Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

*kl*
Tränade Bebbs lite idag då hon tidigare idag va ett monster när hovslagaren va hemma :o men nu va hon sitt vanliga jag, kan nu även puss på mun, stretcha halsen åt båda hållen, lyfta framhov, buga & följa handen någolunda bra.

va kul att det går så bra för dej!!!:D

hur har du lärt henne buga o puss? min kan oxå strecha o följa hand men jag vet inte riktigt hur jag ska lära in typ buga....

buga lärde jag genom att hålla handen mellan frambenen sedan föra handen sakta bak/ner när hon hade huvudet mellan frambenen.
när hon skulle lär puss så höll jag bara handen vid sidan av mitt huvud :) hoppas du fattar :p lärde bus även spela död idag :D hon låg och solade i hagen idag och lärde då henne när jag peter på ennes hals eller pekar mot marken så la hon sig på sidan, det tyckte hon va jätte kul :D

haha!:rofl: vad häftigt att lära den spela död! skittufft ju!:D

ok pussen verkar ju inte så svår. men bugningen.... min häst backar när hon inte kommer åt handen längre.. måste jag inte få henne att böja ett ben? o ta in det under kroppen liksom...? hoppas du fattar!;)

haha ja hon va jätte söt :love: nu bilr det att få henna att lägga sig oxå :p har även gjort 1/3 spinn sen tyckte jag att det blev lite läskigt :o gjorde det i hagen och dom andra hästarna tyckte det va intressant när vi höll på, litar inte riktigt 100 på henne då hon är lite väl godis monster. så när jag testade med att springa å kolla om hon hängde med så höll jag mig på andra sidan staketet :p men hon sprang brevid och stannade när jag stannade :) även backa när jag gick emot andra hållet :D

med bugningen kan man nog oxå göra, eller om du testar med vägg bakom eller något.

Vad spännande! Jag har bara klickertränat min hund med mkt goda resultat. Men att trna hästarna har jag aldrig blivit färdig till. Funderar nu på om man kanske skulle ge det en chans.

Korta drag som jag tycker funkar bäst med klickerträning:
Inklickning, klicka och ge massor av godis hela tiden som det klickar. Djuret ska förstå att klick=godis/annat som det ser som beröm eller bra. När detta väl funkar kör man vidare med andra övningar.

Men var noga med att öka svårighetsgraden på rätt sätt och gå ibland tillbaka till mkt lätta övningar för att få djuret att hålla modet uppe. Tjata inte för länge, samma övning brukar vi köra ca 8-10 upprepningar sen är det slut. NÄr djuret gör nåt extra bra kan man ge ett antal klickningar i tät följd så det bli typ som jackpot! Det brukar sporra vår hund iaf.

Måste fråga, mina hästar är riktiga tiggartyper och det funkar aldrig att ge dom morot eller annat ur handen för då blir dom nafsiga och jobbiga direkt...hur funkar såna hästar vid klickerträning för det är ändå enklast att ge godiset ur handen ju..

Måste fråga, mina hästar är riktiga tiggartyper och det funkar aldrig att ge dom morot eller annat ur handen för då blir dom nafsiga och jobbiga direkt...hur funkar såna hästar vid klickerträning för det är ändå enklast att ge godiset ur handen ju..

Om du tränar dom korrekt så kommer dom snabbt lära sig reglerna för när man får godis och hur man tar emot godis artigt. Eftersom du aldrig låter dom få godis när dom tigger så kommer tiggarbeteendet att släckas ut efter ett tag.

Okei :) hittade denna på hööks sida, skulle den funka ?
12406250.jpg

Undrar bara... går det inte att bara knäppa med fingrarna? :angel:

Tror ni det går att klickerträna en katt? XD

Nä, de funkar nog inte. Katter är alldeles för självständiga. Men man kan jue alltid testa :p

Det går att klickerträna alla djur- höns, lamadjur, hästar, elefanter, tonåringar och katter... det gäller bara att hitta en för individen positiv förstärkare!

jag provade på vår katt men han tröttnade på en gång typ o bara gick iväg. tror katt är det svåraste djuret att klickerträna.:smirk:

jag tror inte det ger riktigt samma effekt men du kan ju alltid prova...:)

du måste vara en grym klickare:angel: eller så är din häst onaturligt intelligent!!:idea:

min häst är ju smart tycker jag men hon fattar inte så där som din lille bus!:(:p

haha tack :o tyvär så e det nog Bebbs som har väldigt lätt för sig :p ibland är hon för smart för sitt eget bästa :D undra om man kan klicka bort hata hovslagarbeteende me :p

Var klicktränar ni hästarna? Jag tänkte testa på en a
v mina hästar idag. Själva inklickningen borde ju funka typ i stallgången men sen närman gör mer riktiga övningar borde det väl vara lättare att ha hästen lös nånstans. Vi har bara betesmark och inget annat ställe...

Jag brukar börja klicka i boxen, där brukar jag också hålla till på vinten, på sommaren tränar jag i lösdriften. De flesta övningar går också bra att göra på långt grimaskaft, då håller jag till på stallbacken. Det beror ju precis på vad man vill träna, vissa tricks är ju mera "stillastående".
Men jag drömmer om en inhägnad, grusad plan typ 15*15 m att träna på, gärna under tak :d.

Enligt vår tränare (till hunden) är katter de enklaste djuren att klickträna.

--

Sen var det nån som frågad eom man inte bara kan knäppa med fingrarna. Jo det tror jag man kan. MEN det är ju viktigt att klicket/ljudet kommer i exakt rätt tillfälle vilket det oftast gör med klickern då ett klick går väldigt fort.

--

Boxen, varför tänkte jag inte på den?? ;)

Boxen, varför tänkte jag inte på den??

Ja ibland är det lite för enkelt....

Förslag på saker som kan läras in i boxen:

Lyfta på hovarna på röstkommando (bra att kunna!)

Backa

Lyfta på frambenen (dvs "hälsa", början till spansk skritt osv)
skogstroll

Nicka
skogstroll

Ruska på huvudet
skogstroll

"Le"

Grunderna till apport (ska man apportera på längre avstånd måste man ju gå ut, och ha hästen lös)
luneapport2-1.jpg

Grunderna till att sparka fotboll
skogstroll

Buga

....och säkert en massa till som jag inte kommer på nu.:p

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar