Klassindelning vid fölbedömning (hbl)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cemi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 875

cemi

Trådstartare
Satt och läste propositonerna för fölbedömningen och ser att i år ska man anmäla klass som gångarts- eller hoppstammat föl. Kollade reglementet och vad jag förstår så bedöms dom efter samma poängskala, varför denna ändring, Någon som vet?

Sv: Klassindelning vid fölbedömning (hbl)

för att de hoppstammade sällan har så bra gångarter att de har en chans att vinna över det gångartsstammade fölet...

*klurar på vad jag ska anmäla mitt fullblodsföl (xx) som, om jag bestämmer mig för att visa...*
(galopphäst - är det en gångartshäst? galopp är ju en gångart :angel: )

Kommer det alltså att bli två vinnare, ett hopp föl och ett gångartsföl? Eller hur är det tänkt?

Jag tycker också det där är lite klurigt. Mina hästar har hoppblod i botten med dressyrpappor och är alltså inte utpräglade hopp eller dressyrhästar. Tycker det känns mycket förvirrande vad jag ska välja, mina ska ju både kunna hoppa och dressyra som vuxna. För mig känns det som att halvbloden snart kommer att bli två olika raser eftersom dom delas upp mer och mer vilket i mitt tycke inte är bra. Var tog våran fina multitalang vägen :confused:.
Jag valde i alla fall dressyr på årets fölunge men anmälde till fel tävling istället :eek: snacka om förvirrad människa.

Själva fölmönstringen är ju inte en tävling så någon "vinnare" vet jag inte om man kan tala om överhuvudtaget i de här sammanhangen. Men visst kommer det att bli ett föl inom varje kategori som är högst bedömt.

I flera arrangerande avelsföreningar finns ju sedan fölchampionat som helt och hållet är en utställning och där man kan tala om vinnare.Hos oss har vi i många år i det sammanhanget delat på gångarts- respektive hoppföl.

Å ena sidan är det ju bra att man kan bedöma hoppungarna för sig eftersom man förhoppningsvis ser lite annorlunda på vilka kvalitéer som är viktiga för en blivande hopphäst. Jag hoppas att det är så man resonerar, för annars är det ju helt meningslöst.
Men det blir ju svårt när man har "blandad stam" eller medvetet avlar fram multitalanger. Finns det några riktlinjer för vad som räknas som ett hoppstammat föl, eller ska man helt enkelt anmäla där om man anser att man har ett föl som inte rör sig så fantastiskt :)
det ska bli intressant att se vad det här leder till hur som helst.

för att de hoppstammade sällan har så bra gångarter att de har en chans att vinna över det gångartsstammade fölet...

*klurar på vad jag ska anmäla mitt fullblodsföl (xx) som, om jag bestämmer mig för att visa...*
(galopphäst - är det en gångartshäst? galopp är ju en gångart :angel: )

hi hi klart galopphästen är en gångartshäst:)

Men som sagt har man blandad stam (har själv betäckt ett xx-sto med Briar som ju är en hoppstammad dressyrhäst som lika gärna kunde blivit en hopphäst då Rolf-Göran Bengtsson tydligen var intresserad av att köpa honom, stod i senaste häst och ryttare) hur göra då? Kan även föl få dubbeldiplom? Ska man anmäla fölet som både hopp och dressyr och behöva visa två gånger?

Jag har lite svårt att bestämma om jag ska anmäla mitt föl som gångarts- eller hoppföl. Mamman är dressyrstammad och har bra gångarter men som även hoppar bra. Pappan är hopphäst med ok gångarter och jag vill ha en fälttävlandshäst. Och fölet har bra gångarter så det är kanske säkrast att anmäla honom som gångartsföl?! Men om man väljer hopp bedöms inte gångarterna någonting då eller är det bara galoppen?

/Amanda

Det kommer som jag förstått det inte att vara någon som helst skillnad på bedömningarna utan det man vinner med denna uppdelning är att hoppstammade föl jämförs med andra sådana och de dressyrstammade jämförs inom sin kategori.

Ja, det där kan ju bli lite klurigt ;)

Vad tror Ni jag ska hamna i med min lilla nykomling om jag bestämmer mig för att visa henne, kan bli lite för liten kan jag tycka, då hon inte föddes förrens nu... Hon är e Last Liberty mamman är e Master ue Stanford uue Chagall....

Hon föddes sent i går kväll och det har regnat hela dagen så har inte haft ute henne idag, så svårt att säga hur hon rör sig. Boxen är väldans stor 9x4 m och jag har märkt under dagen att hon gärna använder gångarten galopp där inne ;)

Jag vill gärna anmäla i både och fölet är e.Nobel är det möjligt ?

Det tror jag inte är möjligt. Om jag förstått det rätt måste Du trots allt välja i vilken kategori Du vill visa Ditt föl..
Eftersom bedömningen sker på helt likvärdiga grunder bör det kanske inte ha så avgörande betydelse hur man väljer att anmäla.

Vi har samma dilemma. Vårt föl är efter Qalle - Midt-West Ibi-light. Är det hoppföl eller?

Om man inte väljer själv så får arrangören välja efter pappans huvudinrikning läste jag i bedömningsreglementet. Svårt var när man valt en både och hingst men jag tar nog hoppning då.

kl
Vi har två föl i år, ett med ren hoppstam i fyra led och ett med dressyrfar sedan både dressyr och hoppning bakom. Fölet med ren hoppstam har fått bättre gångarter, iaf än så länge, än fölet med blandad stam.
Om hoppfölet anmäls som hoppföl så kommer han jämföras med hoppföl och ha större chans till bättre poäng än om han anmäls som dressyrföl? Eller sätts poängen efter en allmän skala och inte i jämförelse med de föl man ser på plats? I sådana fall varför delas de då upp på plats?

De ska inte jämnföras utan bedömas enligt allmän skala vad jag förstår av bedömningsreglementet.
Anledningen är väll att de som avlar helt inriktning mot hoppning ofta får låga poäng då deras gångarter inte går att jämnföra de mot de dressyravlade. De ska bedömas mot likasinnade. Synd bara att jag avlar trevliga allroundhästar!
Kanske lägger ner fölvisningen i år trots att jag har en kanonfin fölunge.

Det tycker jag inte Du ska strunta i att göra! Om Du väljer att visa bland hopp fölen och Du avlar med mål att både ha trevliga gångarter samt hoppkapacitet ( samma avelsmål som jag tänkt mig...) borde man rimligtvis ha goda möjligheter med ett sådant föl i den gruppen, eller ;)...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 948
Senast: Edla
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 107
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 360
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 246
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka