Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

En uppdatering:)
Jag är nästan säker på att det är den myckna klövern (alltså baljväxter i allmänhet) som hon reagerar på, den ena hästen var ju bara dålig i magen någon dag så det kan ju bero på vad som helst.

Men nu när vi har vant över till det nya hö´t är hon bra i magen igen tack och lov:bow:

Det nya hö´t, är riktigt ängshö och det verkar vara det hennes mage gillar bäst.

Hon får nu fri tillgång men äter inte mer än runt 8 kg iallafall (hon väger ju ca 400 kg så det är ju ändå ok ts mässigt).
Hon får drygt 1 kg av det gamla hö´t fortfarande och det verkar hennes mage klara.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Jag har efter 10 år kommit fram till en lösning för min ponny som varje vinter har haft lös avföring på benen och i svansen.

Hon får lucern pellets som grovfoder. Tydligen tål hennes mage inte mer än 3 kg hösilage och lite halm.

Hon är tidigare utredd på klinik för magsår mm och jag har prövat alla mag/tarm preparat på marknaden utan bättring.

Hon tål dock inte hackad lucern men bete och betfor går bra.

Fråga mig inte varför mebn jag njuter av att denna vintern slippa tvätta hästen varje dag.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Vi har en ponny i stallet som varit lös i magen till och från i flera år men har lyckligtvis klarat sig från fång. Han har alltid blivit dålig av hösilage så han har fått äta torrhö till skillnad från de andra. Sedan de började ge honom Krafft Grov SPC så har han blivit superbra och är inte ens lös på tävlingar nu!
Vet flera människor som äter SPC-flakes också för sina magproblem och det funkar jättebra så det kan vara något att testa om problemen inte går över.

Om höet är hygieniskt bra förstås och hästen äter ordentlig mängd. ;)

Man kan läsa om AS-Faktor (SPC) här http://www.as-faktor.se/sitebase/content.aspx?menuId=556&rubriken=FoU-Protein+AF

Den här ponnyn kan inte äta så mycket (blir TJOOOCK!) som det rekommenderas på säcken utan äter ungefär 1 kg per dag och det funkar ändå.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 571
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 448
Senast: hannanilsson
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 168
Senast: Jate Volim
·
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp