Klickerträning?

Sv: Klickerträning?

Jag har klickat in min pålle och så har jag försökt att hon ska följa ett spö som inte går så bra
då hon blivit tigig sedan klicken:( någon som har något förslag mot det????

Hon har nog inte riktigt förstått att hon ska GÖRA ngt för att få godiset. Det brukar lägga sig efterhand, det är bara att fortsätta träna! :)

Jag har hållt på och klickertränat min häst en del. det funkar jätte bra! Jag fick hjälp av en kompis som visade mig vad jag skulle göra.:laugh: Det går bara bättre och bättre. det är jätte kul:D

Jepp tiggning är lektion nummer två;-)
Ställ dej avslappnad bredvid hästen (ha gärna händer i kors över magen) och titta rakt fram. Hästen pillar, buffar och kollar, du gör ingenting. I samma ögonblick som hästen tittar åt ett annat håll klickar du. Efter några gånger kommer hästen börja testa om du klickar när den gör si eller så med huvudet och du klickar VARJE gång den vänder bort huvudet från dej. Sedan kan du börja höja kraven om du vill, titta rakt fram, stå still med fötterna, öronen fram etc. Lätt som en plätt men måste göras.
Följa en target är avancerat du måste få henne att fatta först att hon alltid ska ta på spöt med nosen i stillastående. Ta SMÅ steg är nyckeln!

Jepp tiggning är lektion nummer två;-)
Ställ dej avslappnad bredvid hästen (ha gärna händer i kors över magen) och titta rakt fram. Hästen pillar, buffar och kollar, du gör ingenting. I samma ögonblick som hästen tittar åt ett annat håll klickar du. Efter några gånger kommer hästen börja testa om du klickar när den gör si eller så med huvudet och du klickar VARJE gång den vänder bort huvudet från dej. Sedan kan du börja höja kraven om du vill, titta rakt fram, stå still med fötterna, öronen fram etc. Lätt som en plätt men måste göras.
Följa en target är avancerat du måste få henne att fatta först att hon alltid ska ta på spöt med nosen i stillastående. Ta SMÅ steg är nyckeln!

Tack tack jag ska till stallet imorgon och träna träna:love:

tackar för tipset!
Får se om det funkar nu då.
Testar med en länk och en bild
* en länk till en bild där vi löslongerar.
*en bild där jag och B och leker apport med kon med hjälp av klicker träning.
Och ja, jag kom på att en kon inte var så bra:crazy:

http://i708.photobucket.com/albums/ww86/gravinda/183.jpg
224.jpg

Senast ändrad:

Jag har klickat in min pålle och så har jag försökt att hon ska följa ett spö som inte går så bra
då hon blivit tigig sedan klicken:( någon som har något förslag mot det????

Jag använder en flugsmälla istället för ett spö, den är lättare för hästarna att se och dutta på.

KL

Heja vad bra det gick idag! Pålle uppförde sig exemplariskt, gjorde spansk skritt på ljudkommando, flyttade sidledes nästan perfekt, galopperade och bytte varv som en dans! Och varje gång jag klickade tog han i lite extra (och gnäggade hela tiden givetvis :D).
Han har tydligen saknat apporteringen, så fort han fick syn på frisbeen vi brukar använda var han på den och lyfte upp. Till och med i galopp plockade han upp den! Det såg riktigt roligt ut synd jag inte hade någon filmkamera.
Jag ville bara få skryta lite om min finfina ponny :D

Klickerträning är en väldigt bra metod, det är inte så vanligt på hästar här men där emot hundar.
Grunden är samma som på hund helt enkelt, och det finns massa böcker om klickerträning för hund, vill man inte köpa så låna på bibblan.

Kan tipsa om denna sidan:
http://hastochhund.bloggagratis.se/
Hon är väldigt duktig och kör klicker på sina helt underbart fina hästar, hon kan säkerligen tipsa om mycket bra informationssidor också!

Själv har jag bara provat klicker på hunden, det är helt fantastiskt hur fort hon lär sig och det går att lära allt verkligen!!!
Häst har jag ju inte ännu men det ska också bli rejält kul att prova nångång i framtiden =)

Det finns faktiskt en hel del hundtränare som även tränar häst! Hittade en hel uppsjö när jag googlade. "Tyvärr" hålls mest nybörjarkurser för häst, så det känns lite bortkastade, eller onödiga, pengar för min del att lägga på kurs. Även om jag väldigt gärna vill! Ekonomin skulle få frispel om jag gjorde det..

Anders Hallgren har skrivit många trevliga böcker som vi hästfolk borde ta åt oss av. Nackdelen är väl att de är skrivna för hund, och man blir fruktansvärt sugen på att skaffa en jycke! (Jag är ingen hundmänniska, nöjer mej med att leka med polarens softis några dagar i veckan, så det är ett stort steg för mej att tänka mej skaffa hund :P)

Väcker liv i tråden igen!

Tänkte höra runt lite, ni som klickertränar era djur har ni kontakt med en tränare eller är ni självlärda?
De tränare som finns mest lättillgängliga håller ffa hundkurser, skulle ni kunna tänka er åka dit med en häst?
Om det ordnades speciella häst-klick-kurser skulle det vara intressant att åka på? Tänker både på tricks och vardagslydnad, både från marken och uppsuttet.

Väcker liv i tråden igen!

Tänkte höra runt lite, ni som klickertränar era djur har ni kontakt med en tränare eller är ni självlärda?
De tränare som finns mest lättillgängliga håller ffa hundkurser, skulle ni kunna tänka er åka dit med en häst?
Om det ordnades speciella häst-klick-kurser skulle det vara intressant att åka på? Tänker både på tricks och vardagslydnad, både från marken och uppsuttet.

jag och min kollega håller kurser och lektioner inom operant inlärning för häst, både mark och uppsuttet. VI ser det mer som en grundsten från vilken man kan göra allt sen, inte bara trickträning och lydnad. Min kollega är min tränare eftersom hon hållit på med det avsevärt längre än mig. Vi bollar idéer med varandra och tränar varandra. Jag är mer inriktad på det uppsuttna och hon på markarbetet så det är en strålande symbios. :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka