Klassisk dressyr som Craig Stevens sysslar med...?

Sv: Klassisk dressyr som Craig Stevens sysslar med...?

Det var för dyrt - då måste jag åka två ggr

oavsett teori - så kan man ju själv se om det händer ngt vettigt på lektionerna - gör det det - så blir man motiverad att gå på föredraget

Precis. Om det som lärs ut är bra så lär det synas.

det är så jag känner oxå. Jag vill "känna av" själv först utan att vaar påverkad i förhand.

Gillar man det man ser - så fine - kan sitta på många föreläsningar då:smirk:

Jag har förstått att han är en mkt god talare:smirk:
Jadå, han kan prata. Och ja, han ÄR "amerikansk".
Nu har ju jag en drös släktingar i USA och är inte allergisk mot "amerikanskt", så mig stör det inte. Jag kan liksom bortse från det och faktiskt lyssna till vad han säger. Och han är både upplysande och underhållande.
Och till skillnad mot ALLA andra tränare som jag någonsin har haft, så var HAN den som sa "nu behöver du inte mig längre".
DET gör honom unik från mitt perspektiv sett.
Var han bara intresserad av pengar och ära eller vad det nu är folk inbillar sig, så antar jag att det är rätt dumt att säga så, även om man nu har talets gåva.

Min enkla simpla förklaring är den som följer; CS vill egentligen inte rida hästen framifrån och bakåt, även om man som ryttare tror det. Han börjar framifrån ( med sina omdiskuterade tygeltag) men; är man inte tillräckligt duktig, så fixar man inte in hästens bakben, och då är man såld eller förvirrad. Aldrig bakåtverkande tygeltag, då kommer man rätt, men vem klarar det?

frågar här då.... kan någon enkelt förklara vad klassisk, akademisk, western och den vanliga dressyren är.
eller ja, vad är samma sak?

var hos en nh tränare för längesedan och dom höll även på med western. men uppfattade det på någon hemsida att dom kallar det klassisk ridkonst....är det samma som western?? osv.....

craig stevens håller ju på med nh och håller ju till där jag var, ser jag nu....dom som i mina ögon red western asså

På Stenbro rider de klassisk dressyr, men gärna med westernsadel.

ja, western sadel hade dom i alla fall. känner mig inte ett dugg klokare:(

All riding går ut på samma sak. Hästen ska bära sin extra tyngd på ryggen på något vis, och vilken väg man väljer att utbilda sin häst till detta, är upp till var och en. Min egen uppfattning är att det tidsåtgången kan variera.

frågar här då.... kan någon enkelt förklara vad klassisk, akademisk, western och den vanliga dressyren är.
eller ja, vad är samma sak?

LÄs FAQ'en

Jag skulle säga att Klassisk Dressyr är Spanska ridksolan i Wien. Den grundades för att bevara ridningen som "konst"
Sedan finns det även andra klassiska institut såsom Saumur. Jerez, och den i portugal (hjärnsläpp) ( men de har jag inte så mycket erfarenhet av )

Sedan marknadsför vissa tränare sin stil som Klassisk trots att den är ganska långt från de andra :crazy: Utan snarare eget hopkok

.....................

De andra skulle jag faktiskt klassa som "bruksridning"

Westernhästen har ju en uppgift, och eftersom Akademisk bygger på stridskonsten så är det ju också träning för en uppgift.

SRS' pch de andra institutens hästar går ju också i den högre skolan, men de har större krav på utförandet. Deras prestationer skall även få godkänt av en GP domare

jag har läst faq, så jag måste nog vara ovanligt trög:o
men har en kompis som rider akademiskt...får nog fråga henne så kanske jag fattar...

Tycker att tråden är lite OT...
Eftersom CS utbildar ryttarens hjälper, en i taget, först-å-främst.
Så spelar det inte så stor roll hur det ser ut, bara att det görs rätt
från ryttarens sida. Utan teorin dagen innan så kommer man ha väldigt svårt att förstå vad som görs. Ni får inte se några färdiga GP-ekipage. Det finns några få som kan representera CS på "elit-nivå".
Men det är inte alltid säkert att man får se dessa rida under clinicen.
Teorin är värt pengarna. Nu finns den på DVD också, vilket för att ni kan se den hemifrån innan.. slippa åka runt!
smidigt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar