Klicker-träning! *långt?*

Sv: Klicker-träning! *långt?*

jag klickade som sagt in milka igår o idag gick vi vidare med en target!
hon fattade nästan direkt o hon är superduktig!

Ja, de brukar fatta snabbt vad det går ut på, och ju mer man håller på desto snabbare lär de sig!

Tips: När hästen fattat vad targeting går ut på, övergå till att använda din hand som target, den har du ju alltid med dig! Med hjälp av handen som target kan du lära in en massa roligt; följa utan grimma, nicka, skaka på huvudet, buga o.s.v. Du kan också vidareutveckla det till t.ex. apportering.

Vad kul att det går bra för dig och du tycker det är roligt Jazzper! Lycka till! Några bilder vore kul... :d

har idag köpt en klicker, inte den på hööks utan en vanlig, så nu skall här klickas :p har lärt Bebban att följa hand någolunda sedan tidigare sen kan hon buga, men ska bätta på det :) hur lär man hästar att appotera :confused:

HJÄLP! hur kommer jag vidare!?:confused:

idag skulle jag fortsätta med targeten, jag hade samma föremål ( ett dressyrspö) och hon fattade vad jag ville så vi gjorde så att jag kastar iväg spöt, hon följer efter det o nuddar varpå jag klickar.

då tänkte jag för att få det ett steg närmare apport så ska hon ju bita i spöet så jag la det på marken o klickade inte när hon bara nosade på det utan ville ha mer än så.

nån gång "bet" hon i det o då klickade jag ju såklart men sen fattade hon inte utan bara nosade o när jag inte klickade blev hon okoncentrerad.då gick jag tbx till att klicka när hon nuddade o då fattade hon ju igen, så då slutade jag med den övningen.

tänkte då att: milkabehöver träna på att stå still!:idea::angel:
så då gick vi en bit o när jag stannade stannade hon- klick.
efter ett tag ville jag att hon skulle stå kvar när jag tog ett steg bort. det var inte lätt!!!:crazy::p
slutade när jag kunde ta ca 1,5 steg ifrån henne...

hur ska jag göra för att komma vidare med min apport? hon fattar ju att hon ska gå till spöt när jag kastar iväg det!

nu blev det jättelångt men jag hoppas att ni hjälper mig!!:)

hur ska jag göra för att komma vidare med min apport? hon fattar ju att hon ska gå till spöt när jag kastar iväg det!

Använder du alltid samma godis när du klickar? Annars är ett tips att ha något extra gott att ge vid extra stora prestationer, som här då när hon faktiskt biter i spöet. Själv använder jag till ena hästen: havre - då det går åt rätt håll, torkat bröd (små bitar) - när det är nästan rätt och turkisk peppar - vid stor prestation. Så det kan vara ett tips.:)
Annars är det helt rätt att göra som du gjorde, d.v.s. gå tillbaka en nivå, och sluta när det går bra.
Ibland blir man också förvånad hur mycket som kan hända mellan två träningspass, det är som hästen smälter och bearbetar det man tränat, och följande gång blir det ibland rätt på en gång!:idea:

tack för tipset! har dock ingen midjeväska ännu (måste skaffa det!:p) så det är lite svårt med godisgivandet när man måste ha det i handen hela tiden.

grejen är ju den att hon bet bara i det en gång o sen inget mer o när jag väntar på att hon ska bita det så tröttnar hon....:crazy:

grejen är ju den att hon bet bara i det en gång o sen inget mer o när jag väntar på att hon ska bita det så tröttnar hon....

Det är just därför man ska sluta när det går som bäst. :idea:
När hon biter en gång nästa gång - klicka, ge godis och sluta! Du kan träna igen efter en timme om du vill.

Speciellt i början kan man inte räkna med att hästen orkar koncentrera sig mer än högst fem minuter i stöten.
Man ska alltid sluta medan hästen fortfarande är ivrig och försöker, låt den aldrig tröttna!

Med risk för att vara ett eko av Luna; sluta när det går som bäst!

Om hästen tappar intresset/får tråkigt har du tränat för länge. "För länge" i det här fallet kan röra sig om bara några minuter, det är så beroende på individen. Ett kort men lyckat träningspass är mycket mer givande än ett långt med tappat intresse och misslyckande. Nöj dig med kanske 5 minuter de första gångerna, men kanske flera gånger om dan. Låt det gå några timmar emellan så hon får fundera lite.

Stanna inte för länge på en låg nivå, intresset försvinner lätt då. När hon greppat spöet för tredje-fjärde gången så kanske du ska höja ribban en aning och nästa gång vänta med klicken tills hon lyfter spöet lite högre. Så att du hela tiden bygger på momentet. Givetvis beroende på hästen, du känner ju henne bäst.

Ha för vana att alltid ha klickern på dig och godis (om du inte har ett monster som lyfter dig uppochned och skakar på dig för att få godiset....), så fort du ser henne göra något som du vill att hon ska kunna göra på kommando så KLICK! Det kommer att få henne att börja fundera och lära henne att prova allt fler beteenden och hon får en större repertoar.

Så på det stora hela är jag ett eko av Luna med vissa tillägg :D

svar till både luna10 o rannoch...

ok tack för hjälpen igen!:D
känns verkligen skönt att ha någon att fråga!

tränade inget idag... tror ni det gör något?:crazy:
ska tänka på att inte hålla på för länge även om jag tycker att det är så himlans kul!!!:idea:

Vi klickertränar mkt med våra hundar, har dock aldrig provat på häst. Jag skulle först av allt "klicka in" hästen då den inte blir rädd för ljudet, typ klicka ge godis klicka igen ge godis, gör det tills hon inte längre ser ljudet som läskigt utan nått som är "gott".

Du klickar när hästen gör rätt och du ger belöningen direkt efter klicket du kan även berömma med rösten och ev en klapp på halsen :)

Nej, inte gör det något att du inte tränar varje dag, om man själv inte har lust eller tid är det bättre att avstå. Det behöver du inte känna dig "skyldig" för, och en vilodag här eller där för hennes hjärna är ju inte fel.
Tycker det är så roligt att du upptäckt glädjen med klicker! :bump:

Vår häst har ett oönskat beteende som vi kanske skulle kunna arbeta bort med klicker? Hon blir väldigt frustrerad när vi tar ut någon av de andra hästarna på gången. Då börjar hon slänga sej fram och tillbaka längs boxväggen. Detta har börjat rätt så nyligen men blir bara värre och värre. Något tips om hur vi kan gå till väga genom klickerträning, som fö är något helt nytt för oss.

Hon blir väldigt frustrerad när vi tar ut någon av de andra hästarna på gången. Då börjar hon slänga sej fram och tillbaka längs boxväggen.

Det borde gå hyfsat lätt att lösa med klicker, jag skulle göra så här (först måste du ju "klicka in" henne förstås, läs högre upp i tråden hur du går tillväga):
1. När hon härjar och slänger sig, ignorera, säg ingenting, ge henne ingen uppmärksamhet.
2. Så fort hon står stilla, ens en sekund, klicka, men var noga med att klicket kommer MEDAN hon står stilla.
3. Efter ett tag, när du märker att hon fattar, kan du börja fördröja klicket så du klickar först när hon stått stilla 2-3 sekunder, öka sedan till 5-10 sekunder o.s.v.
3. När du har kommit till att hon kan stå en halv minut eller så och vänta på klicket, har hon antagligen börjat komma ur "slänga sig" beteendet.

Lycka till!:)

KL!

hur förvarar ni ert godis när ni tränar? har ni en midjeväska eller håller ni allt i handen. jag tänkte börja med följa hand, men då kan jag ju inte ha den handen full med godis!?
tips?

KL!

ok verkar smart!;) ska skaffa mej en väska för nu har milka blivit ett godismonster!!!!:eek::o inte i stallet i den vanliga skötseln utan just när vi klickar då... hon "jagar" min godishand hela tiden vilket gör det jobbigt att klicka.

just nu känns det som om jag har flera påbörjade beteenden men inget "färdigt"! jättedeppig över detta! det känns som om det tar stopp vid ett visst stadium liksom...:confused:

fortsätt gärna komma med tips o idéer!

Gå till biblioteket. Låna böcker om klickerträning- för vilket djurslag spelar ingen roll.

Alternativt: Ta kontakt med någon som kan komma och visa och hjälpa dig IRL, det är mycket med klickerträningen som kan missupfattas, och då går poängen med träningsformen om intet.

Boktips:

Skjut inte hunden(don't shoot the dog)- Karen Pryor

Klickertraining for your horse- Alexandra Curland

Klick- Delfinträning för din häst- ALexandra curland

Filmtips: Motivera din häst av Ellen Ofstad

---

Tillägg:

Jag använder mig av en röstsignal som klicker- för att ha mina händer fria. Ett ord/ljud som enbart används som just "klick"( i mitt fall "Good Girl/Boy").

Oftast använder jag mig av havre, men även pellets, mintpastiller, morötter, äppelbitar och annat gott används. Har det i en magväska (ÖoB 15 kr).

Senast ändrad:

det går jättebra med klickern nu! har inget färdigt beteende ännu men hon följer hand, kommer när man knäpper i fingrarna o kan lite av apport. även om hon har blivit lite av ett godismonster så är det bara när vi tränar.:p

tycker att det är jättekul att klicka!!:D o milka verkar oxå gilla det!:banana:

hur lär jag henne att nicka o skaka på huvudet med hjälp av handen:confused: skulle gärna göra det !!:bump:

hur lär jag henne att nicka o skaka på huvudet med hjälp av handen skulle gärna göra det !!

Utgå från "följa handen".

1. Lär henne först följa handen lååångsamt upp och ner en gång. När det funkar, rör handen snabbare, tills hon nickar så snabbt/energiskt som du vill.
2. När det funkar bra, minska ner handens rörelser allteftersom, så att hon till slut inte egntligen följer din hand, utan tar det som en hjälp:). Med min ena behöver jag nu bara vicka långfingret upp och ner en gång, och då nickar han 2-3 gånger upp och ner.
3. Gör likadant med skaka på huvudet, bara åt sidorna istället.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 749
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar