Klassisk dressyr som Craig Stevens sysslar med...?

Sv: Klassisk dressyr som Craig Stevens sysslar med...?

Kl.

kan man inte övergå till att beskriva vad CS är/står för istället för att beskriva vad det inte är.

Jag bara vidhåller att det inte sitter i systemet - utan i dålig ridning - dålig undervisning

Jag tycker inte det är tävlingsdressyr - utan missförstådd tävlingsdressyr

Missförstådd av vissa utövare.

Jag har inte påstått att det är tävlingsdressyr. Däremot det som i allmänhet lärs ut på ridskolor, eftersom det är den utbildningen de flesta ridlärare har.
Tävlingsdressyr är ju ingen "metod" alls. TR beskriver bara hur det ska vara, och inte hur man ska ta sig dit. Vägen dit är då med andra ord valfri, och inget som ska bedömas. Resultatet är det som bedöms.
På tävlingarna finns ju som vi alla vet en salig blandning av dåliga och goda ryttare, med väldigt varierande bakgrund, och sannolikt med väldigt varierande metodik.

Jag har ju postat lite länkar, finns mer info på CS hemsida...

KL
Att det tas som kritik mot tävlingsdressyr då någon beskriver en historisk utveckling. Jag tycker mig ana en känslighet hos vissa tävlingdressyrryttare som resulterar i snabba försvarstal mot sådant som inte ens varit tänkt som kritik. Inte mot dem iaf.

Via, bra framställning av varför det ser ut som det gör på ridskolorna. om man inte hade den här traditionen från kavalleriet kanske det skulle ridas på ett helt annat sätt på lägre nivåer.
Min erfarenhet av ridskola är precis vad du tar upp. Reglera mellan hand och skänkel och dölja felaktigheter tills det tar stopp och man inte kommer längre i utvecklingen. Då jag inte kom längre hoppade jag av och sökte mig andra vägar!

Jag har svårt att se en tävlingsryttare på hög nivå komma direkt ur en vanlig svensk ridskolas utbildningssystem. Det krävs nog tränare med bredare kunskaper och en strävan efter intelligentare ridning för att komma till den lätta vackra ridningen som väl vi alla vill komma till!

Min ridskola var då ganska snäv och tung i sin undervisning. Och det tog stopp. "sista" gruppen på skalan och katastrofal kunskap om varför, hur och när. Och hästar som sällan kom till självbärighet. Endast de lättaste känsligaste fullbloden fick jag till det på. de som inte tålde den vanliga ridningen utan betraktades som svåra och hispiga. De var relativt oförstörda pga sitt sinnelag och "kom till" då man separerade hjälper och lät dem vara däremellan.
Blev således utbildad av två hästar! och förvillad av åratals ridlektioner.

Jag kan bara svara för mig själv.
Kritisera gärna, men var saklig och tillräckligt kunnig för att vara specifik - om kritiken skall tas seriöst

Floskler kan vem som helst slänga ur sig.

Och historiebeskrivning är alltid en tolkningsfråga.
Och med käcka argument kan man "bevisa" vad som hellst. Så jag lämnar historien och talar om sakfrågan - Ridsystemet.

Jag kan hålla med om att undervisningen på en del ridskolor är undermålig i och med att de lär ut en förenklad ridning, som inte blir bra.
Dålig ridning är vanligare än God ridning. ( därav projektets tillblivelse)

Men jag kan också se en försämring - en direkt följd av avhästningen inom militären.

Jag vet inte när Via gick på Strhlm men jag tvivlar på att det var på Major Viknes tid. ( de som gjorde det brukar vara väldigt tacksamma - att de hann med)

Likaså är de som utbildats av de gamla militärerna.

Dadde är en en av dem :idea:

Och vad säger han........

Sedan detta med separerade hjälper är inte unikt, om det inte är så att man för CS helt släpper tygeln eller håller benen rakt ut från hästen?

Hjälperna ska var separerade inom den vanliga Dressyren också.
Men som sagt dålig ridning är vanligare än God Ridning.
Inom alla stilar.

Eftersom ridning är svårt - och kanske inte alltid helt igenomtänkt.

KL
Fast har det påståtts att han är helt unik? han har väl som de flesta tränare snappat upp gammal kunskap och genom sin personlighet och sätt att betrakta informationen skapat sin stil att undervisa.
Hur många kan komma med något unikt och nytt då det gäller ridning eg? Det mesta är väl gjort och upplevt, men ridningen är ju ett ögonblickets konstverk så tolkningarna av det som redan förbleknat i historien kan växla.

Du kan inte begära av en ridskolehäst att den ska vara självbärig, då den ständigt utsätts för helt obalanserade ryttare, en ständig förändring av ryttarkommandon, o för det mesta massa hjälper som går i konflikt med varandra.

För att komma vidare så får man bli medryttare på en duktig häst, vilket inte är så lätt när ägaren inte vill få fel på ett fungerande signalsystem.

Alternativet är då att köpa en egen. Men hur många köper en läromästare? Hur många får / tar hjälp med ut-/ fortbildningen?
Man skaffar en ung alt. outbildad häst eller t o m en häst som själv har svårt med sin egen balans- ej avlad för ridning.

Menar inte som Balkenhohl att man måste vara miljonär för att kunna köpa en välutbildad häst som har förutsättningar för svår dressyr, utan en som går mer än vad man själv klarar av- dvs kan ngt mer.

Vad som inte är unikt fö CS utan för väääldigt många tränare är att de marknadsför och motiverar sin metod genom att sätta de i en slags motpol till den gängse ridstilen

CS gör det i liknelsen idot som lär andra idioter.

Folk gör det när de kritiserar ett helt system utifrån privata erfarenheter.

Det var det jag reagerade på i mitt första inlägg - läs det igen.

Jag håller med dej. Så slapp jag svara själv:idea:

Red f ö också för flera militärer när jag var liten. Det var inte dålig ridning som de lärde ut. MEn sen är det som axel skriver också

Du kan inte begära av en ridskolehäst att den ska vara självbärig, då den ständigt utsätts för helt obalanserade ryttare, en ständig förändring av ryttarkommandon, o för det mesta massa hjälper som går i konflikt med varandra.

På en ridskola rider alltid många olika ryttare på olika nivåer. Hästarna formas mer eller mindre av det. Oavsett hur bra undervisningen är.

Jo det kan man inte argumentera emot!
Men om utbildningen var stenhårt inriktad på att eleverna ska lära sig hjälperna var för sig och ha en tydlig teori. Då kanse det skulle se lite anorlunda ut. Jag har fått med mig från barnsben att då det ser bra ut är det bra. oavsett hur illa det känns. Det har ridskolan förmedlat. Om det i stället vore fokus på känsla och äkthet i stället för genvägar och möjlighet till fusk, kanske hästarna vore annorlunda oxå. Vet inte men kan tro det.

Ett exempel på motsatsen är tex en rätt känd ARmänniskas hästar här i norr som ständigt bär olika elever på milsvida olika nivåer. de blir inte förstörda tack vare instruktörens vakande öga samt att hästarna är utbildade att följa fina hjälper. Gör eleven fel blir det pannkaka och det får bli det.
På ridkolan skulle det givetvis inte finnas utrymme för sådan individuell ridning och därför den sämre kvaliten.
Men tyvärr är det nog ofta betoning på hur det ter sig utifrån i stället för att jobba utifrån känslan. Och sedan blir det svårt att ta sig vidare! Man blir sas instruktörsberoende. Vågar inte använda eget huvud o magkänsla.
Svammel. det handlade ju om CS:o

Det går nog att få speciallektioner på ridskolan oxå- men det kostar.

Jo det kan man inte argumentera emot!
Men om utbildningen var stenhårt inriktad på att eleverna ska lära sig hjälperna var för sig och ha en tydlig teori. Då kanse det skulle se lite anorlunda ut. Jag har fått med mig från barnsben att då det ser bra ut är det bra. oavsett hur illa det känns. Det har ridskolan förmedlat. Om det i stället vore fokus på känsla och äkthet i stället för genvägar och möjlighet till fusk, kanske hästarna vore annorlunda oxå. :o

CS brukar säga att han lär ut en känsla och det är ju inte det lättaste att förmedla.

Jag är fortfarande intresserad av att höra från er var ni tycker att han inte räcker till? Är själv en hobbyryttare som snurrat på lite över Lätt A nivå i 20 år när jag började rida för CS och hans elev. Och plötsligt kunde jag gå framåt igen!

Och nu kan jag snart börja nosa på saker som tidigare känts omöjliga, typ tramp osv. För mig känns det åtminstone som om CS skulle räcka till läääänge ännu!

Nu var det ju inte jag som sa det, att han inte räcker till, men jag kan väl svara generellt.

Många låter sina elerver nosa på tramp och det behöver inte vara fel, men om trampet kall bli en korrekt Piaff enligt TR så behövs en vädligt stabil grund.

Den här grunden är det i ärlighetens namn många som slarvar med oavsett inriktning.

Om jag skall svara för mig vad jag tycker att denna grund innebär.

En oberoende sits - självsstädning balans, och optimal följsamhet.

Att få hästen fram till handen med ett sug, vilket kräver ett viss "snurr" bakifrån och en viss rakrkiktninga så att hästen "sitter ihop"

Att kunna forma hästen utan att den viker sig /och eller tippar i hörnpasserringar och på stora böjda spår.

Med andra ord kunna reglera hästen och föra den på olka spår på en ridbana.

Det är grunden för mig
-och inte utifrån ngn speciell inriktning - utan ifrån det faktum att hästen är en atlet som måsta få arbeta i balans utifrån sina fysiologiska förutsätningar.

Tillägg

Detta är ingalunda en "peace of cake", men har man lagt ned ett antal tresiffriga belopp utan att vara där - är det en dålig affär tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Däremot skall man väl inte ta mitt siffersinne på allvar :rofl:

Det jag menade är att om man ridit för en tränare i fyra fem år och betalat åtskiliga 10 000 tals kronor - och fortfarande inte lyckats befästa grunden så är det väl ingen bra invetstering.

Har på sista tiden även sett tränare som undervisar - utan att besitta denna grund......

Jag har sett några cs-elever under åren och det som slagit mig mest är att de rider väldigt diffust. Det är ingen tydlighet i hjälperna och ekipager går mest runt runt utan att man upplever att det händer något. Hästarna har inte givit intryck att ha varesig energi, bärighet, flexibilitet.

Har faktiskt bara sett en elev till honom som red riktigt bra, bättre än många andra med inriktning mot ar/klassisk dressyr/barock etc.
Har hört CS teori och det är inga konstigheter alls.

Jag har inte följt hans undervisning så jag kan inte svara på vad det är som gör att jag upplever hans elever diffusa. Det var nog det sista jag trodde att de skulle vara med tanke på vad han säger på sina teoripass. Hans hjälpgivning verkar väldigt klar och enkel.

Men man kan inte skylla allt på en tränare, har nog sett lika många ryttare som ridit för Branderup, Borba, lynche m fl där jag också undrat vad sjutton tränaren egentligen lär sina elever.

Eftersom du har saxat ur min blogg och ridfilosofi kl 2 pa natten.

Jag har inte sakt att jag gjor min ahalvhallter pa det visset och ingenstanns star det att hjalperna ska anvandas sammtidigt sa alltsa sa skulle den halvhalten vara battre an den jag larde mig pa mitt naturbruksgymnasium med HIPPOLOGUTBILDADE ridlarare, 3 dagar i vekan i tre ar.

Dar de sade halvhalt,, hmmm nagot diffust, ben hand skankel allt sammtidigt och eftergift oxa men nar?

Arligt talat jag har ridigt pa ridskola sedan jag varigt barn, bott i stallet sedan 10 ars alder. Men innan jag var pa min forsta clinik for craig forstod jag ingenting om ridning.
Visst jag kunde gasa och bromsa svanga och borja gora valldigt kampiga och harda sivovertsrorelser och bojningar av hastens hals men sen da?

Det ar ingen rollig ridning.

Nar jag var pa den forsta cliniqen sa kandes det som jag vunnigt pa lotto, hara presenterade nagon nagot helt nytt for mig, logisk ridning med mjukhet och kansla och det viktigaste av allt respect for hasten.

Nu ar det ju nagra ar senare och craig ar inte langre den ena stjarnan pa min ryttarhimmel, den fylls hela tiden pa men alla har nagot gemensamt deras ridning och kunskap ar fran den klassiska skolan alla ar valldigt larda och palasta tranare. Med en god historisk blick pa ridkonstens historia och de foljer de gammla mastarna.

Dadde är en en av dem :idea:
Och vad säger han........
Så. Nu gav jag mig tid att söka fram länken också. Håll till godo, och håll i hatten.
http://www.jakobslund.se/dadde/DreTran.htm

Här skriver ju Dadde då att "Jag kan endast uppge namn på de personer jag med säkerhet vet, att de ha rätt kunnighet och den rätta känslan för hästen."

Vet inte om det kan bli tydligare än så.

Vet inte om det kan bli tydligare än så.

Vad skall sägas ?
- att allt egentligen är militärridning :D

eftersom militären Dadde gillar Craig?

Näe jag tror att jag vet vad du vill......

Dadde förstår inte engelska. Han har inte sett CS undervisa.

Daddes rekommendation förde mig till CS. På gott och ont, som jag nämnt tidigare. :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar