Inget protein i höet - hur fodra?

Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Du gör naturligtvis som du vill, och det verkade ju inte precis som att hästen får för lite grovfoder heller. Den verkar ju inte behöva bantas iaf, så då är det ju lättare.

Jag kommer alltid, alltid att välja bort pelleterat foder och kraftfoder när jag har möjlighet, för det tycker jag är något som man bara ska ge när det inte finns någon annan lösning. Det är inte det som en häst är byggd till att äta. I år har jag haft turen att få tag på ett hö som är tillräckligt bra för att jag ska slippa ge något kraft alls. Det enda jag ger som pellets är b-vitamin (0.5 dl/dag).

Det finns lika många åsikter om vad som är bra för hästen som det finns hästägare. Fakta och forskning säger ju desamma, men hur man väljer att förhålla sig till den tolkningen gör man ju som man vill.

Jag kan inte jämföra min häst som bantas och enligt tabellen har ett dagsbehov på 30 MJ, och som får 4 kg TS per dag, med din stora häst som verkar fylla sitt tuggbehov utan problem med höet den får. Du har redan grovfoderbasen, och om du sen väljer att lägga på något utöver det, så kan man ju tycka att det inte gör så mycket. I ditt fall är det inte alls lika svårt att lägga på eller byta ut något mot kraftfoder.
Skulle jag byta ut grovfodret mot kraft skulle han bli fetare och magen skulle inte bli glad.

Därför reagerade jag som jag gjorde på det du skrev. Jag tog för givet att du (precis som jag) behövde grovfodret i foderstaten för att hästen ska må bra, vilket du inte riktigt gjorde. Så jag får be om ursäkt för att jag drog förhastade slutsatser. ;)
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Det är lugnt!! :)

Men två saker till... lusern är dyrare + att det måste blötläggas 3ggr/dygn då och jag kan inte lägga över det på stallägaren (h*n fixar maten och jag är inte där alla dagar).
Så, ibland måste man vara lite smidig och kompromissa osv :)

Jag hoppas och tror att det blir bra, annars får jag joxa om lite :)
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

hippo.se sen hippo grow, sen finns produktblad för alfan :)

mackan: fast det är ju inte ren havre. När hon gick av maten så var det havre hon åt, så det aktar jag mig för!

Så långt kom jag igår men det står inte vad det innehåller dvs vad det är för ingredienser. Jag tycker att man måste veta det för att kunna avgöra ngt.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

en snabb googling ger mig detta:

Hippo Alfa
Innehållsförteckning: Lusern, havre, vete, korn, majs, vetekli, vetefodermjöl, betfor, melass, soja, bryggerijäst, fett, foderkalk, monokalciumfosfat olika vitaminer och spårelement.
Energi: 10
Protein: 135
Kalcium: 9
Fosfor: 5


står dock inte mängden av varje.

Grovfoder är ju fodermedel som innehåller minst 18 % fibrer=cellväggar.
Lusernpellets har 28-30 % fibrer. Det vore mkt av värde som du säger att veta innehållet exakt i Alfan, men jag hittar inte heller ngn sådan förteckning. Helt klart om man läser fodrets tilltänkthet, så borde det dock inte vara helt uppåt väggarna att fodra med det, men jag skulle ändå gärna se exakta fördelningen på innehållet. Nu spelar det väl inte så stor roll dock för Messys häst som äter såna mängder grovfoder oavsett, förutsatt att protein mängden primärt kommer från just kraftfoder. Det är väl där det skulle vara relevant att se fördelningen i just alfan, eftersom messys grovfoder har så låg protein halt. Själv hade jag som sagt valt lucern, om det var min häst och den såg ut som den gör, men som sagt, folk väljer själva och det finns flera tänkbara alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Vad har du hittat för superensilage :eek:

Finns det kvar att köpa å finns det i småbalar?

Vi har kvot på 4 :(

'Mitt' silage har en kvot på 12,14. Dock (med flit) rejält blött. Men småbal (40 - 50 kg/bal) och jag tror det finns kvar av det (inte säker dock). Finns ett torrare med från samma skörd och samma fält, som borde ha samma värden men det vill jag inte svära på.

Men då är det betydligt längre norrut än I-U finns

Men det gemensamma är - andraskörd. Så kika efter andraskördar =)
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag håller med dig. Man måste veta hur mkt det är av varje ingrediens. Tyvärr är många bolag rädda att avslöja detta. De tror att man tänker stjäla deras recept - skulle aldrig falla mig in - men det kan ju inte de veta.
'
Jag har aldrig köpt ngn foderblandning själv. Med ett russ, ganska så lättfödd + en insulinkänslig fångponny + ett fullblod, normalfödd + ett äldre varmblod, svårfödd så har det aldrig känts meningsfullt att försöka hitta ngt bra foder som passar alla dessa. Jag blir matt bara vid tanken. Det är enklare att blanda själv eller ha fyra olika foder :crazy: Därför har jag noll erfarenhet av färdigfoder.

Men om jag nu skulle komma på tanken så hade jag aldrig köpt ett utan att veta exakt vad det innehåller - så besvärlig är jag.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Tror inte det handlar om att de tror att man vill stjäla recept - snarare en rädsla att de ska bli avslöjade att hälften är försäljningsfloskler, ang. vad fodret kan åstadkomma :cool:

skämt åsido: gör man sig så mkt besvär som att räkna foderstat av så specifika skäl som tex underskott på protein, och konstatera att man behöver lägga pengar på tillskottsfoder, så vill jag också veta vad det isåfall är jag fodrar upp med och betalar för och om det finns belägg för försäljningspåståendena - inte bara värdena i sig på papper. så ja, vi är överrens där helt klart.
 
Sv: Inget protein i höet - hur fodra?

Jag vet att tidigare år har det varit 30% lusern i Alfan. Nu har jag kvar en säck (som soppåse) som det står 25% lusern (det står alltså på säckarna). Jag vet inte om de ändrar lite på innehållet för att siffrorna ska stämma.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 666
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 518
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp