Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

klickar inte heller så mycket för stunden, men har valt att inte göra det så att hon inte får det som vana "att när matte kommer ska det klickas" utan gör det någon gång ibland, ska ha ut NH tränare snart me då hon är agresiv mot andra människor när jag håller på med henne.

idag klickade jag igen!!:D:bump:
var i hagen eftersom hagkompisen var på åktur nånstans.
hon har en liten "klippa" i sin hage som sluttar uppåt på en sida o "stupar" rakt ner på andra så vi gick upp på den "snälla" sidan o sen gick hon ner med framhovarna, men stannade kvar med bakhovarna uppe på klippan, då klickade jag..:)
repeterade andra saker som bara funkat i hagen ; skaka huvet, rygga utan att jag rör henne.

hon kan bugningen jättebra nu men hon lägger fortf inte in benet under sig.... provade det där med snaran som luna sa men det gillade hon inte alls.... så hur ska jag göra för att få in benet under henne?

kan lyfta frambenen snällt nu, men med bakbenen så gör hon det som att hon ska sparka så jag har inte velat göra det så mkt då jag vill ha en snelhest:D.

o så skulle hon rulla sej så när hon nästan precis lagt sig ner klickade jag, tyvärr lite för tidigt för hon for upp som ett skott.
men hon är smart så hon la sig ner igen o då väntade jag med att klicka tills hon låg stadigt o då låg hon kvar medans jag kom o gav godis o sen rullade hon sig!:smirk:

såg dessutom fasankycklingar när vi gick upp till stallet!!:love:

hmm testa med att lära in att hon ska lyft på hoven när du petar på benet med ett spö,sen när hon kan det så ska hon hålle benet uppe tills du tar undan spöt från benet. Där efter så när du petar med spöt oh hon lyfter så ber du om en bugning. Funkar på Bebbs iaf :)

idag klickade jag lite i ridhuset!:)
milka fick sparka lite på sin älskade boll o sen försökte vi oss på bugninngen!
jag höll upp ena frambenet och "tog" bakåt neråt hennes huvud o hon bugade!!!:D:D då fick hon banan!:d gjorde det en gång till o sen fick hon sparka lite boll till.

jag höll upp ena frambenet och "tog" bakåt neråt hennes huvud o hon bugade!!! då fick hon banan! gjorde det en gång till o sen fick hon sparka lite boll till.

Vad bra!:) Jag tragglar fortfarande med min, han tar fram ena frambenet och viker ihop andra och har pannan i mark, men knäet vilar aldrig på marken:crazy:. Börjar ha lite slut på idéer...

det blev lite "våldsamt" när hon gick ner eftersom jag höll i benet men jag tror att blir lite så i början... hon slog i pannan lite i spånet så man fick borsta bort lite men annars så hände ju inget allvarligt...

min har gjort så innan att hon böjde knäna så mkt att hon kom under sej så mkt med huvudet att hon kunde nudda min hand... hon stod liksom på tå eller vad man ska säga... på tå lutandes bakåt?
du kanske fattar?:angel:

ajdå!:crazy:
vad är det då som har hänt?
min pålla känns inte heller fräsch... tror att det har med ägarbytet att göra..:smirk::(

Min häst och jag har hållit på mycket med NH, och han älskar att lära sig nya saker samt kommunicera med mig.
Så nu har vi också nappat på Klicker-träning och idag inhandlade jag en klicker!! :D

Jag har varken orkat eller hunnit läsa egenom hela tråden, men går det kanske att få lite övningar hur man går tillväga på följande (om något är med i tråden, skriv gärna det! :idea: ):

Buga

Nicka

Apport

Ligga ner

Puss

Komma till en

Är jätte exalterad nu :D Åh vad kul det ska bli!

Jag lärde först hästen att "targeta" min hand, sedan fick han följa den upp och ner, snabbare och snabbare, till slut fattade han att han skulle micka, nu behöver jag bara vicka långfingret upp och ner.
skogstroll

Samma här, lär hästen targeta en grej som lätt kan tas i munnen och bäras, jag använder en hundleksak i gummi. Lägg grejen på marken och klicka hästen först när den nosar, kräv sedan mer och mer tills den biter i den. Kräv sedan att den lyfter mer och mer innan du klickar. När den lyfter upp den till lämplig höjd, börja ta den ifrån hästen. När den har fattat att grejen ska upp till din hand, flytta dig ett steg bak o.s.v. Bygg sedan upp avståndet anefter.

Filmen är på mitt kallblod som inte är jätteduktig på apport ännu, men det tar sig.
skogstroll

Jag har lärt hästen targeta min knutna hand, det är iofs mera följa, ska den komma på större avstånd använder man kanske rösten, men samma där, börja på kort avstånd, säg "kom", när hästen gör ens en antydan till att komma, klicka o.s.v. tills du har det avstånd du vill ha.
skogstroll

Jag rekommenderar att du läser Alexandra Kurlands böcker om klickerträning, de är mycket informativa och lättfattliga!:)

Åh vilka underbara videosar!! :love:
Tack för svaret, här ska tränas. :bow:

Kan man göra det efter ridning? Eller är hästen för trött då? Hade tänkt skritta ut idag och sen klickerträna, men annars kanske han kan vila idag - klickerträning och rida imorgon? :)

När du börjar med klickerträning är det nog bra om hästen är utvilad i skallen. Men när ni har kommit igång så kan man ju klicka lite efter ridning, speciellt om man bara skrittar. Du märker nog på hästen om den blir trött, men träna väldigt korta pass i början för säkerhets skull, och sluta när det går bra.
Lycka till!:)

Okej :love:
Han har vilat nu sen onsdag, och igår klickade jag samtidt som jag kliade honom i pannan.
Han tyckte mest det var konstigt, men ville gärna komma och kolla vad det var. Så det blir nog klickträning idag - bara!! :D

Vad ska man börja med? Ska man börja med "apport"-delen? Eller vilken? :)
Åh vad spännande det här är !! :banana:

Lär honom targeta först:idea:, du kan använda vad som helst till det, t.ex. en hink eller en handske, så att han liksom fattar idén med det hela. Sen kan man gå vidare till t.ex. apport.

Vad använder du för belöning när du klickar? I början är det ju bra att använda något som hästen tycker är riktigt smaskigt, för min ena häst är det Turkisk peppar:rofl:. Senare kan man använda t.ex. att klia hästen vid medelmåttiga prestationer, men jag använder fortfarande godis när hästen gjort något riktigt bra.

Hinkar slänger han iväg ibland, när maten i den är slut, så det kanske funkar bäst? :idea:

Belöningen är både beröm och sen komemr han väl få lite mat (kör på ISI Mix, och det serveras torrt så han kan ju få en näve eller något :))
Klia kanske funkar med, han blir helt galen när man kliar honon under magen mot frambenen. Överläppen snurrar runt som en helikopter och hela hästen njuter ;)
Nä, nu är jag jättemotiverad! :D

hon har fått ett sår på ena knät som har gjort så hon är jätte svullen :( så nu tränar vi mer på att inte va rädd för läskiga saker.

Har du sålt pållen :eek: ?

ok va jobbigt...:smirk:
haha! nej jag har inte sålt min pålla! absolut inte! jag köpte henne i juni i somras så det är nog på det hållet det är.

KL
En liten fråga, har inte läst hela tråden.
Jag känner att jag inte vill ge hästen godis, bl.a. eftersom jag vill få honom att gör tricken/sakerna för att jag ber honom och inte för att han får godis om han gör det. Samtidigt är ju lättaste sättet att ge klicket en positiv effekt att klicka in med godis.
Men går det att klicka in med godis och sen byta ut godiset mot t.ex. kel? Eller blir han besviken då?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar