Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

KL

Jag har inte läst hela tråden men jag frågar i alla fall. Finns det ingen risk att hästen kommer börja tigga godis hela tiden? Förutom det verkar tlicker-träning vara kul och jag skulle gärna vilja testa!

Finns det ingen risk att hästen kommer börja tigga godis hela tiden?

Nej.
Inte om man är konsekvent och BARA ger godis efter klicket.
Däremot om man slarvar och ibland ger godis utan klick, eller utan att hästen förstår varför den får godis, DÅ kan man få problem.

Det är en av finesserna med klickerträningen: hästen slutar tigga godis och börjar prestera saker för att "vinna" belöningen!
(ex. här hemma har jag en som "tigger" genom att flema, en som nickar, en som bugar sig, en som gör öppnor(!)...) HÄsten inser att det inte är löönt att muddra matte, utan man måste prestera nått för att få godismaskinen att fungera.

Det är jättekul att ta med sig en väl inklickad häst in i en paddock, och se vad den själv kommer att föreslå i prestationsväg. Här har jag sett allt från att rulla sig till att hoppa serier och visa upp snygg bärig trav... på ett pass från en häst, utan intruktioner från mig. Allt i jakten på "Good Girl!"

Det är en av finesserna med klickerträningen: hästen slutar tigga godis och börjar prestera saker för att "vinna" belöningen!
(ex. här hemma har jag en som "tigger" genom att flema, en som nickar, en som bugar sig, en som gör öppnor(!)...) HÄsten inser att det inte är löönt att muddra matte, utan man måste prestera nått för att få godismaskinen att fungera.

Jag har en som nickar, flemar samt plockar upp allt som råkar falla på marken... Häromdagen var jag ute på skogspromenad och skulle fota lite. Slängde handskarna på marken för att kunna hålla kameran. Det enda jag fick i sökaren var ett hästhuvud med en handske i munnen :rofl:.
Andra hästen skakar på huvudet och gör salut.

Tack båda två för svaren!
Idag köpte jag en klicker för att testa och det gick jättebra, hon fattadenästan på en gång vad hon skulle göra! Det enda dåliga som jag tänkte på var att hon inte riktigt fattade när träningen var slut, om ni fattar vad jag menar. Hon ville gärna fortsätta och eftersom att jag hade godiset i jackan höll hon på med den men det accepterade jag så klart inte. Tror ni att det kan vara en bra idé att ha godiset i en magväska eller något så hon fattar att det är där godiset ligger? Då kanske hon även fattar när träningen är slut, för då tar jag av mig väskan. Tror ni det skulle vara ett bra sätt?

Det är också bra att ha en "ritual" för när träningen är slut. T.ex. säga: - Nu är det slut!
och klappa om/klia hästen lite extra, och sen antingen gå därifrån själv eller leda ut hästen i hagen/in i boxen.

Angående att den försöker komma åt godiset, ignorera. Hästen lär sig rätt snabbt att det krävs ett klick innan godis. Spelar väl egentligen ingen roll om du har godiset i jackan eller i magväska.
Själv har jag magväska och nog vet hästarna vad som är på G när jag tar fram den...:p

Hej hej!! jag ska börja "klicka in" min häst idag:D Har inte orkat läsa hela tråden så jag tar en sida i tagetXD

Hej! Jag har inte orkat plöja igenom hela tråden men hoppas att någon kan svara på mina frågor! :)

Ger man alltid godis till hästen när man klickar? alltså varje gång? eller är det bara när man klickar in hästen? måste godiset komma exakt samtidigt som klicket?

Ja du ska ALLtid ge godis när du har klickat, nej du ger godiset efter att du klickat, duhar gott om tid att ta upp det ur fickan och ge det.

Ang tiggeri: Den andra övningen efter inklickningen skall vara Hur man gör för att inte tigga;-) "STå fint medan matte pratar" du står vid sidan om hästen i avslappnad ställning med händerna ovanpå varnadra fram på magen. Hästen börjar fumla med din ficka, kolla dina händer etc du ignorerar (biter hästen så vifta lite med händerna) håll noga koll på vad hästen gör med huvudet. I samma ögonblick som hästen svänger bort huvudet från din kropp klickar du, hästen undrar va f*n men blir glad;-) STarx kommer dne att börja testa om du klickar igen om den svänger bort huvudet från dej och till slut är den väldigt noga med att hålla huvudet åtminstone rakt fram så fort du ställer dej i den positionen igen. Du kan finputsa beteendet så fort hästen fattar, dvs vänta med att klicka tills den har öronen framåt också etc....

Nu har minsann jag varit och köpt mig en klicker jag med, varit sjukt intresserad av detta ett tag så nu blire bort till pålle och träna in det :)

Jag undrar bara om någon har lite råd om hurvida man skulle kunna lära in en bra galopp på min häst? han har nämligen blivit travtränad, dock aldrig gått lopp, bara 6 år nu. och blivit riden i ja, 10 månader bara kanske.

Hur som helst så kan han fatta galopp men han springer in i det och har inte riktigt rätt muskler än. Men när han får detta, och kan bära sig i galopp, kanske iallafall när han longeras, skulle man inte kunna använda klickern och lära in honom komandot "Gaalopp" så att han går in i en stadig galopp genom att höra ordet sen, oxå lägger man till skänkel + ord när man sedan ska göra detta från sadeln? eller är jag helt off nu :P

Tänkte att klicker kunde vara bra att få honom att förstå och lära sig med först:) Självklart blir det massa roliga lekövningar mest, jag tycker det verkar så otrolig kul själv så!

(nu blire upp till stallet ;P)

jepp du kan använda klickern så,
1. Du "gör" så att han galopperar Klick för ett språng.
2. Han blir glad och försöker igen;-) klick.
3. När han börjar fatta galopp om och om igen och du klickar honom kan du lägga till ett "komando" typ "galopp". Sedan kan du förfina vad du kräver i typ av galopp, längd eller något annat du vill ha genom att fördröja klicket och vänta tills han erbjuder just det du vill ha.
Sedan blir det lätt som en plätt att be om galopp från ryggen.

Men... börja med lite mindre komplicerade saker;-) Buntar man ihop för mycket på en gång blir det pannkaka och hästen blir förtvivlad. SMÅ steg mot det man önskar är grejen, MINIsteg...

Ja precis så jag tänker :) Antagligen lite roligare för honom oxå än att sitta och nöta det från ryggen på honom dag ut och dag in.

Självklart tar vi ministeg mot det här målet, vore ju mkt onödigt att pressa på ngt. Kanske till och med leder till stress om han inte förstår, dom vill ju vara till lags så :) Vi börjar med lek och bara några minuter om dagen så han kommer in i det!

Testade "klicka in" honom nu när jag var där uppe, och visst såg man att han förstod att efter klick så kom det godis (i det här fallet en liten bit morot) oxå fick han ingenting om han letade i fickor och naffsade, det fattade han ganska snabbt! Så nu blir det lite varje dag oxå får vi se :D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV