Årets höskörd. Vad har hänt?

Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

jag hade inte gett fiskmjöl, eller nåt annat animaliskt, till häst...

som du redan är inne på är nog soja det bästa att ge när man vill ha upp proteinhalten utan att öka energin. Det fick jag ge min 1½åring under vintern när vi hade dåligt proteinvärde på höet (35)... J

ag hoppades ju på bättre värden i år men det ser ju inte ljust ut när man ser era värden. Jag får nog ringa höbonden efter helgen och kolla om analysen är klar än på "min" klövervall... jag har en tvååring och snart en treåring, bägge hingstar, att fodra så jag vill ju ha bra proteinvärden... sambons gammelsto behöver en hel del hon med.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Det är likadant här. Jag trodde vi skulle få bättre värden i år än i fjol men nej då. :( och då tog vi ändå fler veckor tidigare och fick en skur på det i fjol och fick sprätta ut allt igen..= massivt bladspill.I år hadde vi otroligt bra förutsättningar men ändå sämmre värden.(vi tar hö själv)
och i förgår roade jag mig med att räkna ut vad hästarna kommer till att kosta i kraftfoder väg i vinter och varför jag i hela friden gjorde det kan jag nu så här i efterhand inte förstå.
Goddag lixom ca 7000:- bara på lusern för 1½ häst :crazy::eek:

hur vi ska göra nästa år vet jag inte.. för det är inte ekonomiskt försvarbart detta..Funderar på att låta bonden som vi hjälper ta hand om höt själv nästa år och köpa in eget färdiganalyserat med ok värden i stället.. Lägger hellre dom där 7000 på ett fullgott grovfoder som hästarna kan äta ordentligt av utan tilläggs fodring och dessutom behöver jag då inte lyfta ett finger.
 
Senast ändrad:
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Det är rätt enkelt.
Med halm får jag lägre energi i foderstaten. Enbart hö gör nu att jag redan där kommer över hästens behov. Kompletterat med vad som behövs för att få foderstaten i balans blir det alldeles för mycket energi och hästen blir alldeles för tjock. (otroligt lättfödd) Jag byter ut ett par kg för att få ner energimängden. Sen lägger jag till det som fattas. Då får jag en foderstat i balans som INTE innehåller för mycket energi mot hästens behov.

En häst som inte är lika lättfödd är inte lika knivigt att göra foderstat av. Där har man mera spelrum.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Jag tror inte det är färsk, men jag vet inte

Blev rätt chockad, såg det i ett reportage fårn Island, sedan minns jag inte mer :D
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

I alla fall förr sattes det ibland ut en tunna saltad fisk till hästarna på vintern på island.

Det har även i Sverige (för 10 år sedan) funnits pellets gjorda på fiskmjöl till häst.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Då kan det ju inte vara helt fel att fodra med fiskmjöl, om man nu skulle få tag på det. Men tanke på de värden det stod i SLU häftet skulle det vara alldeles lysande för att få foderstaten lätt i balans. (knappt någon energi alls och över 600 g protein/kg) Detta ska jag kolla upp.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

wiie min höbonde skulltorkar sitt hö får hoppas på att det är bra sen när jag ska hämta det och skicka in på analys :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu har jag sakta och fint vant in vinterns hö under drygt en månad medans de har gått kvar på betet, den ena hästen reagerade direkt med...
2
Svar
22
· Visningar
2 452
Senast: Yapp
·
Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 208
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Undrar vad ni tycker? Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså. Tidigare två år...
2
Svar
22
· Visningar
2 956
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 501
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp