Inget protein i höet - hur fodra?

Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Ett förslag som ger en kvot på 5,6

5,5 kg hö MJ 46 protein 60 g.
2 kg Lucernhack MJ 17 protein 210 g.
0,3 kg krafft protein (pellets) MJ 3,6 Protein 105.

Och kanske lite halm att tugga på.

MJ ca 66,5, protein 375.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Tack för förslaget! :) Men kan jag verkligen ge så lite hö? :crazy:
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Svaren i den här tråden har hjälpt mej mycket! :) Ska kolla in sojatrådarna.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Tack för förslaget! :) Men kan jag verkligen ge så lite hö? :crazy:

Det är lite det jag har menat att det blir så eftersom ditt hö innehåller så lite protein. Därför är det lättare med ett proteinkoncentrat.

Du måste alltså byta ut höet mot lusern annars blir det antagligen för mkt energi. Men du kan räkna det också som govfoder.

Jag vet inte hur mkt din häst väger. Men jag håller nästan med dig. Det blir lite mindre grovfoder än tidigare om du inte ger halm också. Hur ser hästen ut? Normalhull, smal, tjock?
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Svaren i den här tråden har hjälpt mej mycket! :) Ska kolla in sojatrådarna.

Du kan inte köpa in ensilage att blanda med?

Mitt ensilage som jag fodrar med har en kvot på 11.
Jag fodrar med det upp till proteinbehovet och fyller sedan på med halm för energibehovet.

Det innehåller 72g smbpr per kilo foder.
5kg av ett sådant skulle ge 360g och så 5 kg av ditt hö ger 55g så är du i mål.
Om hästen behöver mera energi så öka bara på med hö.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Fast en häst behöver en kvot på minst 6. Oavsett ras, strl, hull, fång osv.

Nej det är inte sant, det är vad genomsnitts hästen behöver. Det är lika vanligt att en häst mår bäst på en kvot på 8 som på 5.
Min erfarenhet är att ju mer lättfödd en häst är desto högre kvot behöver den för att må bra.

Det viktiga är att behoven av protein och mj blir fyllda för just den enskilda hästen. Vissa hästar förbrukar mer Mj än vad listhästen gör och andra förbrukar mindre.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Tack för förslaget! :) Men kan jag verkligen ge så lite hö? :crazy:

Jag hade inte gett så lite hö, risken är väldigt stor för beteende rubbningar och magsår när tuggtiden blir så kort.
Om din häst äter halm och halmen ni har är av fin kvalite så byt ut hälften av höt mot halm och fyll upp med lucern, men då gäller det att han verkligen äter 5 kg halm också.

Vetehalm varierar ju också i värde men man brukar räkna med 3 mj/kg foder.

Hästar kan livnära sig på halm bara de får ett proteintillskott, frågan är ju bara vad hästen säger om det för de brukar inte tycka att halm är så gott.
Risken finns att de äter för lite halm och då blir det ju fel som jag skrev ovan om tuggtider.

Du kan i stort sett ge 7 kg halm=21 Mj och ge 3 kg lucern som ger 33 Mj och 310 smb rp = 54 Mj och 310 smb rp, han behövde 50-55 Mj och 300-330 smb rp men frågan är om det är rimligt att tro att hästen äter det? Du bör då ge hackat strå och inte pellets för att utöka tuggtiden så mycket som möjligt.

Jag hade inte vågat ge enbart halm och lucern för mina hästar hade inte ätit 7 kg halm utan skaffat magsår omgående förutom ett väldigt otrevligt beteende eftersom de hade varit så fruktansvärt hungriga.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Vad har du hittat för superensilage :eek:

Finns det kvar att köpa å finns det i småbalar?

Vi har kvot på 4 :(
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Det är andraskörd som min leverantör odlar på kontrakt åt mig.
Dock har det blivit mycket populärt så det är numera många andra som köper också.

Det finns bara på storbal.
Tror jag.
Det fanns mindre balar ett år också.

Men när det är så här kallt så är det inga problem att ha storbal.
Fruset hösilage klarar sin tills det tinar.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Såhär ser han ut:

30356553.jpg


Tunn överlinje men OK hull över revbenen än sålänge. Bukig.

Borde kanske isåfall börja ge lucernhack istället för pellets. Antar att det har längre tuggtid? Men 5,5kg hö låter väldigt lite i mina öron.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Vilket härligt ensilage du har! Tyvärr funkar inte ensilage i storbal för oss eftersom vi bara har två hästar i stallet, och balen hinner bli dålig innan dom ätit upp den.. Har letat efter silage i småbalar men inte hittat inom rimligt avstånd! :(
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Han äter inte halm, tyvärr.. Har det som strö i boxen så han har fri tillgång om nätterna + att vi brukar slänga ut lite i hagen också. Men han petar bara i det, äter något ax då och då.. Så det skulle nog inte funka. 7kg halm hade han aldrig petat i sig på en dag (den andra hästen däremot!).
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

ah fast problemet är att det är till en enda häst isf :)

kostar/bal (kg)?

Fasiken va man skulle spara pengar på att slippa fodra upp med massa kraftfoder...
När jag just köpt min häst så hade vi megabra hö (annat stall). Men sen dess har jag bara stått i stall där det är inkl. hö, och då blir det ju vad det blir.
I förra stallet var det så dammigt så man ville dö, å döda harar och fåglar :crazy:

I det här är det iaf bra hygieniskt, men värdena är ju som de är.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Tunn överlinje men OK hull över revbenen än sålänge. Bukig.

Borde kanske isåfall börja ge lucernhack istället för pellets. Antar att det har längre tuggtid? Men 5,5kg hö låter väldigt lite i mina öron.

Trevlig häst. Jag måste tyvärr erkänna att jag är ganska värdelös på att bedöma hullet på en häst på bild.
Men det verkar som att din häst inte ska äta hur mkt energi som helst.

För att vara lite envis så tycker jag att den enklaste lösningen är att fortsätta ge höet och det andra du redan ger och bara lägga till soja så att proteinbehovet blir uppfyllt.

Om han nu inte äter halm så kan det bli svårt att få ihop det med rätt mängd grovfoder och energi så som du själv har märkt.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Såhär ser han ut:

30356553.jpg


Tunn överlinje men OK hull över revbenen än sålänge. Bukig.

Borde kanske isåfall börja ge lucernhack istället för pellets. Antar att det har längre tuggtid? Men 5,5kg hö låter väldigt lite i mina öron.

Åh så fin:love: jag gillar verkligen sådana hästar:love:

Jag tycker att det känns lite elakt att ge så lite hö och om du kan så låna lite hack av någon och prova, vissa hästar tycker att det är strävt och sticks i munnen:crazy: det är ju inte så kul att köpa och sedan äter han inte:(

Jag tycker inte att han är farligt bukig, jag hade väntat mej värre med det hö´t så det är ju jättebra att du fick analysen nu innan det blev värre!

Jag hade gett soja och hållt tummarna för att han fixar den lite högre Mj som han får i 9 kg hö för 9 kg är ju inte så mycket ändå.
Har han inte blivit fetare av det redan så tror jag att han klarar det och då tycker jag att det är bättre att bara fylla upp med soja eller potatisprotein om du får tag på det.
Blir han fet så får du ta det då men bukigheten försvinner nog bara han får mer protein.

Eftersom han inte äter halm alls så tycker jag att det är en vansinnig tanke att ge mindre hö än han får nu. Det är som att be om problem:(
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Hästar är individer och en kvot på 6 är ett riktvärde. Man får prova sig fram. Ang 5,5 kg hö + 2 kg luernhack så ger det tillräckligt med torrsubstans, men det är åt det mindre hållet. Om hästen petar i sig lite halmstrån här och där så har du ju ett guldläge, den kan tugga litegrann men du riskerar inte att den proppar i sig och förstör dieten. Du kan också prova att g AlfaAlfa-hack istället för klucernhack, det brukar tydligen vara smakligare.
Lucernet räknas grovfoder ovh är alltså räknas ihop med höet och halmen.

Dessutom läste jag nyligen att det verkar som att hästar kan utvinna mer protein ur lågprotein-hö än man förr trott så underskottet är sällan så dåligt som det ser ut. Tror att det stod i Ridsport.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 666
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 518
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp