Sv: Klassisk dressyr som Craig Stevens sysslar med...?
dubbelsvar - om man nu kan göra det...
Då blir det fullkomligt logiskt, att utgå från att misstag kommer att begås. Om man utgår från det, skapar man, också fullkomligt logiskt, ett system där de misstag som kommer att ske, kommer att ta ut varandra. Råkar man driva för mycket, så håller man lite stadigare i tygeln. Råkar man ta för mycket i tygeln, så driver man lite mer.
Fullkomligt logiskt alltså, och inte alls ett idiotiskt system, om man är militär.
Nackdelen med denna ridning är, att den dels tar bort energi ur hästen. På slagfältet är det knappast ett problem. En annan nackdel är att det har sina begränsningar. Man kommer inte till ridning med verklig lätthet. Inte heller det är ett problem vid den typ av stridande som systemet är utvecklat för.
Har du varit i militären eller är detta hörsägen?
Citat en blogg...
En halvhalt med kombinerad effekt: För att förebygga att förlora “impolsion” sà startar du halvhalten med att fràga efter mer “impolsion” – ben, efter att du använt bennen sà ger du efter för att efteràt göra den riktiga halvhalten, ben – sits – hand. Bennen ber om framàt, sitsen sätter hästen pà bakbenen och handen gör vägen för kraften ut liten, sà den behöver “explodera” framàt för att komma ut. Eftersom du använder ben och säte vilket fàr en klämande och “impolsion” dödande eftekt, och att du stänger handen (en hàlande effekt) sà kan du inte fràngà att du förlorar “impoksion” vilket innebär att du (antagligen) behöver be om mera “impolsion” efteràt – ben.
Vilket gör hela halvhalten till en kompliserad sak med tre viktiga indigrienser.
Ben – "impolsion“ för att kompensera för den du kommer förlora. Halv-halt för att tala om för hästen att det kommer att hända nàgot och/eller för att be hästen att sammla sig. Ben- för att kompensera för den "impolsion“ din häst förlorat.
Jag som då rider denna ...........Dressyr känner då inte igen mig.
Vidhåller att båda ovanstående är beskrivingar av dålig ridning.
Det är dålig riding att bromsa och driva samtidigt, med det är inte en defiinition av ett system
Jag rider inte så. Ingen skicklig ryttare jag känner rider så.
Jag gör INTE en halvhalt så
Vi har inte ens samma deffinition av vad Impulsion är.
Impulsion i .......Dressyr innebär en större artikulation i hästens alla leder. En gymnast skulle kalla det amplitud.
Inte heller på hur hästen skall svara för skänkeln
TS
Helt klart handlar det om helt olika hjälpgivningssystem.
Alla vill ha lätthet
Metoderna hur man tar sig dit är olika.
.....Dressyrmetoden är inte att dra och driva samtidgt, inte ens konstant driving.
Kritisera gärna och diskutera runt ikring, men kritiken faller platt om man inte satt sig in i något i grunden.
Och igen - dålig ridning - är just dålig ridning