Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

A

Aia

Det finns ju uträknade värden på hur många gram protein varje häst behöver. Klarar sig era hästar på det?

Min nordis har t ex enligt hippocampus uträkningsprogram ett behov på 450 gr smrp, han får från höet 550 g, kvoten på höet är 6,5.
Bra tänkte jag och gav honom bara hö (och mineraler, salt och vitaminer förstås) men märkte att han började tappa på överlinjen, började då ge honom 100 g extra protein och då började han bättra på överlinjen igen, nu får han alltså 200 gr eller nästan 50% mer än vad han "borde" klara sig på.
Hade samma problem med en muskelfattig travare som fick uträknad foderstat, men började inte muskla upp sig förrän vi fick fatt på hö med en kvot på 9.

Hur är era erfarenheter? Jag känner nästan att jag inte vill rekommendera någon att ligga på rekommenderad proteingiva utan att man helst ska ligga ett par hundra gram över och sen hellre hålla koll på eventuella överkänslighetsreaktioner?
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Nej definintivt inte, men han är svår att hålla i hull och muskler.
Jag har nästan dubbelt så mycket som deras uträkning säger haha
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Både ja och nej, men ingen av mina kan gå på beräknad foderstat. Två går på mer än beräknad varav en på mkt mer och en på mindre.
Hästar är individer (precis som vi) vissa blir feta av att lukta på höet och vissa kan vräka i sig utan att det märks.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

min häst är både lättfödd och svårfödd på samma gång :P på somrarna har han lätt för att lägga på sig och håller sig i fint hull och behåller sin överlinje. vintertid så har han jättelätt för att falla ur.

han ska enligt analys klara sig på 13kg hösilage (energi 7 och smrp 49, 72%). men jag börjar märka av att han börjar tappa lite överlinje nu ändå. han har dock fått 14kg hösilage och 0,3kg lucernstrå också varje dag , men verkar inte räcka.

lite off topic kanske, men kan betfor göra att hästen faller ur? :S
 
Senast ändrad:
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

De är ju individer och vissa har behov av högre proteinkvot än andra. Man ska inte gå under 6 i kvot, men vissa hästar behöver en kvot närmare 7.
Tabellerna är bra för att ha ett utgångsläge när det gäller behov, men man måste ju justera foderstaten efter resp. häst.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Jag har en som behöver en kvot på närmare 7 och en som mår bäst på en kvot på 5. De är ju individer och en kvot på 6 är ju bara en rekomendation för tabellhästen.
Om det är någon som har en ny häst så rekomenderar jag däremot att börja på 6 och sedan prova sig fram.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Fast när det gäller protein kan man inte bara räkna på kvoten, utan om hästen har ett stort energibehov kan kvoten ligga betydligt lägre utan att den får proteinbrist. När det gäller protein får man titta på antal gram.

Kvoten är jättebra om man har en "normal häst" har man däremot en mycket lättfödd häst behöver man ha en högre kvot för att den ska få i sig tillräcklig mängd protein och har man en svårfödd häst kan höet ha en lägre kvot eftersom att den genom en högre högiva ändå kan få i sig tillräcklig mängd protein.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Min ponny ska enligt hippocampus få 47MJ och 255g smb rp kvot 5,4.

Hon får max 40 MJ (olika mkt halm olika dagar) och 320 g smb rp. Det är en lättfödd ponny, kvot 8. När hon bantades fick hon ännu mindre energi i förhållande till proteinet dvs ännu högre kvot.

Jag tycker inte att man ska följa foderstatsberäkningar "bokstavligt". Det handlar hela tiden om uppskattningar av både den enskilda häsetns behov och smältbarheten av fodret. Men det är absolut inte fel att sätta sig in i hur man räknar osv för jag är ganska säker på att man har lättare för att hitta det som hästen behöver om man vet lite hur det fungerar.

Jag har inga problem alls med att min ponny får en helt "felaktig" kvot. Det har hon fått länge och hon mår mkt bra av det.

Om hon skulle fått enligt hippocampus så hade hon blivit för fet.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

:bow:
Hade en känsla av att du skulle komma in här, som nybliven fodernörd har jag läst en del inlägg av dig, tycker du verkar ha ett stort kunnade!
Du ger ju också din häst större mängd protein (gram) än vad den egentligen skulle behöva. Är det ett val du gjort för att hästen annars tappar muskler,eller är det av någon annan anledning?
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Hon har haft fång och jag tror, tillsammans med veterinären, att hon är insulinresistent. Eller att hon var det när hon hade sitt anfall för två år sedan. Jag är övertygad om att det är viktigt att hästar får tillräckligt med proteiner, särskilt om de har varit sjuka eftersom proteiner är byggstenarna i kroppen. Däremot så behöver hon inte så mkt energi och behövde ännu mindre tidigare. Jag är nöjd med hur hon ser ut idag och ser därför inte ngn anledning att ändra foderstaten så att hon får efter en lägre kvot (nu räknar jag alltså aldrig med kvoter utan måste alltid räkna ut kvoten innan jag svarar i en kvotdiskussion).

Våra två stora hästar däremot hade nog inte fixat en foderstat med en kvot på 8 eller mer. De behöver mer energi i förhållande till proteinet.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Vet du hur de stora hästarna ligger mängdmässigt i protein om man jämför med deras behov (enligt t ex hippocampus)?
Om du t ex skulle fodra dem på ett hö med en kvot över 8, vad tror du skulle hända då?
Frågar eftersom jag bara har upplevt hö med hög kvot som mycket positivt för hästarnas hull. Nu har jag ju ett "perfekt hö" men det funkar inte till nån av mina hästar (en shettis 2,5 år, en nordis som tränas 11 år, ett halvblod med mycket fullblod 7 år som tömkörs 2-3 gånger i veckan). Tyckte det var mycket lättare förra året då höet var högt både på energi och protein med en kvot på 9. Bara att komplettera med halm till de lättfödda.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Fast när det gäller protein kan man inte bara räkna på kvoten, utan om hästen har ett stort energibehov kan kvoten ligga betydligt lägre utan att den får proteinbrist. När det gäller protein får man titta på antal gram.

Kvoten är jättebra om man har en "normal häst" har man däremot en mycket lättfödd häst behöver man ha en högre kvot för att den ska få i sig tillräcklig mängd protein och har man en svårfödd häst kan höet ha en lägre kvot eftersom att den genom en högre högiva ändå kan få i sig tillräcklig mängd protein.

Håller med!
Det är jätteviktigt faktiskt att inte tänka att man inte "ska" gå under en kvot på 6, för det kan vara att en häst har ett stort energibehov och man då inte ger den nog med MJ bara för att kvoten blir för låg.

Så länge hästen får nog med mängd (gram) protein så är det ingen fara att ha varken längre eller högre kvot, man ger vad dom behöver helt enkelt.
Så länge man inte ger för lite (eller för mycket) av nåt så spelar kvoten ingen som helst roll tycker jag, dom är för olika!

Dock är kvoten bra att ta reda på när man redan hittat vad som funkar, för att få en idé om vilken kvot man kankse vill hålla sig till i framtiden om man ändrar foderstaten i mängd.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

hur räknar man ut kvoten?? (vad är kvot för nåt?) energi 7, smrp 49, ts: 72%.

eftersom min uppenbarligen inte funkar på standardkvoten så... han börjar falla ur nu...
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Fast när det gäller protein kan man inte bara räkna på kvoten, utan om hästen har ett stort energibehov kan kvoten ligga betydligt lägre utan att den får proteinbrist. När det gäller protein får man titta på antal gram.

Kvoten är jättebra om man har en "normal häst" har man däremot en mycket lättfödd häst behöver man ha en högre kvot för att den ska få i sig tillräcklig mängd protein och har man en svårfödd häst kan höet ha en lägre kvot eftersom att den genom en högre högiva ändå kan få i sig tillräcklig mängd protein.

Nej självklart kan man inte bara räkna på kvoten :) Jag räknar var för sig men i sådana här diskussioner, när jag inte har siffrorna framför mej så är det lättare att minnas just kvoterna de går på än antalet gram.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

hur räknar man ut kvoten?? (vad är kvot för nåt?) energi 7, smrp 49, ts: 72%.

eftersom min uppenbarligen inte funkar på standardkvoten så... han börjar falla ur nu...

Du delar smb rp med energin. Alltså 49/7=7 i ditt fall. Kvoten är helt enkelt ett sätt att räkna ut förhållanden mellan protein och energi som hästen kan tillgodogöra sig.

Det kan vara så att din häst faller ur eftersom han får för mycket protein men det kan också bero på att han får för lite energi och protein. Hästar som är lättfödda behöver ofta högre kvot än svårfödda hästar (om man nu räknar med kvoter) eftersom det tar energi att omvandla protein till energi. Detta utnyttjar man till lättfödda hästar så att de ska kunna äta mer energi och i förlängningen mer grovfoder utan att bli feta än om de hade gått på en lägre kvot.
Det kan vara så att din häst har ett behov av en lägre kvot för att hålla sig i bra hull och då får man utgå ifrån proteinbehovet och lägga på mer energi.
Man ska inte vara rädd för att gå under 6 i kvot utan det är bara ett riktvärde för tabellhästen.

Om hästen håller överlinjen så har man oftast träffat rätt vad gäller proteinet men om hästen ändå faller ur så får man lägga till mer energi och då sänks ju också kvoten. Om hästen tappar överlinjen men blir fet så får man öka proteinet och sänka energin och får då en högre kvot. Om hästen tappar överlinjen men håller hull så får man öka proteinet och får då en högre kvot.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Hästar som är lättfödda behöver ofta högre kvot än svårfödda hästar (om man nu räknar med kvoter) eftersom det tar energi att omvandla protein till energi. Detta utnyttjar man till lättfödda hästar så att de ska kunna äta mer energi och i förlängningen mer grovfoder utan att bli feta än om de hade gått på en lägre kvot.

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang.

Jag ser det som att proteinbehovet är ungefär detsamma för alla hästar av en viss storlek (vikt). Däremot så har olika hästar olika energibehov beroende på flera olika faktorer. Detta innebär rent matematiskt att kvoten blir olika för olika hästar om man utfodrar dem efter deras behov i stället för efter kvoter.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Om du t ex skulle fodra dem på ett hö med en kvot över 8, vad tror du skulle hända då?

Jag vet nog inte riktigt hur det skulle bli. Eftersom jag vet att de har lätt för att falla ur så har de alltid fått mer energi än ponnyerna.

Rent teoretiskt så kan det ju bli så att en svårfödd häst har svårt att tillgodogöra sig proteinet om den får för lite energi men då handlar det ju om mängden också och inte bara förhållandet.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Väldigt olika.

Jag har haft svårfödda som behövt ligga på markant mer protein och energi än tabellerna, dvs kvoten har varit normal men både srp och mj-behovet ökat. Jag har haft svårfödda som behövt en HÖG kvot, dvs legat över tabellerna både på MJ och SRP men behövt väldigt mkt mer SRP.

Sen har jag haft svårfödda som haft tabellbehov av SRP men kraftigt ökat MJ-behov, dvs för att få dessa att HÅLLA hullet har man fått ha en LÅG kvot.

Sen har jag haft lättfödda som det inte spelar roll om de får tabellbehov eller mer, de har hållit samma hull ändå, samt lättfödda som hållit vikten lägre med proteinöverskott.

Men kvoten är längesen jag kollade på sett till att den ska vara minst 6. Däremot har jag ju använt kvot för resp individ. T ex häst A behöver 80 MJ och en kvot på 7, häst B behöver 120 MJ och en kvot på 4.5, häst C behöver 40 MJ och en kvot på 8 etc etc.

Vissa får man hull på genom att öka proteinet, andra genom att minska ett ev överskott.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Nej min gör inte det, han faller ur. Jag fodrar efter ögat istället.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang.

Jag ser det som att proteinbehovet är ungefär detsamma för alla hästar av en viss storlek (vikt). Däremot så har olika hästar olika energibehov beroende på flera olika faktorer. Detta innebär rent matematiskt att kvoten blir olika för olika hästar om man utfodrar dem efter deras behov i stället för efter kvoter.

Min erfarenhet är att två hästar med samma vikt kan ha väldigt olika proteinbehov precis som de kan ha olika energi behov.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 068
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har misstänkt att vårt hö har dåliga värden så skickade prov till labb och idag fick jag svaret. Är första gången jag analyserat hö så...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 511
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö I år trodde jag det skulle bli jättebra värden i höskörden. Det var torrt och soligt precis efter midsommar. Högre proteinvärden var vad...
2
Svar
29
· Visningar
3 328
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva

Omröstningar

Tillbaka
Upp