Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Du är ju riktigt festlig.

Det påpekas, hela tråden igenom, att man inte kan stirra sig blind på tabellerna men när man börjar räkna så är det praktiskt att utgå från ett tabellvärde och sen justera med ögat.

Det är så hela diskussionen presenterades...
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Nu kommer ni börja gapa och skrika ännu värre, hänvisa Er rätt med näbbar och klor och varsegoda gör det för ni talar till döva öron.

.

Det är ju precis det du gör, i tråd efter tråd. Beter dig som en fjolla som inte öht kan vidga sina vyer. Tråkigt Coari, tidigare var dina inlägg intressanta, nu är de snarare pinsamma. Underhållande, om man ska säga något positivt.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Det tydligaste exemplet är min nordis som med samma träning som under betet började tappa överlinjen (sadeln upplevdes vidare över manken, korset blev spetsigare osv), men inte hullet, när han fick hö med tillräcklig mängd protein t om lite i överkant, när jag sen gav honom ytterligare 100 g extra protein så började han lägga på sig i överlinjen igen.

Har du räknat på lysininnehållet i foderstaten?

Visst kan olika hästar ha olika proteinbehov. Äldre hästar behöver t.ex. ofta lite mer protein än yngre hästar. Dom har svårare att tillgodogöra sig proteinet i ett grovfoder. Men skillnaden mellan olika hästars energibehov är betydligt större än skillnaden i proteinbehov. Kvotbegreppet är därför inte alltid särskild lyckat. Det är ofta bättre att beräkna proteinbehovet utgående från hästens kroppsvikt.

Min erfarenhet är att när hästägare säger att deras hästar behöver mer protein än vad som rekommenderas är det egentligen inte mer protein hästen behöver utan lysin (och ibland även metionin).

Det är ytterst sällan hästägare har koll på mängden lysin i foderstaten, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det endast anges värden för lysin för vissa hästar (unghästar) i de svenska rekommendationerna. Foderstatsprogrammen som många tycks använda kontrollerar heller inte mängden lysin i foderstaten.

Har dina hästar problem med topplinjen så prova att ge lite extra lysin, 1,5 – 2 g per 100 kg kroppsvikt, eller ge ett proteintillskott som innehåller en hög halt lysin, t.ex. potatisproteinkoncentrat, foderärter eller sojamjöl. Jag är själv inte så förtjust i soja men små mängder sojamjöl är nog ganska ofarligt att ge men se till så att hästens jodbehov är täckt.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Den som inte ens har klart för sig för hur protein inverkar på hästen i ungväxtstadiet, på en häst i vila, på en häst som är överviktig, på en häst som är långvarigt konvalecenet eller på en häst som fått fång kommer heller aldrig att förstå hur viktigt energivärdet är i den enskilda foderstaten.

Att som ngn tror sig kunna fodra fram muskeler är ju ett rent skrämmande tankesätt, vi har och kommer åter se resultatet av detta syniska synsett.

Eftersom det verkar så viktigt för dig att vi alla ska inse proteinets inverkan på hästkroppen så bör du kanske förtydliga vad du menar och redogöra för hur proteiner inverkar på en unghäst, en häst i vila, en överviktig eller en som har haft fång? Jag förstår inte vad du menar.

Vad menar du att muskler är uppbyggda av, luft?
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

har fram till denna tråden aldrig hört talas om lysin, så du får gärna lära mig mer. I analysen av höet står det bara om smältbart råprotein... Förutom det får han 0,25 kg krafft muskel det innehåller 30 g lysin per kg, samt metionin (fast det står inte vilken mängd).
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Lysin är en aminosyra som precis som andra aminisyror är en slags byggsten för bland annat muskler.
Om hästen har en brist på lysin, eller någon annan vitkig aminosyra, så kan den inte tillgodogöra sig proteinet bra nog för att bygga några vettiga muskler.

Sedan finns det många andra precis lika viktiga aminosyror, men lysin brukar vara den som är vanligast att dom har brist på om det är brist på någon av dom.
Det finns flera tillskottsmedel som har alla essenciella (nödvändiga) aminosyror, en liten sked om dagen så vet man att dom med största sannolikhet får nog av dom att dom inte får brist på påverkar.
Jag själv använder just nu från Equistro men det finns ju andra med, ganksa många tror jag. Alternativt så kan man ju köpa enbart lysin tillskott med men jag tycker det är bra att köra på alla då man vet att det inte kan vara någon av dom.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

har fram till denna tråden aldrig hört talas om lysin, så du får gärna lära mig mer. I analysen av höet står det bara om smältbart råprotein... Förutom det får han 0,25 kg krafft muskel det innehåller 30 g lysin per kg, samt metionin (fast det står inte vilken mängd).

Du har fått ett bra svar av Moa.

Du kan själv kolla lysininnehållet i din foderstat.

Lysinbehovet är ca. 8,6% av SmRp-behovet.

Det är lite svårare att uppskatta lysininnehållet i grovfodret men du kan överslagsmässigt räkna med att ca. 7% av det smältbara proteinet i ditt grovfoder är lysin. 0,25 kg krafft muskel ger ett tillskott av 7,5 g lysin.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Du har fått ett bra svar av Moa.

Du kan själv kolla lysininnehållet i din foderstat.

Lysinbehovet är ca. 8,6% av SmRp-behovet.

Det är lite svårare att uppskatta lysininnehållet i grovfodret men du kan överslagsmässigt räkna med att ca. 7% av det smältbara proteinet i ditt grovfoder är lysin. 0,25 kg krafft muskel ger ett tillskott av 7,5 g lysin.

Blir det rätt om jag gör såhär:
Behov Smrp 450 g (enligt hippocampus)
behov lysin 450*8,6%= 38,7g

Grovfodrets mängd lysin
550 g smrp*7%=38,5

Då fattas det ytterst lite lysin i foderstaten om jag bara ger honom hö, men eftersom det handlar om uppskattade siffror så är det inte fel att ge honom lite i överkant?
Någon som vet hur stor variationen i grovfodret kan vara? Det är ju rätt stor skillnad om det varierar mellan 5-9% lysin eller om det ligger mellan 6,5-7,5%

Själv känner jag att jag hellre ligger aningen över så länge hästen inte är känslig, det känns ju inte kul att träna en häst som inte får tillräckligt med protein för att bygga muskler. Det är ju lite bortkastad tid.

Men varför tar inte foderstatsprogrammet hänsyn till detta? Man tror ju att om man räknar i programmet så ska allt stämma...
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Nu är ju inte höanalysen ett statiskt exakt värde utan den kan ju också diffa riktigt riktigt mycket beroende på hur provet tagits och hur vallen ser ut. Så även om hästen är en "tabellhäst" kan den ju, beroende på höanalysens korrekthet, framstå som att den inte alls är det.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Blir det rätt om jag gör såhär:
Behov Smrp 450 g (enligt hippocampus)
behov lysin 450*8,6%= 38,7g

Grovfodrets mängd lysin
550 g smrp*7%=38,5

Ja, din beräkning är rätt. Jag är dock inte säker på att proteinbehovet för din häst är rätt.

Vanliga fel som man ofta ser är att man under- eller överskattar hästens vikt samt att man under- eller överskattar det arbete som hästen gör.

Om du talar om vad för slags häst du har, hur gammal den är, hur mycket den väger och hur mycket du rider, dvs. hur många min. skritt, trav och galopp i genomsnitt i ett ridpass och hur många gånger du rider i veckan samt om du rider på plant underlag eller i kuperad terräng så ska jag hjälpa dig att uppskatta din hästs proteinbehov.


Någon som vet hur stor variationen i grovfodret kan vara? Det är ju rätt stor skillnad om det varierar mellan 5-9% lysin eller om det ligger mellan 6,5-7,5%

Beträffande lysin så varierar lysinhalten i ett grovfoder så de 7% är endast ett grovt överslagsvärde på smältbart lysin i fodret. Ju grövre fodret är ju mindre lysin innehåller det och dessutom är smältbarheten låg. Lysinhalten kan nog variera mer än mellan 5-9% tyvärr.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Så eg borde man se till att räkna på "nästan noll lysin" och sen lägga till? Dvs om man har en häst som verkar ha svårt att sätta muskler?
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Hakar på lite. Problemet tycker jag är just att 'lägga till lysin'.

Jag har ärligt talat aldrig räknat på lysinet, utan kallt antagit att sålänge det är högre protein i grovfodret och de får sitt proteinbehov (eller mer) tillgodosett av grovfodret samt musklar sig som förväntat så får de nog med lysin.

Nu när jag ligger på väldigt begränsat med grovfoder, och särskilt i år med lite lägre proteinkvot (normalt ligger jag ju på rakethöga kvoter, typ 12, i år är den 6) så de ligger precis på behovet, så har jag ju klurat lite på det. Dock inte räknat än, MEN det är för att jag insett ett stort problem. Det är hart när omöjligt vad det verkar att lägga till ordentligt med lysin UTAN att använda kraftfoder t ex. Och det är inte plats för något kraftfoder i foderstaterna. Det är inte utrymme att sänka något silage heller (och byta ut det mot annat).

Så hur gör man då egentligen? Dvs hur tillför man lysin utan att få en massa MJ på köpet?
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Beträffande lysin så varierar lysinhalten i ett grovfoder så de 7% är endast ett grovt överslagsvärde på smältbart lysin i fodret. Ju grövre fodret är ju mindre lysin innehåller det och dessutom är smältbarheten låg. Lysinhalten kan nog variera mer än mellan 5-9% tyvärr.

Men 7% är ju av smältbart råprotein så att smältbarheten är låg i ett grövre grovfoder är ju redan med i beräkningen. Men du har kanske sett siffror på att just andelen lysin ändrar sig med fiberinnehållet?
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Så hur gör man då egentligen? Dvs hur tillför man lysin utan att få en massa MJ på köpet?

Jag antar att det finns en hel del tillskott eller vad man ska kalla det för med bara lysin - till dyra pengar? Typ sådant som finns för muskelbyggare?

Men annars kan du ju räkna på 5,7 och 9% av smältbart rp och sedan jämföta med behovet? Fast det har du kanske redan gjort.

Ett tredje alternativ till att tillföra mer lysin är naturligtvis att ge att proteinkraftfodermedel som soja tex med mkt hög kvot. Då kommer du ju rent teoretiskt att riskera att ge ett proteinöverskott men jag undrar personligen hur pass stor roll det spelar. Man får ju inte glömma bort att allt bara handlar om uppskattningar. Det finns nog inte ett exakt värde som man kan komma fram till för varje enskild häst. Jag kan tänka mig att om man har en högpresterande häst ex en löphäst så finns det nog sekunder dvs pengar att tjäna på att försöka räkna ut allt exakt. Ett proteinöverskott tex kostar ju en del vätske- och saltförluster. Men för en vanlig häst som mår bra undrar jag verkligen......
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Jag antar att det finns en hel del tillskott eller vad man ska kalla det för med bara lysin - till dyra pengar? Typ sådant som finns för muskelbyggare?

Men annars kan du ju räkna på 5,7 och 9% av smältbart rp och sedan jämföta med behovet? Fast det har du kanske redan gjort.

Ett tredje alternativ till att tillföra mer lysin är naturligtvis att ge att proteinkraftfodermedel som soja tex med mkt hög kvot. Då kommer du ju rent teoretiskt att riskera att ge ett proteinöverskott men jag undrar personligen hur pass stor roll det spelar.

Proteinöverskott är jag inte rädd för, det tål båda mina utan problem. Men soja tillför MJ, som jag ju inte har råd att lägga dit. Och inte hittat lysin i ren tillskottsform till hästar, vet inte om de kan ta upp 'kroppsbyggarlysin'? Utomlands har jag sett ren/nästan ren lysin till häst, men inte i Sverige.

Jag har ju inte räknat, just för jag känt att 'hur fan ska jag lägga på det då om det saknas (vilket jag tror det gör)'. Men bara för de räknade jag nu:

7% av srp per kilo foder = 32*0,07 = 2,24 gr lysin/kg foder.

Lillens beräknade underhållsbehov protein = 272 gram. 8,6% av det = lysinbehov underhåll 23,4 gram

Han får 8.8 kg silage = 8,8*2,24 = 19,7 gram. Dvs det saknas 3,7 gram lysin. Detta märks dock inte på honom.

Emil så beräknat underhållsbehov lysin: 14,3 gram. Han får 6 kg silage = 13,4 gr lysin. Saknas 0,9 gram. Märks inte på honom heller dock.

Däremot, så lysinbehovet ökar ju eg när de tränas, så Emil ska redan nu ha både mer protein och mer lysin än han får, och Lillen kommer ju behöva det sen med. Och ju mer de tränas dessto större blir ju bristen.. Iom att maten inte ökas.

Sen, risken finns att mitt silage innehåller MINDRE lysin än det där, det vet jag ju inte, men det är väldigt sent taget.

Frågan är hur mycket (lite) t ex potatisprotein jag skulle behöva lägga på för att täcka det, och om det är lysin i komineralerna..
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Frågan är hur mycket (lite) t ex potatisprotein jag skulle behöva lägga på för att täcka det, och om det är lysin i komineralerna..

Hmm, inte mycket. Potatisprotein 60.4 gram lysin/kg. Dvs 100 gram pp ger 6,4 gr lysin. Ger 1.3 MJ.

Får väl slänga in det till vardera ponny då.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Frågan är hur mycket (lite) t ex potatisprotein jag skulle behöva lägga på för att täcka det, och om det är lysin i komineralerna..

Nu räknade jag av ngn underlig anledning på soja istf potatisprotein med värden från M Rundgrens o Plancks bok

I kg sojamjöl ca 450 g smbrp 13,4 MJ
7% av 450= 31,5 g lysin per kg soja

3,7/31,5= 0,12 120g soja ger 3,8 g lysin 0,12*13,4MJ = 1,6 MJ

Potatisprotein har ju 761 g smbrp och 14,5 MJ per kg så det blir ju ännu bättre om man gör motsvarande beräkning för det dvs ca 1 MJ (uppskattningsvis) för 3,7 g lysin.

var lite för långsam, men fick inte riktigt samma värde
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

hur räknar du ut lysininnehållet? eller du vet det?
Jag tog siffran 7% ur luften
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

hur räknar du ut lysininnehållet? eller du vet det?
Jag tog siffran 7% ur luften

Kvarnbyfoders uppgifter. Jag mailade ju dem förut om analysvärden på deras potatisprotein. Fick svaret:

TS 90%
MJ/kg 13,1
Gram smb. RP/kg 685
Lysin, gram/kg 60,4
Ca g/kg 0,4
P g/kg 2,1
Na g/kg 0,1
Mg g/kg 0,3

Så snodde det rakt av därifrån.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Ja, din beräkning är rätt. Jag är dock inte säker på att proteinbehovet för din häst är rätt.

Vanliga fel som man ofta ser är att man under- eller överskattar hästens vikt samt att man under- eller överskattar det arbete som hästen gör.

Om du talar om vad för slags häst du har, hur gammal den är, hur mycket den väger och hur mycket du rider, dvs. hur många min. skritt, trav och galopp i genomsnitt i ett ridpass och hur många gånger du rider i veckan samt om du rider på plant underlag eller i kuperad terräng så ska jag hjälpa dig att uppskatta din hästs proteinbehov.

Det är en nordsvensk (eller döle om man vill vara riktigt korrekt) 11 år, väger 600 kg (veterinärens uppskattning)

Arbetet kan variera mycket, jag strävar efter att hinna med fyra - fem pass i veckan, men ibland om barnen blir sjuka eller så, så blir det betydligt mindre. Det brukar bli ett långpass ca två timmar skritt, ett galopp-pass (15 min skritt sen 20 min varvad skritt och galopp (mest galopp) sen avskrittning vid hand en kvart) ett pass med "normal uteritt" 45 min samt ett pass i padock 45min lugnt tempo, kanske 25 min skritt 15 min trav och 5 min hoppning (han är hopplöst dålig på hoppning så jag tar bara några låga skutt för att han ska lära sig tekniken). Alla mina skogsrundor består av en blandning mellan asfalt, grusväg, skogsväg och älgstig mest skogsväg med mycket backar.
Det är en energisk häst att rida och som alltid går i form. Han är mycket aktiv i hagen med kompisarna.
Han går i stort sett otäckad, står på kallstall och står inne mellan 22-09 ungefär.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 068
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har misstänkt att vårt hö har dåliga värden så skickade prov till labb och idag fick jag svaret. Är första gången jag analyserat hö så...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 511
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö I år trodde jag det skulle bli jättebra värden i höskörden. Det var torrt och soligt precis efter midsommar. Högre proteinvärden var vad...
2
Svar
29
· Visningar
3 328
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp