Klassiska mått?

S

Spider84

Är det någon som har koll på de klassiska måtten för en inomhus ridbana?

Har för mig att det är 18*23m, men jag kanske är helt ute och cyklar.
Vet hur stor en picadero ska vara, men det blir lite väl litet.



(Frågar jag någon annastans är barock så tror jag inte att folk vet svaret. Därför tråden hamnade här)
 
Sv: Klassiska mått?

18x23 är juh bara en volt :eek: du tänker väl inte bygga ett sånt litet "ridhus"?

jag vet dock inget om barock men fastnade för den mycket lilla ridbanan du beskriver.. det låter för litet för att vara bra..
 
Sv: Klassiska mått?

Nej jag ska inte bygga ridhus. Ska sätta upp en provisorisk paddock över sommaren och vill ha de klassiska måtten (20*40 är för stort även om det bara skiljer några meter).
Det kanske är 18*32det är. *fundera*

Skadligt är det knappast. Finns en orsak till att det är det klassiska måtten (väl använt förr). Red i sånt ridhus hos Bent i 4månader varje dag flera gånger om dagen och upplevde det som helt perfekt storlek.
 
Sv: Klassiska mått?

Det är 16*32 m, alltså två "åttametersvolter"
 
Sv: Klassiska mått?

Så var det! :bow:

Tack nu kan jag gå ut och fixa min paddock!
 
Sv: Klassiska mått?

Lycka till!:)

Det är ganska lagom stort - och liten risk att komma vilse :D
 
Sv: Klassiska mått?

åhh tack gode ... :bow: annars hade jag fått hjärtslag.. 18x32 låter mycket vettigare :D då skiljer det inte många meter från normala mått..
 
Sv: Klassiska mått?

Jag fick för mig att det var 15*30. Tror jag läst det i Dansa med hästar:crazy:

/T
 
Sv: Klassiska mått?

Min paddock är 20X32 och jag brukar alltid rida ett par meter innanför långsidorna. Jag får alltså perfekt storlek.
Vad är egentligen tanken med att det ska vara just de här måtten?
 
Sv: Klassiska mått?

Alltså jag är fortfarande osäker på 16x32 - om det är de "klassiska måtten". Spider - kan du inte bara höra med BB? Han bör ha koll!
Jag tycker det verkar som om "alla" säger olika...
Däremot vet jag att mitt geni till tränare "kommit på" att dessa mått är genialiska :p (jag antar att Mixus fått måtten från henne också :D )

Fråga mej inte hur eller varför - men tar du en relativt oförstörd häst, får bra böjning i den och låter den följa böjningens riktning på en volt, så är det kusligt ofta så att volten är 8 m i diameter. Det låter helt konstigt att det finns något så "universalt" mått, men min erfarenhet är att det stämmer kusligt bra. När man hittar "det" läget i böjningen, så rider man nästan alltid 8 m-volter....

En kortsida bör rymma två "volter" (= en fjärdedels volt för varje hörnpassering) = 16 meter.
 
Sv: Klassiska mått?

De håller ju på att flytta så de är inte så lätta att få tag på...jag har redan försökt. ;)

Men den är bara tillfällig så det gör inte så mycket om det inte blir helt perfekt.

Nej jag vet. Oavsett så tycker jag att är hästen bara balanserad och mjuk så blir volterna 8m. Oavsett storlek på hästen dessutom känns det som.


MrsScabtree
Lovar att skicka ett pm, men det kan hända att det tar några dagar. :o
Du får gärna påminna mig genom att pm:a mig. Är en aningens hektiskt här just nu.
 
Sv: Klassiska mått?

Jo, det stämmer :D Men jag är trots allt ganska säker på att det är "det klassiska måttet"...har jag hört. :angel:

bigganl - jag har försökt hitta ett riktigt bra svar till dig...men jag tycker att evis uttryckte det riktigt bra!
 
Sv: Klassiska mått?

Du vet ju hur min ridbana ser ut :o
Det var ju nästan komiskt när jag stegade upp för att "mäta" ut 16 m efter att vi varit hos tränaren :) - för det är ju precis 16 m vi använt oss av - resterande metrarna är igenväxta... :o
 
Sv: Klassiska mått?

Precis. Sånt där är lite spooky tycker jag. Att det bara är så liksom. *Renée känner sig som en fjortis i sina uttryck idag*
 
Sv: Klassiska mått?

Jepp, det är 16x32. Men han tyckte att det viktigaste var att att den var dubbelt så lång som bred. I övrigt var inte måtten så viktiga :p
 
Sv: Klassiska mått?

Aha okej.

Jag trivdes ju i hans så de får bli de måtten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 189
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp