Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Det är en nordsvensk (eller döle om man vill vara riktigt korrekt) 11 år, väger 600 kg (veterinärens uppskattning)

Arbetet kan variera mycket, jag strävar efter att hinna med fyra - fem pass i veckan, men ibland om barnen blir sjuka eller så, så blir det betydligt mindre. Det brukar bli ett långpass ca två timmar skritt, ett galopp-pass (15 min skritt sen 20 min varvad skritt och galopp (mest galopp) sen avskrittning vid hand en kvart) ett pass med "normal uteritt" 45 min samt ett pass i padock 45min lugnt tempo, kanske 25 min skritt 15 min trav och 5 min hoppning

Jag gjorde en snabbkoll enligt NRC 2007 (den amerikanska normen) och kom fram till följande:

Behovet av smältbart protein för din häst är ca. 515 g och lysinbehovet är 44 g per dag.

Eftersom han är ”mycket aktiv i hagen” placerade jag honom i klassen ”elevated”. Underhållsbehovet är då 0,72 x 600 = 432 g

Jag räknade med följande arbete under en vecka:

120 min skritt (uteritt kuperad)
30 skritt + 15 min galopp (ej kuperad)
30 min skritt + 15 min trav (uteritt kuperad)
25 min skritt + 15 trav + 5 min hoppning (ej kuperad)

Detta placerar din häst i klassen ”moderate work” vilket ger arbetstillägget 0,14 x 600 = 84 g.

Dessutom ger svenska analysföretag för höga värden på smältbart protein i sina analyser (man använder samma beräkningsformler för häst som för idisslare). Om du talar om värdet på råprotein (g/kg Ts) enligt din höanalys så ska jag räkna ut ett mer rimligt värde på SmRp åt dig.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Dessutom ger svenska analysföretag för höga värden på smältbart protein i sina analyser (man använder samma beräkningsformler för häst som för idisslare). Om du talar om värdet på råprotein (g/kg Ts) enligt din höanalys så ska jag räkna ut ett mer rimligt värde på SmRp åt dig.


Det ska bli mkt intressant att följa dina kloka råd vidare när det gäller foderanalys. Din kunskap kommer säkert uppskattas av många som söker seriösa svar på sina frågor.:bow:
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Det är ett par saker jag vill tillägga till mitt tidigare inlägg.

Man måste vara klar över att de beräkningar man gör endast är en uppskattning av hästens energi- och proteinbehov. En foderstatsberäkning är ingen exakt vetenskap. Det finns för många osäkra faktorer som inverkar på resultatet. Men NRC 2007 är den mest moderna boken om hästens näringsbehov som finns och de rekommendationer som ges bygger på ett stort antal forskningsresultat på olika typer av hästar under lång tid. Ju fler faktorer om den aktuella hästen man tar hänsyn till desto närmare hästens verkliga näringsbehov lär man komma. Man får i alla fall ett bra utgångsvärde och sen får man helt enkelt följa upp och se hur hästen reagerar på den beräknade foderstaten och göra justeringar om så behövs.

För att bara ta ett exempel så placerade jag din häst i klassen ”elevated” eftersom han enligt din beskrivning är ”mycket aktiv i hagen”. Hade jag placerat honom i den normala klassen ”average” så hade underhållsbehovet av protein istället blivit 0,72 x 600 = 378 g och det totala proteinbehovet hade då blivit 463 g/dag, dvs. ungefär samma värde som du fick enligt hippocampus uträkningsprogram.

Sen kan man ju fundera över om klasserna i NRC 2007 egentligen är så förnuftiga när det gäller proteinbehovet. Motivet för att införa klasser även för protein är att de mest aktiva hästarna vanligtvis är mindre feta och har mer utvecklad muskelmassa (smärta och muskulösa hästar). Detta gäller dock inte alltid så man får använda klasserna med förstånd. En nordsvensk häst är nog inte riktigt vad man har tänkt sig när man har gjort klassindelningen.

Ett rimligt antagande är emellertid att din hästs proteinbehov är mellan 463 och 515 g/dag. Om man tar hänsyn både till hästtyp och din hästs aktivitetsnivå så kanske du ska ta ett värde någonstans mitt i intervallet, t.ex. 490 g/dag. Du känner ju din häst bäst själv och är den som bäst kan avgöra var han bör placeras. Det är dock alltid bättre att ge lite för mycket än för lite protein. Ett proteinöverskott utsöndras i urinen.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Ett proteinöverskott tex kostar ju en del vätske- och saltförluster. Men för en vanlig häst som mår bra undrar jag verkligen......

Att värme produceras när en del av ett proteinöverskott omvandlas till energi är väl snarast en fördel med den stränga vinter som vi har nu. En ökad svettning som kan uppkomma sommartid är dessutom endast negativ för vissa hårt arbetande hästar, t.ex. vid distansridning. För dom allra flesta som rider normalt är detta inget problem.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

J. Då kommer du ju rent teoretiskt att riskera att ge ett proteinöverskott men jag undrar personligen hur pass stor roll det spelar. Man får ju inte glömma bort att allt bara handlar om uppskattningar. Det finns nog inte ett exakt värde som man kan komma fram till för varje enskild häst. Jag kan tänka mig att om man har en högpresterande häst ex en löphäst så finns det nog sekunder dvs pengar att tjäna på att försöka räkna ut allt exakt. Ett proteinöverskott tex kostar ju en del vätske- och saltförluster. Men för en vanlig häst som mår bra undrar jag verkligen......

Att värme produceras när en del av ett proteinöverskott omvandlas till energi är väl snarast en fördel med den stränga vinter som vi har nu. En ökad svettning som kan uppkomma sommartid är dessutom endast negativ för vissa hårt arbetande hästar, t.ex. vid distansridning. För dom allra flesta som rider normalt är detta inget problem.

Inte för att det spelar mig ngn roll men du upprepar mest vad jag själv skrev tidigare i tråden förutom detta med värmen.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 068
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har misstänkt att vårt hö har dåliga värden så skickade prov till labb och idag fick jag svaret. Är första gången jag analyserat hö så...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 511
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö I år trodde jag det skulle bli jättebra värden i höskörden. Det var torrt och soligt precis efter midsommar. Högre proteinvärden var vad...
2
Svar
29
· Visningar
3 328
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp