Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Min erfarenhet är att två hästar med samma vikt kan ha väldigt olika proteinbehov precis som de kan ha olika energi behov.

Tex i min hage väger alla nästan lika, men min äter mycket mer än de andra fast han är smalast. 75-100% mer.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Det räcker inte med att enbart räkna på mängden protein i foderstaten. Protein består av aminosyror och hästen bryter ner foderproteinet och använder aminosyrorna till att bygga eget protein. Foderproteinets sammansättning är därför minst lika viktigt som mängden protein i foderstaten.

Om en häst tappar överlinjen så beror det på otillräcklig muskelkapacitet. Musklerna orkar helt enklelt inte hålla upp ryggen. För att bygga muskler behövs både träning och en tillräcklig mängd essentiella aminosyror i foderstaten. Det finns studier av sammansättningen av aminosyror i hästens muskler. För en häst på en foderstat av enbart grovfoder är lysin den först begränsande aminosyran i muskler. Grovfoder innehåller ofta inte en tillräcklig mängd lysin. Särskilt grovfoder med en låg proteinhalt innehåller på tok för lite lysin. När lysinet tar slut kan hästen inte bygga mer av det protein som behövs för muskeltillväxt.

Istället för att överutfodra med protein med låg lysinhalt är det bättre att komplettera med enbart lysin eller något proteintillskott som innehåller en hög lysinhalt. Att proppa hästen full med lågvärdigt protein har sina nackdelar. De aminosyror som inte kan användas ska filtreras ut ur kroppen.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Nej, min ena klarar sig inte på det. Men jag räknar alltid ut ändå efter rekommenderade värden och sen överfodrar jag till båda eftersom de går tillsammans.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Vad betyder det då när han har en högre kvot också?

Grejen är ju att en häst kan ha ökat behov av MJ, eller protein - eller både och.

Vissa svårfödda är hopplösa om man tar med kvoten upp, om man BARA höjer MJ (dvs de får en lägre kvot) går de upp. Andra funkar tvärtom.

Så teoretiskt kan din häst behöva äta dubbelt så mycket för att hålla samma vikt som de andra eftersom det går åt en massa av de extra megajoulen för att ta hand om överskottet av protein.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Vad betyder det då när han har en högre kvot också?

Jag är inte riktigt med på hur du menar att en högre kvot och mkt mat skulle visa att olika hästars proteinbehov varierar? Men jag är kanske utmattad av all snöskottning.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Nej det vill jag inte direkt påstå, har en äldre islänning så fn får 65 Mj och i det närmaste 500 smrp per dag då står han sig bra och håller lagom hull med bra muskler.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Varför denna hysteriska proteinanalysering???
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Grejen är ju att en häst kan ha ökat behov av MJ, eller protein - eller både och.

Vissa svårfödda är hopplösa om man tar med kvoten upp, om man BARA höjer MJ (dvs de får en lägre kvot) går de upp. Andra funkar tvärtom.

Så teoretiskt kan din häst behöva äta dubbelt så mycket för att hålla samma vikt som de andra eftersom det går åt en massa av de extra megajoulen för att ta hand om överskottet av protein.

:confused: Detta borde innebära att bantningstråden torde var överflödig
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Varför denna hysteriska proteinanalysering???

Jag tror att du har missuppfattat diskussionen. Min uppfattning är att den handlar om kvoträknandet - om man ska följa det eller inte. Jag tycker att diskussionen är intressant eftersom jag anser att vissa hästar har ett lägre energibehov än andra.

Men du räknar kanske aldrig foderstater?
Nu antar jag nästan att du har mig på din ignoreringslista eftersom du aldrig besvarar mina motargument. Så detta var mest för att förtydliga för andra läsare vad jag anser att diskussionen handlar om (kanske inte så intresant i coh för sig).
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang.

Jag ser det som att proteinbehovet är ungefär detsamma för alla hästar av en viss storlek (vikt). Däremot så har olika hästar olika energibehov beroende på flera olika faktorer. Detta innebär rent matematiskt att kvoten blir olika för olika hästar om man utfodrar dem efter deras behov i stället för efter kvoter.

Wow då har du inte råkat ut för hästar som min då, vilket är tur för dom hade sett förjävliga ut då! (vilket min gjorde när jag köpte honom och fortfarande tyvärr gör ibland för han tappar så fort pga. enormt smrp och MJ behov)

Jag tror mer på att alla är individer och man får gå efter behov helt enkelt, vilket kan skilja sig nåt enormt mellan hästar trots samma ras storlek och arbete etc.

Bra poäng någon gjorde ang, lysin och essenciella aminosyror, jag har haft ett väldigt svårfött sto som jag fick prova det på vilket gav visst resultat.
Jag tror att vissa hästar kan inte klara sig enbart på grovfoder, om man vill ha dom musklade och vältränade snarare än bara överlevande. (min överlever på grovfoder och massor av lucern men ser hemsk ut, kräver 4kg högvärdigt kraftfoder ihop med massa hö bara för "underhåll". Svårfödd...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Kl

Har bara räknat på 1 av mina och när hon inte reds hade hon under rekomenderat behov men i träning mycket över rekomenderat behov på protenväderna.

Nu var det länge sedan jag räknade då jag nu mera "bara" nöjer mej med att veta kvoten på höt.
Låg kvot eldas upp och har inte än haft problem med en hög.

Kram
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Jag tror att du har missuppfattat diskussionen. Min uppfattning är att den handlar om kvoträknandet - om man ska följa det eller inte. Jag tycker att diskussionen är intressant eftersom jag anser att vissa hästar har ett lägre energibehov än andra.

Nej jag har inte missuppfattat diskutionen,, bara konstaterat att så fort det diskuteras foder så är det en hysteri kring själva proteinbehovet. Det finns ngt som heter energi oxå och alla hästar behöver ett större energibehov än proteinbehov vid vissa årstider. Om hästen har ett lågt energibehov så betyder väl det att hästen står på ständig boxvila i ett stall med en temperatur som motsvarar att hästens inte förbränner ngn energi och att endast se sig blind på proteinkvoten kommer leda till den förbränner sin enegi vilket ger ett proteinöverskott.

Detta överskott av protein är absolut inget jag rekomenderar lika lite som att man räknar ut den enskilda individens foderstat med tabeller..
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Nej jag har inte missuppfattat diskutionen,, bara konstaterat att så fort det diskuteras foder så är det en hysteri kring själva proteinbehovet. Det finns ngt som heter energi oxå och alla hästar behöver ett större energibehov än proteinbehov vid vissa årstider. Om hästen har ett lågt energibehov så betyder väl det att hästen står på ständig boxvila i ett stall med en temperatur som motsvarar att hästens inte förbränner ngn energi och att endast se sig blind på proteinkvoten kommer leda till den förbränner sin enegi vilket ger ett proteinöverskott.

Detta överskott av protein är absolut inget jag rekomenderar lika lite som att man räknar ut den enskilda individens foderstat med tabeller..

Nu har du snurrat till det ganska rejält?

Energi och protein mäts i helt olika enheter så att jämföra dem blir väldigt knepigt. Men energibehovet är väldigt mycket mer variabelt än proteinbehovet. Dessutom är energibehovet mer individuellt än proteinditot. En häst kan ha ett lågt energibehov (jmf med normhästen) även i fullt arbete, medan en annan kan ha ett högt energibehov (jmf med normhästen) även vid boxvila i komforttemperatur.

Proteinbehovet så underhållsbehovet är det som krävs för att upprättahålla muskelstatus, sen ökar behovet med träning, dräktighet och digivning. Det påverkas dock inte av t ex kyla, och är inte fullt så individuellt som energibehovet.

En häst får inte proteinöverskott för att den har energiunderskott. Däremot vid ett för stort/långvarigt energiunderskott kommer hästen när den förbränt kroppsfett börja förbränna muskler. Det kommer att i teorin ÖKA proteinbehovet, men när man nått den graden av felutfodring och svält att hästen förbränner muskelmassa för att få livsuppehållande energi, då har man vanvårdat den rejält.

Så, nu är du tyvärr ute och cyklar mer än vanligt vad gäller foder.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Om hästen har ett lågt energibehov så betyder väl det att hästen står på ständig boxvila i ett stall med en temperatur som motsvarar att hästens inte förbränner ngn energi
......... lika lite som att man räknar ut den enskilda individens foderstat med tabeller..

AW har redan svarat dig.

Men nu undrar jag om du har tagit del av våra diskussioner i ex bantningstrådar och andra?
Det är naturligtvis så att en häst som står på boxvila har ett lägre energibehov än en som tränas.
Men det är inte den skillnaden, en sådan häst vi har diskuterar i alla dessa diskussioner utan det har oftast handlat om hästar, ofta ponnyer av naturras, som har ett medfött lägre energibehov än andra. Om man envist vägrar att inse att det är så kan jag hålla med dig om att diskussionerna kan verka "hysteriska".

Men för oss som har dessa hästar (och de finns) är det viktigt att räkna foderstater.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Varför denna hysteriska proteinanalysering???


Anledningen till att jag ställde frågan var att jag är lite förundrad över att ingen av mina (fyra) hästar klarat sig på rekommenderat proteinvärde.

Det tydligaste exemplet är min nordis som med samma träning som under betet började tappa överlinjen (sadeln upplevdes vidare över manken, korset blev spetsigare osv), men inte hullet, när han fick hö med tillräcklig mängd protein t om lite i överkant, när jag sen gav honom ytterligare 100 g extra protein så började han lägga på sig i överlinjen igen.


Därför ställde jag frågan om det var fler som hade samma erfarenhet.
Du får gärna förklara varför du tycker det är hysteriskt.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Dom som skriker hysteri är dom som inte förstår hur och varför man fodrar som man gör.
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Jo har man en häst som äter mycket så får de ofta tillräcklig mängd protein pga en högre högiva. Har man däremot en häst som räknas som lättfödd så blir det värre, där finns inte samma marginaler.

Nu "räddas" nordisen av att han tränas och av det kalla vädret vilket gör att han just nu äter ca 10 kg hö.
Har varit gravid två gånger nu och då har han fått gå på lösdrift i stor hage utan att tränas. Som minst åt han sju kg hö (!) och var ändå åt det tjocka hållet.
Han hade obegränsad tillgång på halm, höet hade en kvot på 9, därigenom klarade han proteinet.

Hade jag haft det hö jag har i år till honom då så hade han fått i sig på tok för lite protein med den givan (kvot 6,5), hade jag höjt givan av hö för att tillgodose proteinbehovet hade han fått i sig för mycket energi och rullat fram...
 
Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?

Dom som skriker hysteri är dom som inte förstår hur och varför man fodrar som man gör.

Eller dom som utnämner sig själva som foderexperter för att sedan i en helt annan tråd diskutera sina egna fodrerelaterade problem.;)

Den som inte ens har klart för sig för hur protein inverkar på hästen i ungväxtstadiet, på en häst i vila, på en häst som är överviktig, på en häst som är långvarigt konvalecenet eller på en häst som fått fång kommer heller aldrig att förstå hur viktigt energivärdet är i den enskilda foderstaten.

Att som ngn tror sig kunna fodra fram muskeler är ju ett rent skrämmande tankesätt, vi har och kommer åter se resultatet av detta syniska synsett.


Nu kommer ni börja gapa och skrika ännu värre, hänvisa Er rätt med näbbar och klor och varsegoda gör det för ni talar till döva öron.

Den som verkligen vill uppvisa lite bättre grundkunskap i ämnet kanske kan förklara varför vissa alltid hänvisar sina erfarenheter utifrån räkneexempel i stället för att redovisa utifrån den enskilda individens behov. Ser man överhuvudtaget till individens enskilda behov och läser av hästen eller är det som jag uppfattar det, man ser sig blind på siffror??

Jag ska inte provocera mer i denna tråd,, en och annan har nog förstått poängen och börjat bli lite mera verklighets förankrat,,

Ämnet foder börjar skrämmande påminna om barfotarörelsen synsett och den troende går inte att omvända, däremot den som söker.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 068
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har misstänkt att vårt hö har dåliga värden så skickade prov till labb och idag fick jag svaret. Är första gången jag analyserat hö så...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 511
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö I år trodde jag det skulle bli jättebra värden i höskörden. Det var torrt och soligt precis efter midsommar. Högre proteinvärden var vad...
2
Svar
29
· Visningar
3 328
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp