Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

Om du märker att det fungerar så ja. Prova. Det kan fungera med vissa hästar, med vissa inte. Mina jobbar i alla fall bättre om de får godis åtminstone för de bästa prestationerna, i övrigt funkar kliande också.
En finess med klicker är ju just att variera belöningen, det får hästen att försöka ännu mera, om den vet att "är jag RIKTIGT duktig får jag mitt favoritgodis!".:d

Jo..får tänka på det.. annars tränar jag hellre ''vanligt'' utan klicker..

Annars kan jag rekommendera "Step-by-Step Trick Training" av Jackie Johnson. Där finns inlärningen av många trick beskrivna, utan klicker. Men godis används ju ändå.

Det gör nästan alla tricktränare, eftersom det är så mycket lättare att få hästen motiverad då.

Fördelen med att använda klicker är ju att hästen vet att den får godis endast efter klicket, den blir alltså inte tiggig i andra sammanhang.

Har läst en hel del i kväll om klickerträning här på Buke.
Jag har ett problem med ett ädre sto, som är orehört misstänksam mot människor, och det har gått helt snett med verkningen av hennes bakhovar. Hon ”vevar”med bakbenen, när man skall lyfta dem och vi har varit tvungna att droga henne för att verka hovarna bak. Tycker ni att klicker träning är en bra lösning, eller har ni något annat bra tränings tips.

Sååå häftigt! Känner mig jätteinspirerad och imorgon bitti ska jag ner till den lokala djuraffären och köpa mig en klicker! Men har en fråga, själva target grejen kan det vara olika saker eller måste det vara en bestämd grej? Kan ju själv förstå hur jag får honom att gå fram till pallaen men hur får jag sen honom att gå upp på den? :crazy:

Jag skulle absolut försöka klicka fram ett mer önskvärt beteende! Det är ju positivt förstärkning på ett lättfattligt sätt.

Ja, jag skulle också vilja lösa bakbensproblematiken på mitt 4-årssto med hjälp av klickerträning.
Klickade in henne igår och hon var duktig på targeting.
Men HUR gör jag för att kunna lyfta bakbenen utan att hon sparkar/hotar sparka? :confused: Hur tränar jag detta med klickern?
Snälla ni vana klickare: Lite handfasta tips på hur jag rent konkret går tillväga? Det är akut, måste verkas bak snarast...

Lite saker att tänka på:

- Du kan inte belöna henne för vad hon inte gör; du kan bara belöna henne för vad hon gör. (Tänk inte att hon inte ska sparka; tänk att hon ska lyfta benet snällt.)

- För att komma dit, vad är bra små steg på vägen? Att du kan peta på foten? Att du kan ta i den? Att du kan lyfta och sätta ner direkt igen? Etc, etc. Ta ett sådant steg i taget och se till att inte gå för fort fram. Det räcker inte att hon lyckats en gång; hon ska lyckas tillräckligt många gånger för att du ska kunna lita på henne, i varje steg.

- Om du började med klicker igår kommer den inte att vara en undermetod idag. Det tar en stund innan kopplingen klick-godis sätter sig tillräckligt hårt för att slå igenom även när hästen har annat i huvudet. (Jag anser iofs inte att klicker är en undermetod överhuvudtaget, det är ett sätt bland andra att jobba.) Alltså måste du vara extra noga med att klicka på rätt ställen, att låta henne göra rätt och få belöningen, etc. Du kommer inte att hinna hela vägen på en dag eller tre. Låt det ta den tid det tar.

- Finns det någon anledning till varför hon hotar/sparkar? I så fall behöver du fundera över om det är något annat du behöver göra. Klickerträning hjälper troligen inte (åtminstone inte snabbt) på en häst som inte vill lyfta foten för att den har ont, t ex.

Men HUR gör jag för att kunna lyfta bakbenen utan att hon sparkar/hotar sparka? Hur tränar jag detta med klickern?
Snälla ni vana klickare: Lite handfasta tips på hur jag rent konkret går tillväga? Det är akut, måste verkas bak snarast...

Kan ju berätta hur jag gjorde med min häst som har shivering och lite dålig koll (läs: visste knappt att han HADE bakben i början).

Jag började med att bara flytta bakdelen för tryck. Tryck med handen eller visuellt, beroende på vad som funkar bäst. Exakt när hästen lyfter det bakben som är närmast dig, KLICKA. Eftersom du bara ber den ta ett steg åt sidan, borde den ju lyfta det lugnt och sansat. OBS! Om den sparkar, klicka inte utan ignorera bara och försök igen. Upprepa tills hästen fått kopplingen lyfta lugnt - godis. Kombinera gärna med röstkommando just när den lyfter. Fortsätt sedan med att flytta handen längre ner på benet så du närmar dig "normalposition" för att lyfta benet. Om den sparkar, gå tillbaka till att ha handen på "förra" stället.

Tänk på att alltid stå nära hästen när du ska lyfta, mindre risk att den får i någon kraft i en spark då, och det känns oftast också tryggare för hästen.

Det kanske också kan vara skäl att kolla upp hästen hos ET så att den inte har snedheter eller låsningar som gör att det är obehagligt eller gör ont att lyfta bakbenen.
Lycka till!:)

Men har en fråga, själva target grejen kan det vara olika saker eller måste det vara en bestämd grej? Kan ju själv förstå hur jag får honom att gå fram till pallaen men hur får jag sen honom att gå upp på den?

När du tränar in targeting så är det bra att hålla sig till samma föremål, men när hästen lärt sig principen så kan man använda nästan vad som helst. På kommandot APPORT plockar min ena häst upp vad som än trillar ner framför nosen på honom (handskar, kepsar, handdukar, grimmor...:rofl:).

När du vill ha upp hästen på pallen så håller du targeten så att han måste sträcka sig längre och längre för att nå den, tills han måste ta ett steg upp på pallen, och sedan två steg.

Tack för tips! Ska försöka bena ut det där och börja med det lilla.

Tyvärr kan jag inte ens peta på foten eftersom hon lätt sparkar då = jag törs inte. Går jättebra att peta med spö, rep mm om man börjar högt upp och går längre ned längs benet lugnt och metodiskt.

Så hur börjar jag? Ska jag klicka när jag rör (smeker) henne uppe vid korset först. Exakt när klickar jag? När jag snuddar henne, när jag smekt ett tag eller? Och så gå längre och längre ned? Hur ofta ska jag klicka? Hmmm. Svårt det här...

Ditt råd tyckte jag verkade smart! Tackar. :bow:
Har provat och det fungerar jättebra att fytta undan för tryck på bakdelen nu. (Jag petar med ett finger och smackar.)
Jag klickar varje gång exakt när hon lyfter närmaste bakbenet.
MEN...nu flyttar hon ju hela tiden på sig när jag petar med fingret. Hur går jag vidare så hon står kvar och lyfter på benet?
Har försökt ställa henne intill en vägg och petat men då trängde hon in sig mot väggen och vände (flyttade sig rejält) ändå...
Hon verkar heller inte helt tillfreds med att flytta sig eftersom hon vispar till med svansen när hon gör det. Öronen är också lite lätt bakåt (inte bakåtstrukna, men hon ser inte helglad ut).
Tar jag i för mkt? Ska jag bara peka på bakdelen? Men jag vill ju komma dit att jag kan röra hennes fötter och så småningom lyfta dem (gärna i morgon! :)) utan att bli sparkad. Så då måste jag väl röra bakdelen i det här läget? :confused::confused:

Börja med att göra sådant hon klarar. Lägg en hand på t ex korset, och klick-godis. Gör tiden lite längre efterhand, men tänk inte att du ska börja med två minuter, börja med två sekunder. När du kan ha handen på önskat ställe ett tag (och känner dig trygg med det), flytta handen neråt. När du gör det, återgå till kortare stund, så att det blir svårare för henne på ett sätt (placeringen) men lättare på ett annat (kortare tid). Upprepa igen: samma ställe till du känner att du kan vara trygg med att hålla där. Du kan även lägga in att du ska få röra handen en smula, men samma sak där: lite i taget, och gör det inte svårare på alla sätt samtidigt.

Framför allt ska du inte ha för bråttom och inte vare sig kräva eller vänta dig underverk. Har hon krånglat länge så kommer inte en kvarts klickerträning att lösa problemen utan vidare, och försöker du hålla på tre timmar i sträck så kommer både du och hon att hinna ledsna och bli okoncentrerade.

Idag har vi grejat på med klickern två pass. På morgonen var hon väldigt ofokuserad men nu på kvällen gick det jättebra!
Hon lyfter framhovarna på röstkommando "hoooven" + att jag rör lite lätt vid kastanjen. Hon verkar tycka det är jättekul! Fast hon lyfter hovarna lite för snabbt tycker jag, vill ha mer sans och lugn där, men det kommer väl.
Bakhovarna har hon också lyft. På röstkommando och att jag rör henne på låret (jobbar på att våga mig längre ner, men vill inte att hon ska börja kicka igen). Nu flyttar hon inte längre undan hela bakkärran när jag rör vid henne, utan nu står hon kvar och lyfter hoven. Snabbt, snabbt och sen snabbt ner igen. För hetsigt tycker jag. Men jag belönar med att klicka, så fort hon lyfter - det är så snabbt så jag knappt hinner med... :angel:
Är vi på rätt spår? Känns nästan så.
Lyfte faktiskt 2 ggr på den bättre sidan "som vanligt", dvs jag tog om hoven och hon sparkade inte, vevade dock lite (hotade?) ena gången.
Nåt vi ska tänka på?

Idag har min 11-åriga dotter börjat "klicka in" sin kallblodstravare, de körde lite "targeting" och det gick superbra, hon lärde sig mkt snabbare än min fjorda! :love: Dottern säger att hon ska lära sin häst buga. ;)

Det här är verkligen roligt för hästarna verkar uppskatta träningen jättemycket! Och det ger ju resultat! :banana:

*kl*

Jag har en liten undring angående själva klickern...
Vi har tre hästar, min fjording och döttrarnas kallblodstravare och shettis. Kan vi använda samma klicker (alltså samma ljud) när vi tränar de olika hästarna eller ska jag köpa två klickrar till med annat ljud?
Dottern lånade min klicker till sin kallblodstravare ikväll och fjordingen stod i boxen bredvid och lyssnade och ville vara med.:love:
Fixar hästarna detta och förstår att det är en annan hsät som det klickas åt, eller tror hon det är till henne? Eller blir hon "avklickad" när hon hör ljudet och inte fär någon belöning?
Nån som vet/tror/ har erfarenhet av detta???

Jag skulle nog se till att ha olika ljud, i synnerhet när det är en häst som inte hållit på särskilt länge. Annars lär den sig att ibland när det klickar så får man godis och ibland inte, och det är inte vad du vill ska hända.

Ibland är det ju faktiskt så att hästen inte vet vad som egentligen belönas, heller, så du kan inte alltid gå på att "hästen vet när man tränar och inte". Det är klart att hästen märker skillnad, ofta - men jag skulle vara rädd att det stör inlärningen.

Okej. Det är lite så jag tänker också. Ska in på måndag och köpa två nya klickrar.

Hur går det för er andra? Vad tränar ni just nu?

*kl*

Nån som har några tips på bra filmsnuttar på youtube med klickerträning? Hemsidor mm? Länka GÄRNA!
Vill lära mig massor nu. :d

Man kan ha samma klickerljud till flera hästar- de fattar mycket väl vem det är som blir klickad. (även om de står 10 meter bort och visar upp sina tricks för att få uppmärksamhet så vet de att det inte är deras tur...)

Ni kan använda verbala "klickljud" för att slippa ha den lilla dosan i handen. Ta ett ord elelr ljud som är lätt att säga, inte används i andra situationer och som är markant så hästen kan lära sig det (jag säger "good girl/boy"- för långt men det funkar.)

Bry dig inte om tempot på benlyften i början. Kravökning kan komma när grunden är befäst.

Filmtips på youtube... njae, sök på "clickertraining". Annars kan jag rekkommendera Ellen Ofstads film "motivera din häst" samt Karen Pryors bok "Skjut inte hunden". Framför allt boken är helt underbart bra!

/Migo
klickertränare.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar