Tips på foder med sjukt mkt protein!

Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag ger maxdos av soja ja! Men 500 gram soja innehåller mindre protein än vad ett kilo krafftprotein gör, så därav köper jag inte att man inte skulle kunna ge mer protein till hästen.

linfrökaka innehåller 280 smb protein och hon får 200 gram mao 56 smb protein från linfrökakan, vilket ju inte är så mkt.

Vad har krafftprotein med diskussionen om soja och linfrön att göra?
Du kan inte ge hur mkt som helst av Kraffts protein heller. Men nu består kraffts inte bara av proteinkoncentrat om jag inte minns fel. Så i så fall kan du inte bara jfra proteinmängden rakt av om du nu skulle vilja göra det.

Jag är lite osäker på om man kan räkna ihop linfrö och soja men antar det eller i alla fall om man kan det så ger du alltså 556 smb protein på en gång med motiveringen att det ska vara bra för magen för att undvika kolik.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Du är medveten om att det "bara" är 47% smb protein i soja va?

så jag är inte i närheten av de siffrorna du anger!

Jag ger alltså 291 smb protein/fodringstillfälle och det är mindre smb protein än ett kilo krafft protein.

Förstår du nu hur jag menar?
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Du är medveten om att det "bara" är 47% smb protein i soja va?

så jag är inte i närheten av de siffrorna du anger!

Jag ger alltså 291 smb protein/fodringstillfälle och det är mindre smb protein än ett kilo krafft protein.

Förstår du nu hur jag menar?

Jag är inte med på hur du menar om jag nu ska vara lite envis.
Maxdosen 100g/100 kg gäller vad jag har förstått 100 gram soja och inte smb protein. Det är klart att du då är i närheten av siffrorna!
Sedan innehåller kraffts protein även en del lusern så det innehåller inte bara koncentrat och kan därför inte jämföras direkt.

Det är mkt möjligt att det är helt OK att ge detta ändå. Men motivering till att ge extra mkt protein tycker jag fortfarande är konstig. Jag tycker att det borde öka risken att hästen blir dålig i magen.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag förstår mig inte på dig riktigt. :confused:
För inte många månader sedan var du envis motståndare till allt vad kraftfoder heter. Nu vräker du på med den "starkaste" krubbmaten så att du balanserar på gränsen till Baron Gruff etc.

Kan du inte försöka dela upp kraftfodergivan på många små mål?

Lyssna på ForestAutumn. Hon har visat sig vara en påläst och klok person. :)
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag är fortfarande envis motståndare mot allt vad kraftfoder heter!
Om jag får välja.
I detta fallet får jag inte det utan får ge det som är bäst för hästen (vilket jag gör annars med, men i vanliga fall så brukar det vara grovfoder)

Jag tänker faktiskt inte dela upp på fler foderomgångar, jag har ingen lust att fodra henne 6 ggr/dygn, så länge som hennes mage tål det sättet jag fodrar nu så kommer jag fortsätta med det.

Hästen får alltså 1,4 kilo kraftfoder/dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

hmm men va skumt, för det var ju där jag fick det priset från när jag frågade då några månader sen, dom måste ha höjt priset då :S
Tur att jag inte har tänkt att ha det då!

Nej sant..går inte ge ett kilo per gång, men jag menade att kilo priset ändå är billigare ju och det är ju ändå mer smrp/kg elelr per g/foder liksom, så borde väl änåd vara billigaste? Enda är ju att man då får ge mer gånger per dag om man behvöer få i mycket.

Aja nu ska jag sluta svamla haha!
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag ger maxdos av soja ja! Men 500 gram soja innehåller mindre protein än vad ett kilo krafftprotein gör, så därav köper jag inte att man inte skulle kunna ge mer protein till hästen.

linfrökaka innehåller 280 smb protein och hon får 200 gram mao 56 smb protein från linfrökakan, vilket ju inte är så mkt.


Men jämför du inte äpplen med päron nu eller har jag missuppfattat? Det finns en maxgräns per mål på protein från soja eftersom det är så lättupptagligt. Då finns väl ingen anledning att jämföra med hur mycket krafft protein (som består av mest potatisprotein) du kan ge?

Jag hade inte valt att ge ytterligare en stark proteindos från linfrökakan i samma mål, vill du ha hjälp med att magen ska fungera kan betfor (där du häller bort sockervattnet) vara ett alternativ. 10 gr bakjäst per dag hjälper också magen.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Men jämför du inte äpplen med päron nu eller har jag missuppfattat? Det finns en maxgräns per mål på protein från soja eftersom det är så lättupptagligt.

Jag är inte med på hur du menar om jag nu ska vara lite envis.
Maxdosen 100g/100 kg gäller vad jag har förstått 100 gram soja och inte smb protein.

Det är en missuppfattning att maxgräns/mål skulle avse just protein från soja. Maxgränsen avser mängden protein oavsett om det kommer från kraftfoder som tex soja eller potatisprotein etc!
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Det är en missuppfattning att maxgräns/mål skulle avse just protein från soja. Maxgränsen avser mängden protein oavsett om det kommer från kraftfoder som tex soja eller potatisprotein etc!

Jag vet inte om detta är ett svar även till mig.

Jag menade att just 100 gram foder per 100 kg häst är en rekommendation som hör ihop med soja. Sedan är det självklart att alla proteinkoncentrat har en maxgräns. Men den maxgränsen måste vara helt olika för olika foder om man bara mäter per ex viktenhet foder.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Det hade det varit intressant att se en källa på.

Det står väl i de flesta böcker som handlar om utfodring av hästar (eller borde göra det i alla fall).

Allt protein som kommer från koncentrerade foder har en maxgräns. Det beror på att enzymerna som ska spjälka proteinerna till aminosyror helt enkelt har en begränsad aktivitet. Det som de inte hinner med rinner vidare till grovtarmen. Det är inte ngn skillnad på potatisprotein och soja. Båda är lättillgängliga och tas upp snabbt i kroppen. Det betyder inte att de är starka på ngt sätt utan helt enkelt att man inte kan ge för mkt på en gång, billigt och praktiskt.

Proteinerna i grovfodret ligger inbäddade i fibrerna så de spjälkas inte lika snabbt.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag vet inte om du missförstod mig eller ej, jag svarade Cheran och inte dig.
Jag har hittills inte sett i någon foderbok att maxgränsen är exakt lika för potatisprotein och soja och jag håller med om ditt inlägg

"Men den maxgränsen måste vara helt olika för olika foder om man bara mäter per ex viktenhet foder."

Däremot är jag helt på det klara med att alla proteinkoncentrat har en maxgräns. ;-)
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Det är lugnt. Jag förstod inte riktigt vad du menade så jag "passade" på att förtydliga lite eftersom jag vet att många missuppfattar detta och gärna tror att det bara är soja som har en maxgräns, lite dumt kanske.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

*kl*

är de nån som vägt upp vad 1dl soja väger?? har ingen våg som är så exakt som jag litar på. vill ha en tillförlitlig vikt :)
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

*kl*

Lucern är inte billigt, nej, men det är ett bättre sätt att få upp proteinet på än med proteinkoncentrat, att det är "dyrt" tycker inte jag är en godtagbar anledning till att välja bort det. Då tänker man inte på hästens bästa. (Dessutom finns det "billigare" lucern på marknaden som är bra mycket bättre än Kraffts, med högre smrp t.ex. Spannex)
Lucern räknas som grovfoder och det proteinet är "snällare" mot magen och man kan ge i princip obegränsat av det.
Räcker det inte med lucern t.ex att hästen inte får i sig mer mat eller att proteinet inte orkar upp ändå, DÅ går man på proteinkoncentraten.

Proteinkoncentrat skall ges max 100g/ 100kg häst/ utfodringstillfälle.

De flesta färdigfoder innehåller ju just soja för att få upp proteinet, därför är detta en väldigt bra riktlinje för att inte hästen skall få några magproblem.

Kan även rekommender Krafft Pluss Grön. Mycket protein men med mer grönmjöl i, så där kan man nog smyga upp liiiite till än de rek. 100g.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Räknas Krafft Protein som proteinkoncentrat?
Så till min lille plutt som väger ca 350-400 kg kan jag ge upp till ca 400 g KP?
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Yes, Krafft Protein är ett koncentrat. Du kan alltså ge 400g vid varje utfodringstillfälle under ett dygn utan att det "borde" vara någon fara. Dock så bör man vänja in hästen långsamt om det handlar om större ängder.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

hur lång invänjningstid behöver man om vi säger att jag ger 400 g totalt under ett dygn?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp