Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

*kl*

Tvingade ena stallkompisen fota Bebbs lite idag så detta e va vi kan än så länge + lite annat :p
Kliva upp med fram på en pall (första försök idag, fick upp ett bak med)*förklarar för "fotografen" hur kameran funkar därav minen*
13719685.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_1/13710000-13719999/640x480/13719686.jpg?0
Buga (igen)
13719687.jpg

Yoga (första gången ute därför står jag ej bak om hon skulle gå iväg :p
13719688.jpg

Taxen (försök iaf, första gången)
13719691.jpg

Lyfta framhov
13719689.jpg

Och bak
13719690.jpg

Kramas
13719693.jpg

hihi! verkar verkligen söt din lilla häst!:D o jätteduktig!!
jag tror att jag ska prova att använda ett spö nån gång så att man når bak men inte behöver stå där.:idea:

klickade i boxen idag... gick väl rätt bra! hon har hajat det här med bugningen nu även om hon inte alltid gör rätt.. men det är hästligt att fela:idea::D hon är dock liiite "aggresiv" i boxen, inte så hon bits eller så men hon lägger öronen bakåt o kommer mot en lite fför mkt osv. men egentligen så är hon en ängel!!!:love:

klickade i ridhuset idag o hon älskar sin fotboll!! hon vill bara sparka o sparka o sparka så hon glömmer nästan att hämta sin belöning!:p
hon är så söt!:D:love:

Ska man alltid ge godis efter klicket?

Godis eller annan belöning som hästen uppskattar. Men hästen ska ALLTID ALLTID ha belöning efter klicket. Klicket är ju ingen belöning i sig, utan bara en "rätt svar"-signal, som helst ska komma inom 3 sekunder efter det önskade beteendet. Då behöver man ju inte vara så :devil:a snabb med godiset, som man måste om man tränar utan klicker.

Nu är sonens lilla ponny "inklickad" och vi har börjat med targeting. Både han och ponnyn tycker det är skitkul. Hon följer honom runt stallet med mulen mot sin target:) I dag är det dags att testa utomhus.
Jag har tidigare använt klicker till mina hundar med kanonresultat, så det ska bli spännande att se hur det går för honom och ponnyn:)

Beställde boken "Clicker training for your horse" igår. Är det nån som har läst den?

Beställde boken "Clicker training for your horse" igår. Är det nån som har läst den?

*räcker upp handen*
Jag har läst den! Den är jättebra:). Det finns ju också en step-by-step version med mera bilder.

Den är av samma författare, dvs A Kurland, och heter typ "step-by-step - the click that teaches" eller nå sånt, kan kolla upp det när jag kommer hem....

idag tog jag med klickern (mamma som assistent) ut i skogen när jag red:D! eftersom milka brukar krångla så tänkte jag prova.
när hon började back ner mot dikena "sparkade" jag på o när hon gick fram klickade mamma. o det funkade!:idea:
dock så krånglade hon lite grann senare med men inte alls lika svårlöst som vanligt. hon lyckades tom backa ner i ett stort jävla hål idag, men då trillade nog poletten ner för hon var jättesnäll resten av rundan:P!

Nu har sonen klickat några dagar, börjat med targeting.

Idag var det dags att ta fram en vanlig apport för hundar (i trä) och börja träna inför det första "tricket" - hämta apport och lämna den i hans hand:) Efter ca 10 minuter idag tog hon apporten i munnen och lyfte den några centimeter från golvet - succé :)

Det stora målet är, att med hjälp av hennes target, få in henne i transporten. Eftersom senaste gången (när vi hämtade hem henne för 7 månader), inte var direkt smärtfritt, så tänker vi leka fram det den här gången istället för att gå in i en fight. Håll tummarna:)

Grattis! Vad roligt att det går bra! :)
Man får ju ta lite i taget, för mina hästar har det tagit 5-10 korta träningstillfällen innan de har lyft upp apporten till handen.

*kl*
har inte klickat Bebbab nu på ett tag då hon kommit in i en humörsvängning
hon har varit sur och ovillig med allt ett tag men testade lite på skoj i hagen bara för att kolla om hon va på humör, gjorde någon bugning, ville inte testa yoga då hon sparkade en massa mot knotten, men fick henne att gå ner i kompliment :love: även om det inte är något hon kan på komando ännu men det är ju endå ett litet bevis på att hon litar på mig och är villig att jobba igen :p nu ska vi ta det lugnt tills jag har haft en NH tränare ute att hjälpa oss att få en stadigare relation :)

ska försöka få med nån till stallet imorgon å fota :D kompliment är när hästen gå ner på båda knäna

HA - spolspiltan avklarad! Den fruktansvärt farliga, hästätande spolspiltan är inte längre ett problem!! Efter 15 minuter med klickern så går hon nu snällt in vänder sig om, och står still med långt grimskaft! Jag är så enormt lättad. Nästa steg är förstås att sätta igång slangen, men just nu njuter vi av detta framsteg.

Trailern - here we come :banana:

det låter ju jättebra!!

själv har jag inte klickat på länge tyvärr... har inte haft tiden nu när man börjat gymnasiet...:(

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar