Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

måste jag inte få henne att böja ett ben? o ta in det under kroppen liksom...? hoppas du fattar!

Du kan ju hjälpa till lite genom att lyfta benet närmast dig och leda det (OBS leda, inte dra) lite bakåt. Du kan hålla i det med handen eller ta ett mjukt grimskaft och göra en ögla och lägga om, så kan du stå rak i ryggen. Säkrare också om hästen skulle tappa balansen och vingla åt sidan.

ok låter smart!:p
ska prova det!

milka kommer nu när man knäpper i fingrarna men ska försöka övergå till att vissla då mina fingrar numera är blå!:D

Jag provade att klickerträna mina katter :rofl:
Den ena var väldigt intresserad i början men sen blev godiset inte så intressant längre och hon gick iväg...

Den andra gick det bättre med men då hade jag iofs skinka som godis:devil: Jag började "klicka in" henne och det funkade utmärkt! Hon var väldigt intresserad enda tills skinkan tog slut :p

Nu kan iaf båda katterna sitta på kommando och den ena kan (om hon är på humör) gå till en plats om man knäpper med fingrarna och pekar mot en säng/stol som hon hoppar upp på. Den andra kommer ibland når man visslar :banana:

KL!

idag när jag stod i gången efter att jag ridit (hoppade förövrigt 1,03 m idag!:banana: ) så skulle jag strecha henne så jag tar handen mellan frambenen på henne som vanligt men hon lyfter dessutom ett ben o nästan bugar helt!!!! :eek: så jävla glad blev jag!!!:D:banana:

så snart är vi riktiga klicker-stjärnor som alla er andra!:p

tack o hej leverpastej!:rofl:

*kl*Tränade Bebbs lite idag, hade tänkt låta henne vila men hon vägrade gå från grinden efter att jag släppt ut stora pållen så tog in henne. tränade i boxen för första gången vilket funkar väldigt bra. lärde henne att cirkus buga :D så sitter jag på hennes högra sida och har handen mellan frambenen bugar hon vanligt men om jag e på vänster sida så cirkus bugar hon. va nära på få henne att lägga sig oxå :love:

Hej!

Jag kan rekommendera Klick! Delfinträning för din häst. Jag köpte den på Bokhandeln Blå Hästen www.blahasten.se Det är en bokhandel som jag verkligen kan rekommendera för de har snabba leveranser och är verkligen mån om sina kunder.

Jag kan rekommendera Klick! Delfinträning för din häst.

Jag kan även rekommendera A Kurlands andra böcker om klickerträning. Jag har två stycken på engelska "Klickertraining for your horse" och "Step-by-step klickertraining for your horse". Båda (men särskilt step-by-step versionen) är väldigt tydliga, informativa och inspirerande!:)
Hon har väl även gjort videos, men de har jag tyvärr inte sett.

Jag har jobbat väldigt mkt med klickerträning med mina hundar och tävlat dem i elitklasser med hjälp av enbart klicker (som ett experiment från början och sen för att det funkade så bra).
Blir lite sugen på att prova med hästen - har aldrig tänkt på att det kan göras med en häst också :p KUL!:bump:
Ska genast leta fram min klicker och ta med till stallet idag!
Kan ju detta med hundar så det borde väl inte vara nån direkt skillnad tycker jag!?

Det har pratats om att sluta i tid och jag kan inte nog påpeka hur viktigt det är!!!
Ofta blir man ju så glad när hästen/hunden eller vad det nu är man tränar gör rätt att man bara vill prova "en gång till" för att se om den verkligen förstod eller om det bara var en lyckträff.
GÖR INTE DET!
Då är risken vääääldigt stor att djuret gör fel eller inget alls och så fick ni inte sluta på topp utan med irritation över uteblivet resultat istället.
Var inte FÖR ambitiösa med andra ord!

Det har pratats om att sluta i tid och jag kan inte nog påpeka hur viktigt det är!!!
Ofta blir man ju så glad när hästen/hunden eller vad det nu är man tränar gör rätt att man bara vill prova "en gång till" för att se om den verkligen förstod eller om det bara var en lyckträff.
GÖR INTE DET!
Då är risken vääääldigt stor att djuret gör fel eller inget alls och så fick ni inte sluta på topp utan med irritation över uteblivet resultat istället.
Var inte FÖR ambitiösa med andra ord!

:bow::bow:
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Däremot tycker jag att det är väldigt bra att repetera vid nästa träningstillfälle, för att se om det sitter.:)

Jag brukar försöka träna 1 gg per dag, har jag tid, så t.o.m. en gång morgon och en gång kväll, funkar bra tycker jag. Men jag har märkt att det gör ingenting om det går en vecka eller två mellan gångerna heller, ibland kan det vara en fördel att hästen hinner smälta allt nytt.

lärde henne att cirkus buga så sitter jag på hennes högra sida och har handen mellan frambenen bugar hon vanligt men om jag e på vänster sida så cirkus bugar hon.

Förresten, hur förbereder du för cirkusbugningen? :)Jag började lite smått med det, men läste sedan i C Fletchers bok att man helst ska lära hästen "taxen" först, d.v.s. stiga fram ett par steg med frambenen utan att röra bakbenen, och göra bugningen därifrån.
Så här långt har vi kommit med cirkusbugningen, jag borde alltså få fram frambenen lite längre.
skogstroll

Nu har jag iofs inte jobbat så mycket på det, men igår när vi provade hade han nästan ett knä i marken. Jag har lärt honom "targeta" min hand, jag lockar alltså inte med godis.

gör typ som du gjorde i videon, fast tar handen mer mot hoven än bak, sen har jag gjort att hon vet att det har med bugning att göra om jag sätter mig på huk. Har tyvär inte läst nått om det, så gör kanske på fel sett, men det har funkat för oss :) E väldigt dålig på förklara :o

Ok, har du bilder på när ni cirkusbugar? Är alltid intressant att se hur andra gör det!:)

Jag provade att klickerträna mina katter :rofl:
Den ena var väldigt intresserad i början men sen blev godiset inte så intressant längre och hon gick iväg...

Den andra gick det bättre med men då hade jag iofs skinka som godis:devil: Jag började "klicka in" henne och det funkade utmärkt! Hon var väldigt intresserad enda tills skinkan tog slut :p

Nu kan iaf båda katterna sitta på kommando och den ena kan (om hon är på humör) gå till en plats om man knäpper med fingrarna och pekar mot en säng/stol som hon hoppar upp på. Den andra kommer ibland når man visslar :banana:

innan vi tog bort vår äldre katt kunde hon göra high five. väldigt roligt! Klicker är underbart!

*kl*

vad roligt att det går så bra för alla!!
särskilt urkella verkar göra enorma framsteg hela tiden! du har en alldeles för smart häst!:p kan inte min pålla få lite av dens intelligens?:angel::idea:

det går väl lite så där för mig just nu... idéerna börjar sina.....:(

men jag ska fortsätta att kämpa!!:D

ha de' allahopa!!:cool:

det går väl lite så där för mig just nu... idéerna börjar sina.....

Lite tips....

Kliva upp på lastpall
lastpall2.jpg

Korsa benen
skogstroll

"Dricka" ur flaska
skogstroll

Apportera
skogstroll

Spela fotboll (skulle säkert va bättre med en större boll)
skogstroll

I filmen fanns ju också flera bra tips!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar