Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

ska börja träna med lastpall oxå hade jag tänkt, måset bara fixa en utan en massa springor först :p idag gjorde Bebban själv yoga :love: har en för smart häst, ska ta det lite lugnt nu då hon blir helt till sig och bara vill göra mer :D

Jazzper: visst är den :love: ska låssas att Bebbs oxå är en så lite söt sak :angel:

måset bara fixa en utan en massa springor först

Jag har dubbla lager brädor på min.:p Tog en som var hyfsat tät och spikade dit ett tätt lager till tväsöver de undre. Se till och spika på fler ställen bara, annars kan brädorna poppa upp om hästen stiger långt åt sidan.

Började "klicka in" hästen igår med hjälp av morotsslantar och hon var helt klart med på noterna! Sen var hon mkt mer uppmärksam när vi red också och mkt mer uppmärksam på mig efteråt, så vi kör vidare till nästa steg!

okei, tack för rådet :bow: fick med en kompis som fotade idag, va lite synd att det regnade så fick ta bilder från boxen :p

buga:
13217894.jpg

13217897.jpg

försök till cirkusbuga,man ser inte så tydligt då det är framifrån tyvär :(
13217898.jpg

Sen en bild när Bebban gjorde jag vet inte vad :o
13217896.jpg

Kollade på lite filmer på youtube om just klickerträning med häst. Jag har aldrig klickertränat själv och jag funderar lite på hur man får hästen att fortsätta koncentrera sig på uppgiften igen efter man klickat och gett den godis. Är det inte lätt hänt att hästen blir mer intresserad av mig än uppgiften om den vet att jag har fickan full med gott?

Titta på denna filmen. Hästen återgår lixom direkt till att fortsätta med hinken efter den blivit belönad. Känner jag mitt sto rätt skulle hon istället börja traska efter mig i hopp om mer godis :angel:
Är det ignorering som gäller då? Tills hästen försöker något annat för att få mig att ge med mig? Ungefär som i traditionell NH-träning? Ignorering och positiv förstärkning?

http://www.youtube.com/watch?v=ovpIweJZmVA&mode=related&search=

När hästen har fattat idén med klicker kommer den att fortsätta försöka med det som gav klick-godis sist. Man få förstås inte hålla på för länge, till sist tröttnar den ju.
Börjar den försöka få godis direkt av dig, vilket kan hända precis i början, så gäller det bara att ignorera. Det är ju det som klickerträning går ut på - belöna rätt beteende och ignorera, aldrig bestraffa fel beteende.

Helt OT, detta har inte specifikt med klickerträning att göra, utan mera allmänt trickträning.
Hittade denna video på youtube, där man säger att dessa jättestora hästar gör trick som de inte borde kunna göra.
Det är en promotionvideo för Dolly Parton-wannabeen som tydligen åker runt oh uppträder med sina hästar.

http://www.youtube.com/watch?v=CYEawiHVN-s

När man kollar på den så märker man ganska snabbt att det enda shirehästarna kan är att kliva upp på pallen (iofs rätt hög) med eller utan ryttare, ena kan även snurra runt:smirk:. En av shiresarna kan motvilligt gå ner på knä, men poppar snabbt upp igen:crazy:. Shettisen kan följa utan grimma, ligga ner, stegra och gå under magen på shiren, på marken eller på pallen.
Och det kan man bygga en show på?
Tydligen, åtminstone i USA.

Det ser ju bra ut! Se bara till att jobba mot att du kan stå rak i ryggen och be hästen buga.
Det som hände på sista bilden har mina hästar också gjort:p, det tar ett tag innan de lär sig använda kroppen rätt..

kl!

idag så tränade milka o jag ute i hagen i det fina vädret:D!
det gick jättebra!!!:banana::bump:
hon lärde sej att lyfta benet när jag petade på det, skaka på huvudet, rygga utan att jag rör henne, gjorde nästan yoga. hon var superduktig!!:D:love:

men jag har lite problem när jag ska rida ut, hon stegrar sej o håller på på ett visst ställe. tror ni att jag kan klicka bort det?:confused:
vore ju super om det funkade!:angel:

(Återkommen ifrån ödemarken)

Det verkar gå bra för er båda Jazzper och Urkella, vad kul!

Nu vet ju jag inte varför hon stegrar, men baserat på det lilla jag vet så skulle jag prova att klicka bort det. Ta er till platsen (givetvis... :D ) och hade det varit jag hade jag suttit av och med hjälp av klicker få henne att passera platsen i enbart skritt, och berömma som en iller när hon lugnt tar sig fram. Själv har jag aldrig provat att klicka uppsuttet, men jag har en vän som provat och enligt henne går det finfint. Men jag vill ha ögonkontakt med den jag klickar med.

Vet du varför hon stegrar och beter sig som hon gör vid just den platsen?

välkommen hem!:D

jag tror inte att hon skulle stegra om jag gick jämte... men jag har ju aldrig provat iofs:P

hon stegrar sej precis när hagarna tar slut o det inte finns fler hästar... så jag antar att hon inte vill lämna dem, men hon krånglar ju även om det är en häst till med...:confused: dock inte lika mkt.

jag blir inte direkt rädd men lite obehagligt är det ju eftersom det är på en bilväg. o jag vill inte att andra ska se min ängel som en problem häst...:crazy:

kl.

hur går det för alla? har inte hört av nån på ett tag ju!
berätta vilka framsteg ni gör så att vi kan peppa varandra!!:D:bump:

Igår lärde jag Bebbs bita i avmaskningssprutan, efter att hon blivit avmaskad :p målet är att hon ska gapa till det nästa gång det är maskdax :D sen har vi på börjat yoga vilket går väldigt bra & nu håller jag på knåpa ihop en lastpall som vi skall börja använda oss av :)

låter ju jättesmart att få henne att maska "sig själv"!

jag hade tänkt tigga en lastpall av min morbror men jag ska nog träffa honom då med....:angel:
har inte klickat så jättemkt de senaste dagarna.... men hon är duktig o tycker det är superkul när vi håller på!!:D:banana:

Efter ett par dagars uppehåll från klickandet så tog jag mej i kragen o drof med en fotboll till stallet. milka var först måttligt intresserad men när hon fattat vad jag menade så tyckte hon att det var det roligaste vi gjort med klicker nånsin!:D

annars verkar det som att hon har tröttnat lite....:crazy: går ivägså fort vi gjort nån rörelse osv... vill inte behöva ha henne i snöre men det verkar vara det enda som funkar ju:confused:
nåt tips?

Tyvärr, kan inte komma på något just nu, förutom att bli ännu roligare. Men det kan ju vara tiden på dygnet. Återkommer när hjärncellerna vaknat. :o

Bebbs va oxå trött ett tag, tror lita va att jag bara hade pellets som belöning & att vi tränade för sent då hon blivit trött på mygg å allt, sen va det nog lite att jag tror hon va förkyld. använde mig av äpplen idag vilket va väldigt gott tyckte hon, så lärde henne yoga vilket hon tyckte va kul så det gjorde hon även när jag inte bad för att kolla om hon skulle få mer godis :p

Efter ett par dagars uppehåll från klickandet så tog jag mej i kragen o drof med en fotboll till stallet. milka var först måttligt intresserad men när hon fattat vad jag menade så tyckte hon att det var det roligaste vi gjort med klicker nånsin!:D

annars verkar det som att hon har tröttnat lite....:crazy: går ivägså fort vi gjort nån rörelse osv... vill inte behöva ha henne i snöre men det verkar vara det enda som funkar ju:confused:
nåt tips?

Sänk/ variera kravet för belöning och belöna oftare!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar