM jag inte klickar på ett tag känner man hur hon börjar fundera på något särskilt att erbjuda mej och sedan kommer en liten ljuvlig Piaff eller passage eller en lite rund skolgalopp (inte perfekt men en klar ansträngning från hennes sida precis i den riktining jag vill ha det) och så stannar hon och är SÅÅ nöjd med sej själv. kikar på mej i ögonvrån och säger Vad gilla du de rå? och jag jublar förstås och ger henne en jackpot. (extra gott godis, i hennes fall polkagriskaramell)
SÅ jag tränar samling och skolor på marken och uppsuttet med klickern, den är så fantastisk eftersom du kan markera PRECIS det ögonblick som är perfekt, kapsoner stinker (tycker min tant) men klickern gör att öppnor och slutor går som en dans (utan kapson), tränar man för mycket på det blir det bara sidvärtsrörelser nästa ridpass;-) Rekommenderar varmt läsning av Alexandra Kurlands RIding with the clicker! Hur kul som helst.

Jag har tillexempel lärt min tvååring att bära sig i skritt och trav, hitta balans och form på volt så hon är inte en vinglig unghäst den dag jag ska upp på ryggen på henne. Och inte genom att longera henne timvis eller tömköra utan genom förberedande övningar för uppsuttet arbete på lång lina och grimma...

Det allra bästa med klickern är att den är en princip som kan användas på vilken ridstil eller hästhanteringsfilosofi som helst, det gör helt enkelt hästarna lyckliga, samarbetsvilliga och höjer deras självförtroende. Jag skulle tilloch med vilja påstå att de lär sig tänka av att tränas på klickervis.

Ja jag är klickerfrälst;-) Man blir det när hästarna står uppradade och ropar på en när de hör att man kommer ut på trappen;-) Sen står de i kö utanför min lilla picadero och väntar på sin tur när man jobbar med en där inne....

Jag "pratade" med en kvinna i Australien som har sex hästar och hennes hästar går och ställer sig sist i kön när de är färdiga så hon blir aldrig klar;-):love:

Underbar läsning och otroligt inspirerande!!

Jag har Alexandras bok om klickerträning på häst men inte den om ridning *får önska mig*

Kan du inte lägga in lite bilder på dina pållar?

Det är verkligen så fantastiskt som det låter när du beskriver det. :) Hemligheten är dock inte klickern utan sättet att arbeta. Med positiv förstärkning och på ett sätt som hästen förstår.

Nu blev jag nästan lite sugen på att ta upp det hela igen. :angel: *amatörklickar numera endast vid behov*

Ja vi får väl se. :D Nya pålle har förstås fått smaka på klickern redan för att kunna skos ordentligt, men han skulle nog gilla att få lite nya utmaningar.

Ja, det kan inte påpekas nog för många gånger! Klickern i sig är ingenting, inte godiset heller. Timing och positiv förstärkning is the shit :p
Att rida med klickern, framförallt med en lite seg ponnykorsning (:angel:) speedar upp det mesta rejält. Diskussionerna blir färre, inlärningen går fortare och han tycker det mesta är mycket roligare! Han har enorm potential, men är så fruktansvärt svår att motivera. Med klickerträning (eller rättare sagt matbelöning) lyckades vi lära om ryggning från en seg släpande rörelse till en riktig westernryggning på bara några dagar! Och inte nog med det, till och med min pojkvän som ridit, åkt häst, kanske tio gånger i sitt liv kunde rygga snyggt och prydligt på egen hand! Det gick inte lika fort som när jag gör det, men det gick i snygg form med riktiga kliv bakåt. Jag är inte lite stolt över mina pojkar :D

Nu blir jag sugen på att beställa fler böcker! Ska knalla ner till bokhandeln imorgon och se om de har något spännande där.

"Klickern i sig är ingenting, inte godiset heller" ... Både ja och nej!
Klickern är ju den exakta markören som ger hästen förvissning om att nu kommer godis snart, och maten/godiset är ju faktiskt för de flesta hästar en av de viktigaste sakerna i världen, så klickern står för timingen och godiset ÄR faktiskt den positiva förstärkningen;-) Samtidigt är det ju principen om att lära någon något BARA genom att säga BRA när det är bra och försök igen när det inte är bra som är den stora grejen, det är det som förändrar allt, man blir tillochmed en bättre människa... Ingen av mina hästar tycker lika mycket om en klapp som en morotsbit, ibland blir min tanta så uppjagad av det vi håller på med att hon inte vill ha godis, men klicket väntar hon sig, men hon är den mest rutinerade av mina.
Hon tränar mej intensivt, hittar på olika tecken till mej som ska göra att jag ska klicka, just nu kör hon med pussar, och hon har mustascher så man blir rätt kladdig;-)

EN häftig biprodukt här hemma är att min hund som är en sån där som kissar på sig om man ber henne om något och exploderar och river huset om man säger BRA och därför aldrig har blivit utsatt för lydnadsträning har LÄRT sig klickerträningens princip av att kolla när jag tränar med hästarna;-) Så nu river hon inte huset om man ber henne sitta utan sätter sig glatt och väntar på ett klick och en lucernpellets;-) Joooda DET är hundgodis det;-)

Var uppe hos pålle idag igen för att se om han fattade klick=godis igår!
visst kom han ihåg och han förstod oxå att han inte fick ett klick förrens han slutade tigga och istället tittade åt ett visst håll ;P

Slutade med att jag inte kunde gå en meter utan att han följde mig och varje gång gick han runt och stannade framför mig och tittade snällt med öronen fram (och självklart försökte med att titta åt alla olika håll och lyfta lite på ena benet för att se om det kanske kunde funka, haha)

Ska börja med att lära honom lite saker som förhoppningsvis får honom aningen mer lydig och uppmärksam i både box och stallgång, sånt som backa, kom, gå undan åt sidorna, stanna osv. det behövs med en hingst som ibland tror han är bossen ;P

Jag fick inte gå in i affären för polaren :p Ska smyga in en dag när hon inte är med hehe.
Inte bra med bokrea och internetbokaffärer när man är fattig student och måste köpa mer studentlitteratur. Av någon konstig anledning samlar man på sej en massa annat också, jag begriper det inte.. :D

Vad inspirerad jag blev när jag läste den här tråden! :laugh:
Jag har klicker tränat min pojke, vi håller på med lite trick osv.
Men nu ska jag börja testa detta på ryggen, nu blev det ordentlig planering för morgondagens ritt:D
När jag håller på med B så använder jag mig av puss-ljud, började med klicker med de bara försvann. Ingen risk för att jag ska tappa bort munnen, plus att man har händerna fria.
Jag är som resten här nöjda med metoden, och det är ju egentligen bara en tydligare version av positiv uppfostran.
Tycker att det är fler som borde ta efter...:banana:

Jag blev också riktigt sugen på att testa! :D

Men mitt sto skulle väl skita ner sig om jag klickade med en klicker. NErverna utanpå skinnet som hör rasen till :rofl:

haha, jag trodde också att min pålle skulle dö av skräck
med tanke på att han kan flyga i taket av mkt mindre saker!
han tyckte dock bara den verkade god och ville smaka på den hela tiden.
(förstod nog inte att det inte var just klickern som gav honom godiset ;o)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka