Inget protein i höet - hur fodra?

Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

ah fast problemet är att det är till en enda häst isf
Kan ni inte gå ihop några stycken?
Det måste ju vara flera som har samma probelm.

kostar/bal (kg)?
Jag vet inte i år för jag har kvar sedan förra året.
Men då betalade jag 2:-/kg.
Det är priset om man beställer balarna redan innan de är pressade.

Fasiken va man skulle spara pengar på att slippa fodra upp med massa kraftfoder...
Ja med 10 hästar så skulle det inte fungera för mig på annat sätt.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

KL

Idag kom mineralanalysen:

Kalcium 4,6 g/kg ts
Fosfor 1,6 g/kg ts
Kalium 12,1 g/kg ts

tyvärr ingick inte magnesium, så det vet jag inga värden om.

Enligt hippocampus är värdena ok, lite högt i kalcium men det ska inte vara skadligt står det?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Trevlig häst. Jag måste tyvärr erkänna att jag är ganska värdelös på att bedöma hullet på en häst på bild.
Men det verkar som att din häst inte ska äta hur mkt energi som helst.

För att vara lite envis så tycker jag att den enklaste lösningen är att fortsätta ge höet och det andra du redan ger och bara lägga till soja så att proteinbehovet blir uppfyllt.

Om han nu inte äter halm så kan det bli svårt att få ihop det med rätt mängd grovfoder och energi så som du själv har märkt.

Bestämde mej för att köra på soja efter att ha testat massa olika lösningar på hippocampus, så jag köpte det idag. Dom hade inte sojamjöl, så det blev sojakross istället. Hoppas hästarna äter det!

Hur ska jag vänja in det, jag menar hur fort kan man öka på givan utan att det blir för mycket? Vill ju att dom ska få proteinbehovet fyllt så snabbt som möjligt. Kan jag börja med 0,5dl eller måste jag börja med en ännu mindre giva?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Bestämde mej för att köra på soja efter att ha testat massa olika lösningar på hippocampus, så jag köpte det idag. Dom hade inte sojamjöl, så det blev sojakross istället. Hoppas hästarna äter det!

Hur ska jag vänja in det, jag menar hur fort kan man öka på givan utan att det blir för mycket? Vill ju att dom ska få proteinbehovet fyllt så snabbt som möjligt. Kan jag börja med 0,5dl eller måste jag börja med en ännu mindre giva?

Puuuuuuttar lite! :angel: Dom har fått 0,5dl soja var igår och idag, men undrar fortfarande hur snabbt jag kan öka på det? Tanken är att min häst ska få 0,5kg om dagen (hälften morgon hälften kväll) när det är invant.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag vet inte riktigt vad det är för soja du har köpt.
Men i början av tråden så har jag länkat till en gammal tråd som handlar om hur snabbt man kan vänja in soja. Läs speciellt det inlägg jag hänvisar till. HH är mkt väl insatt i utfodring av hästar och jag brukar alltid följa hennes råd. Sedan får man förstås översätta det till den egna situationen dvs hur stor hästen är osv. Jag antar att det är ungefär samma foder det är frågan om. Mend et väger kanske inte lika mkt. Hur mkt proteiner innehåller det per kg?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Nu minns jag inte vad det stod på påsen, ska kolla imorgon!
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

KL

Idag kom mineralanalysen:

Kalcium 4,6 g/kg ts
Fosfor 1,6 g/kg ts
Kalium 12,1 g/kg ts

tyvärr ingick inte magnesium, så det vet jag inga värden om.

Enligt hippocampus är värdena ok, lite högt i kalcium men det ska inte vara skadligt står det?

Jag hade samma problem. Enligt min erfarenhet så innehåller många proteinfoder mycket Kalcium. Jag kan knappt ge något lusern innan det blir skyhögt kalcium. Jag har frågat ett par olika foderrådgivare om detta och alla sa att det inte är farligt sålänge man har fosforbehovet täckt. Om du inte har täckt fosforbehovet kan dessa värdena "slå ut varandra", så att det blir brist ändå. Ca/p kvoten (kalcium/fosfor) bör ligga på 1.6
Den kan vara lägre också, men absolut inte lägre än 1.2 tror jag det var, är det lägre än så kan man få problem med mineralbrist. De jag pratade med sa samma som jag har läst, att en frisk häst klarar en kvot på upp emot 3 (alltså 3 gånger så mycket kalcium som fosfor) sålänge man har täckt fosforbehovet.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Om kvoten är fel, både för hög och för låg kan det leda till försvagning av skelettet. Vuxna hästar klarar en Ca/p-kvot på uppåt tre om behoven är täckta men en unghäst ska inte ligga för högt, övre normalintervallet 1,6-2,0 ca, och absolut inte för lågt.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Här är min plan för hur hans foderstat ska se ut när allt är invant:

Morgon: 3kg hö (uppdelat i två givor), 250g soja, 150g Racing Protein
Middag: 1,5kg hö
Kväll: 4kg hö, 650g lucernpellets (Racing Greenline), 250g soja, 150g Racing Protein, biotin

Vad tror ni? Nu ska jag springa ut och kolla vad det stod på sojapåsen om proteinhalten..
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

En kvot på 4,9 och rejält överskott på av kalorier....

Varför kan du inte tänka dig att byta ut en del av högivan mot Lucernhack eller Greenpowers Alfaalfa?
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Ett förslag från mig:

5 kg hö (42 MJ, 45 g smrp)
2 kg GreenPower AlfaAlfa (15 MJ, 232 g smrp)
Soja 0,4 kg (5 MJ, 152 g smrp)

Du får då 62 MJ och 429 g smrp. Kvot 6,9
Vilket ger utrymme för att du slänger in en kaka halm som han kan pilla i om han vill. Naturligtvis måste mineralerna ses över.

Ditt förslag:

8,5 kg hö (71,6 MJ, 77 g protein)
Racing Protein 0,3 kg (3,72 MJ, 63,6 g smrp)
Soja 0,5 kg (6,3 MJ, 190 g smrp)
Lucernpellets 0,65 kg (5,2 MJ 97,5 g smrp)

87 MJ och 430 g smrp Kvot 4,9
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag tycker detta förslaget var bra. Kolla upp mineralerna, om något behöver ändras så går det förhoppningsvis att ändras med hjälp av lösa mineraler.
7 kg grovfoder borde räcka, hästen såg inte så jättestor ut (?) och du kan ju även ge lite halm upptill.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag hittade inte ngn innehållsförteckning på hemsidan. Men jag förstår nog ändå det som att det är en blandning av grovfoder och kraftfoder dvs det innehåller båda delarna. Det blir som om du blandar lusern och tex havre i en hink.

Vad står det på förpackningen?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jaja du gör ju som du vill givetvis. Jag hade nog tyckt att hon nog stått bättre på lucernet i och med att du varken vill ge för mkt kraft och framför allt inte med havre innehåll, men men : )
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

hippo.se sen hippo grow, sen finns produktblad för alfan :)

mackan: fast det är ju inte ren havre. När hon gick av maten så var det havre hon åt, så det aktar jag mig för!
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

men låt mig tro det ;) jag mår bättre av det när jag tänker på min foderstat... det är grönt och har massa växttråd, ok? :angel: :p

Jag tolkar detta som att du behöver grovfodret i foderstaten. Jag tittade på alfan och den innehåller ju inte speciellt mycket protein. 135g smb rp/kg jämfört med tex kraft protein som ligger på 330, eller pluss grön på 200.

I så fall kan du väl lika gärna ge lusern, som ligger på runt 100-120g/kg. Och hellre komplettera med något mer koncentrerat om det nu skulle behövas. De få grammen som skiljer får du ju lätt ihop på ett hekto soya, krafft protein/pluss eller liknande.

Det hade väl ändå varit en bättre lösning än att intala sig att fodret är något det inte är, bara för att stilla sitt eget dåliga samvete. Om hästen nu behöver mer grovfoder, varför inte ge den det?
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

ok du förstod uppenbarligen inte mina smilys.

lusern 105, alfa 135, dvs rätt stor skillnad. Jag har bytt ut mitt vanliga kraftfoder mot alfan, så det är inte så att jag plussar på.

Kraft vill jag inte ge av lite olika skäl :)

Min häst har dessutom funkat väldigt bra med alfa förut så jag valde att gå tillbaka till det. Gillar hippo som foder :)
Hästen får 10-12kg hösilage med kvot 4, 2kg alfa, 3dl soja + mineraler.
Fullblod 160, ca 450 kg. Skogsträning trav å galopp + lite dressyr på banan (varvat med tömkörning). Träning 1 gång i veckan för tränare i ridhus.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag är benägen att hålla med Elina8, men du gör som du vill : ) Hippo alfa är inte grovfoder som sagt. Du stirrar dig lite blind på enbart protein värdet och glömmer att du vill fodra med framför allt ett bra grovfoder först och främst, inte kraft.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 666
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 518
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp