Inget protein i höet - hur fodra?

Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag har fått för mej (läst någonstans, minns inte var tyvärr) att Krafft Protein har "snällare" proteiner än soja, rätta mej gärna om jag har fel!

proteininnehållet i Kp kommer från nedanstående fodermedel:

Potatisprotein, Vetekli, Lusern, Melasserad betpressmassa, Vete,Havre,(högfetthavre), Kli av skalad havre, Korn, Lysin, Metionin

Jag vet inte hur dessa skulle vara snällare än soja. Det får någon gärna tala om för mig. Jag tycker snarare tvärtom eftersom en del av de andra innehåller stärkelse. Det är ju inte mer energi du behöver utan endast proteinerna.

utom då
Lysin och metionin som är aminosyror och lusern som är ett grovfoder. Men du kan ju ge en del lusern och soja upp till resten om du vill.
Problemet för dig är nog att du måste tillsätta så mkt protein. Om du vill ge lusern så måste du antagligen byta ut det mot höet för att inte ge för mkt energi. Om du inte har en häst med ett stort energibehov.

Lusern är ett mkt bra foder men det kan vara svårt att få ihop det ibland.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Potatisprotein är snällare mot hästens mage än soja och det innehåller också högre mängd per kilo än soja vilket gör att man inte måste ge så mycket av det.
Problemet med det är att det är förhållandevis billigt och mycket omtyckt av fodertillverkare så det kan vara svårt att få tag i det. I Sverige finns det att köpa av Kvarnby som grisfoder, har ingen aning om hur det är Finland.

Riktvärden för några olika proteinfoder (kan skilja från olika partier och tillverkare)
Sojamjöl Extraherat
TS 87% MJ 11,7 Smb.rp 390 g
Potatisprotein
TS 90% MJ 13,1 Smb.rp 685 g
Bryggerijäst
TS 90% MJ 12,2 Smb.rp 394 g
Solros expeller välskalad
TS 92% MJ 9,8 Smb.rp 326 g
Värdena är beräknade per kilo foder
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Soja kan ju dock inte vara helt omöjligt att få tag i! Får gå på jakt på måndag. ;)

Jag köpte min soja på agrimarket! En säck som hade gått sönder så den var i en pafflåda. 6 € för 20 kg kostade den..:) annars ligger den väl runt det dubbla. Min fjordis äter också soja, dock bara 200 g som han får till natten. Då är han fånghäst men har ändå klarat det bra.

Du räknar väl på hippocampus kan jag tänka mig? enklaste det att försöka hitta en lösning.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Potatisprotein är snällare mot hästens mage än soja och det innehåller också högre mängd per kilo än soja vilket gör att man inte måste ge så mycket av det.

På vilket sätt är det snällare mot magen? Var har du läst det?

När det gäller proteiner bör man också ta hänsyn till proteinkvaliten dvs aminosyrornas sammansättning. Jag vet inte om det är ngn skillnad på lysininnehållet i soja jfr med potatisprotein.

Jag är medveten om att potatisprotein mkt väl kan vara ett bättre alternativ än soja dels pga lägre energiinnehåll men också för att det produceras i Sverige (kanske i alla fall).

Men detta med magen vill jag gärna veta mer om.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Sen soja, men soja ska man passa sig för att ge för mycket!! Om man googlar lite så är det inte superbra... jag ger 3dl, (1kg är ca 6dl).
vad ger du för märke?

Granngårdens soja väger 70 gram/dl. Den sorten jag hadae innan vägde 60g/dl. Sen kan det variera beroende på hur fint den är krossad osv. Men att 6dl skulle väga 1 kg känns konstigt.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag vet att HH har svarat på det i flera trådar och att hon gör det bra mycket bättre än vad jag gör. Men två saker som är enkla är att eftersom PP har så mycket högre värden än soja så behövs det inte så stora mängder för att få samma resultat. Det andra är att det inte innehåller någon stärkelse.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Men två saker som är enkla är att eftersom PP har så mycket högre värden än soja så behövs det inte så stora mängder för att få samma resultat. Det andra är att det inte innehåller någon stärkelse.

Jag har svårt att tro att soja innehåller stärkelse. Det är ett av de fodermedlen som har lågt GI.

Vad mängden har med magen att göra förstår jag inte riktigt.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Stora mängder soja stör tarmfunktionerna det är av den anlednigen som man begränsar mängden av det vid varje utfordingstillfälle. Hästmagen är ju inte gjord för att bryta ner foder mer än i grovtarmen men t ex soja bryte ner i tunntarmen innan det når grovtarmen, vilket stör grovtarmen. Det är ju av den anledningen man helst ser att hästens behov kan tillfredställas av grovfoder istället för kraftfoder.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

vad ger du för märke?

Granngårdens soja väger 70 gram/dl. Den sorten jag hadae innan vägde 60g/dl. Sen kan det variera beroende på hur fint den är krossad osv. Men att 6dl skulle väga 1 kg känns konstigt.

granngårdens ger jag...
nu känns det som att jag måste fråga min kompis igen :angel: jag frågade henne vad det vägde (vi ger samma märke å hon tipsade mig).

Ok *tänk*.... 1 LITER är 600gram!!! (jag frågade hur mycket 3dl vägde!!)

sorry, felsägning av mig!!!
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Stora mängder soja stör tarmfunktionerna det är av den anlednigen som man begränsar mängden av det vid varje utfordingstillfälle. Hästmagen är ju inte gjord för att bryta ner foder mer än i grovtarmen men t ex soja bryte ner i tunntarmen innan det når grovtarmen, vilket stör grovtarmen. Det är ju av den anledningen man helst ser att hästens behov kan tillfredställas av grovfoder istället för kraftfoder.

tack du satte ord på det jag har hört :p :bow:
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Stora mängder soja stör tarmfunktionerna det är av den anlednigen som man begränsar mängden av det vid varje utfordingstillfälle. Hästmagen är ju inte gjord för att bryta ner foder mer än i grovtarmen men t ex soja bryte ner i tunntarmen innan det når grovtarmen, vilket stör grovtarmen. Det är ju av den anledningen man helst ser att hästens behov kan tillfredställas av grovfoder istället för kraftfoder.

Proteinkoncentrat kan inte ges i för stora mängder för då hinner inte tunntarmens enzymer med. Det finns en maxgräns för hur stor den enzymkapaciteten kan bli. Om man ger mer än denna gräns så rinner det vidare till grovtarmen och detta kan bli farligt.

Detta gäller alla proteinkoncentrat dvs både soja och potatisprotein. Det gör inte pp till ett bättre alternativ än sojap.

Tunntarmen är gjord för att spjälka bla stärkelse och proteiner. Det är inte meningen att dessa ska fortsätta till grovtarmen i större mängder.
Grovtarmens funktion i matspjälkningen är att fermentera fibrerna dvs cellulosa, hemicellulosa mfl. Detta görs mhja de mikroorganismer som lever där.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Så länge det tas upp i tunntarmen så stör det ju inte grovtarmen. Det är när annat än grovfoder kommer vidare till grovtarmen som det kan bli bekymmer.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

låter inte alls bra detta, sofia :S

haha ja fattar inget av dehä, tur att de int e jag som måst sitta o räkna ut :angel:
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

KL

Ville bara säga att det finns bättre lusern än Kraffts om du vill ge lusern:)

Jag använder Kvarnbys som har ett smrp på 150 och mj 8. Den är även billigare än kraffts;)

Men det klåter onekligen som ett tråkigt hö:(
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Delvis KL.

Tackar så mycket för alla svar! Här har kommit så mycket fakta och åsikter så jag nog får ta och läsa genom allt en gång till och försöka smälta det. ;) Återkommer säkert med mera frågor! :D

Qosack - Kvarnbys lucern får jag knappast tag på här i finland, tack iallafall! Jag ger Racing's lucernpellets.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Haha ja du ska va glad du slipper! ;D Fast de e faktist jätteintressant o lärorikt! Nu ska ja ta lite timeout från foderstatsräknande o far å rid din häst! ;)
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag förstår att det inte är lätt att veta vad man ska tro. Jag inser att jag inte har gjort det lättare för dig. Nu är ju detta ett internetforum där man inte vet vem man ska tro på.

Jag har egentligen slutat att svara i sojatrådar för de slutar alltid på samma sätt. Men jag tyckte synd om din häst som inte skulle få sina proteiner.

Här kommer ett par gamla trådar som handlar om potatisprotein jfr med soja

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=606441&highlight=soja+potatisprotein

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=798043&highlight=soja+potatisprotein
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag köpte min soja på agrimarket! En säck som hade gått sönder så den var i en pafflåda. 6 € för 20 kg kostade den..:) annars ligger den väl runt det dubbla. Min fjordis äter också soja, dock bara 200 g som han får till natten. Då är han fånghäst men har ändå klarat det bra.

Du räknar väl på hippocampus kan jag tänka mig? enklaste det att försöka hitta en lösning.

Då blir det besök på Agrimarket snarast! ;) Tycker dom borde fixa något stamkundskort med typ -30% på allt åt mej där, så ofta som jag springer dit! :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 666
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 518
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp