Tips på foder med sjukt mkt protein!

Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Redan gjort ;)

Nu väntar jag på analysen på mitt nya hö, det höet har de ätit i ca 2 veckor nu!
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Potatisprotein innehåller över 600g smrp/kg foder, har för mig det låg runt 13 mj. Resten minns jag inte för jag har slängt säcken.

Kraffts protein innehåller ju potatismjöl så din häst är ju redan van vid det proteinmedlet. Jag har gett rent potatisprotein till två hästar och bara sett positiv effekt. Det är smakligt och enl. de som vet lättupptagligt så man behöver inte ge mycket för att få effekt.

Det dammar dock väldigt mycket och klumpar sig lätt så det behöver blandas väl med betfor eller annan blötning.
Betalde runt 500kr för en säck men å andra sidan så räcker den nästan en hel säsong.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag hade tänkt att blanda ut det med müsli, man behöver ju så pass lite för att få så mkt effekt, så jag tänkte ge 2,5 dl/fodring och sedan lika mkt müsli, lite beroende på...

Jag har tyvärr inte plats med fler fodersorter nu :crazy: har bara sisodär 7 st fodertunnor nu...
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag ger Pselma 2 dl linfrökaka varje gång hon äter soja för att hjälpa magen!

Men det är oxå anledningen till att jag gärna byter ut en del av sojan mot potatisprotein, dock skulle tydligen ca priset ligga på 18 kr/kilo (+ moms) så det var ju inte billigt direkt.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag ger Pselma 2 dl linfrökaka varje gång hon äter soja för att hjälpa magen!

Varför det? Soja innehåller lättillgängliga aminosyror som snabbt tas upp från tarmen.

Linfrökaka innehåller också en hel del proteiner men med lite sämre sammansättning. Jag undrar egentligen om det är så lämpligt att ge två olika foder med hög proteinhalt där i alla fall sojan men antagligen även linfrökakan är i koncentratform? Då kan jag tycka att man måste vara stensäker på vad man gör så att hästen inte får för stor dos av proteinkoncentrat. Men jag antar att du har räknat på det?
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Det är för att underlätta för magen, det ska ju smörja tarmen vad jag har hört! Och därmed är det för att unvika kolik som även jag har hört att de lätt kan få av soja!

Jag har räknat på hur mkt protein hon får från kraftfodret, men iomed att analysen på mitt nya grovfoder inte är klart än så vet jag ju inte hur mkt protein hon får i sig, så det är fullt möjligt att hon får i sig för mkt, men hon har inte fått några gallor eller liknande iaf, det har hon iofs aldrig haft, inte ens när hon fick dubbelt så mkt som hon skulle ha :p
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

vet du kanske vad Krafft Protein kostar? Försöker räkna hem ekonomin....
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Det är för att underlätta för magen, det ska ju smörja tarmen vad jag har hört! Och därmed är det för att unvika kolik som även jag har hört att de lätt kan få av soja!

Jag har räknat på hur mkt protein hon får från kraftfodret, men iomed att analysen på mitt nya grovfoder inte är klart än så vet jag ju inte hur mkt protein hon får i sig, så det är fullt möjligt att hon får i sig för mkt, men hon har inte fått några gallor eller liknande iaf, det har hon iofs aldrig haft, inte ens när hon fick dubbelt så mkt som hon skulle ha :p

Var har du hört det någonstans? Man ska kanske inte tro på allt man hör.
Men soja är ett mkt lättsmält proteinkoncentrat som man alltså därför inte kan ge för mkt av. Då kan hästen få allvarliga tarmstörningar och antagligen även kolik. Men det beror bara på att man ger för mkt på en gång. Det är därför jag undrar varför du ger linfrökaka samtidigt. Om jag skulle få för mig at göra det skulle jag kolla upp mkt noga så att jag inte gav för mkt. Annars hade jag låtit bli.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Hon får alltså 700 gram foder/utfodringstillfälle, vilket enligt vad jag har lärt mig inte är för mkt.
Alla jag har pratat med har sagt att linfrökaka är bra för tarmen, så jag har inte hört det från en person.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Så bra! Hoppas du får bättre lycka med analysen den här gången.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Så bra! Hoppas du får bättre lycka med analysen den här gången.

You and me both :crazy:

Jag tror dock det är bra, för åringen som hade proteinbrist förut börjar se fin ut, jag har inte gett henne nåt tillskott just för att få nån indikation på vart höet kan ligga.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Hon får alltså 700 gram foder/utfodringstillfälle, vilket enligt vad jag har lärt mig inte är för mkt.
Alla jag har pratat med har sagt att linfrökaka är bra för tarmen, så jag har inte hört det från en person.

Det beror väl på vad det är för sorts foder och hur mkt hästen väger. Det verkar som du ger ganska många olika slag foder när jag läser din tråd.

OBS jag menar inte att jag är säker på att du ger för mkt men tycker det verkar lite underligt. Om du ger 500 gram soja och ett annat proteinrikt foder så kan det bli för mkt på en gång, beror som sagt på ovanstående.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

just nu får hon "bara" soja 500 gram och 2 dl linfrökaka tillsammans.

jag kommer kanske ge potatisprotein.
det är ju ganska lätt för mig att ge flera ggr om dagen eftersom jag är sjukskriven och därmed oftast är hemma.

Jag räknar på att hästen väger 500 kg.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag tänker så här:
Eftersom maxdosen soja är 100g/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle så ger du i och med det max dos av proteinkoncentrat.

Men jag har inte ngn bra uppfattning om hur mkt 2 dl linfrökaka är, ingen aning. Hur mkt proteiner innehåller det?
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag ger maxdos av soja ja! Men 500 gram soja innehåller mindre protein än vad ett kilo krafftprotein gör, så därav köper jag inte att man inte skulle kunna ge mer protein till hästen.

linfrökaka innehåller 280 smb protein och hon får 200 gram mao 56 smb protein från linfrökakan, vilket ju inte är så mkt.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Meeen..innehåller inte soja ca 430g smrp/kg (enligt mitt foderstatsprogram, och nån tråd här så kan vara helt fel haha) och Krafft protein 330g/kg, då blir det ju mer än Krafft protein.

Du vet där jag köper mina grejer ;) där finns det för 330-350kr för en säck, om dom inte ändrat priset.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

per kilo ja! men du kan ju inte ge ett kilo soja på en gång!

Kostar krafft protein så lite där? Vart köpte du det då? Jag köpte på st*ll butiken.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Billigaste protein tillskottet brukar i de flesta fall vara sojamjöl, ger du Krafft Protein el andra fodermedel så betalar du mer /kg protein pga alla tillsatser.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp