Klickerträning

Sv: Klickerträning

Håller med dig. Ingen av mina är inklickad som valp och det har gått alldeles utmärkt. Jag använder inte alltid klickern, men försöker hålla mig till ett "klickertänk" i all min hundhantering. För mig är klickern framför allt ett redskap som är utmärkt när vi vill lära in nya moment eller förbättra detaljer i redan inlärda moment. Då underlättar det för hunden att berömmet, dvs. klicket, kommer i exakt rätt ögonblick och alltid låter precis likadant. Det blir en mycket mer effektiv inlärning. Det betyder naturligtvis inte att jag inte OCKSÅ kan kommunera med röst och kroppspråk. Klick behöver ju inte heller betyda godis, utan kan lika gärna kombineras med någon annan förstärkare.

Tar jag fram klickern och klickar en gång kommer båda rusande i full karriär, även om de tidigare låg och sov. Så kul tycker de att träningen är.

kl

Varför använda en apparat att klicka med? Varför inte bara använda rösten och säga Bra? Mycket mer personligt, kontaktskapande, engagerat, kommunikativt. Då har man ju även möjligheten att ändra tonfall, volym, intensitet, lägga på ett skrattande Bra etc.

Forutom att ingenting paverkar klicket och att det bekräftar pa samma satt varje gang behover inte klicket ga in i hjarnan och 'processas' dar utan nar bara reptil hjarnan och ingen processing behovs sa det blir 'hardare' befast som ett conditioned behavior mycket snabbare.

Jag anvander ibland clicker, ibland ett 'hog pitched' YES! i samma syfte. Jag kan dock bli sa focuserad att mitt "YES!" inte kommer i ratt ogonblick och da ar clickern sa mycket battre ... och ibland klarar jag inte av att halla reda pa hund, vad hon ska gjora och klicker samtidigt och da ar rosten sa myket battre.:p

<snip>

Många av de som klickertränar ser det nämligen som ett helhetstänk kring hur man vill bete sig kring hundarna. Det blir att man alltid ser till att berömma det hunden gör bra och förhindrar att hunden hamnar i situationer där man tvingas "bråka med den".

<snip>
Det blev enormt mycket trevligare promenader då, och det blev mycket snabbare och bättre resultat av den träningen än förut när jag tänkte att jag skulle korrigera bort felbeteenden.

<snip>.

Jag forsokte korrigera bort vissa saker innan jag forstod klickern battre och maste bara saga att jag plotsligt forstod vad folk som pratade om envisa rottweilers menade. Hon reagerar inte pa att man "tar tag" i henne, jag skulle inte kunna peta/sla henne for att fa hennes uppmarksamhet, men att saga hennes namn eller ett lungt "leave it" gor att jag har 100% uppmarksamhet direkt. :crazy: Jag har en hund vars hela liv gar ut pa att vara mig till lags. Hon skulle sla knut pa sig sjalv om jag bad om det, allt hon vill ar att fa berom och gjora vad jag vill.
Having said that ... jag korrigerar min hund, men inte forran hon har lart sig hur jag vill ha det och da racker ett verbalt 'Ah-Ah' for att paminna att ett beteende inte ar onskvart. Hon ar sa "forar vek" att hon slutade slicka stygnen efter operation direkt efter tillsagelse eller stannar och tittar fragande pa mig om jag skakar pa huvudet samtidigt som jag tittar pa henne. (Oops. Note to self: hall reda pa kropsspraket och svara inte andra medan du tranar, vanta tills hunden gjort det du bett om.)
Jag hor hela tiden hur mycket gladare och mer energisk an andra rottisar hon ar ... sjalv tror jag hela hennes attityd bara beror pa att hon har sa vansinnigt KUL nar vi tranar.

kl

Varför använda en apparat att klicka med? Varför inte bara använda rösten och säga Bra? Mycket mer personligt, kontaktskapande, engagerat, kommunikativt. Då har man ju även möjligheten att ändra tonfall, volym, intensitet, lägga på ett skrattande Bra etc.

Du har redan fått flera bra svar, men jag vill tillägga att klickern inte ersätter röst och kroppspråk, eller någon annan belöning heller för den delen. Den är ett komplement som markerar ett korrekt beteende snabbare och mer exakt än vår röst. Jag använder hela mig själv som redskap i träningen, men just vid inlärning blir faktiskt bättre med klickern.

Flera har skrivit något om att hundarna blir godisfixerade av klickerträning? Ja alltså all inlärning bygger på förstärkningar och vill man inte uteslutande träna med negativa förstärkningar så är man tvungen att ta till någon form av belöning. Vilken belöning man väljer beror helt och hållet på hur hunden reagerar på den tänkta belöningen. Blir den helt uppskruvad av godis så är kanske inte det förstahandsvalet till de lugnare momenten. Vissa hundar gillar inte ens godis så då får man använda något annat.

kl* Precis börjat klicker träna min. Hon är fyra nu och verkar svara ur bra på det! Tränat med vanligt beröm, bra, rätt eller nej när hon gjort fel. Men det har inte gett resultaten jag önskat. Eftersom hon bara lyssnar på mig, vi är tre personer med väldigt olika röst, kroppsspråk mm som har hand om henne. Därför tänkte jag att klickern kan vara något att testa. Den kan vi alla använda och det blir tydligare när hon gör rätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 596
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 808
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka