Det där låter som ett märkligt antagande, tycker jag. Det är långt ifrån alla människor som vill bo väldigt centralt, så varför skulle inte ditt hus kunna öka i värde?Mitt hus lär inte öka i värde. Det är långt till allt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där låter som ett märkligt antagande, tycker jag. Det är långt ifrån alla människor som vill bo väldigt centralt, så varför skulle inte ditt hus kunna öka i värde?Mitt hus lär inte öka i värde. Det är långt till allt.
Jag gjorde en snabb googling och hittade denna info:Mitt hus lär inte öka i värde. Det är långt till allt.
Jag har aldrig hört talas om att man tar över någons lån. När jag köpte huset tog jag ett eget lån.
Jag kan ha missat nåt. Det är därför jag startat tråden.
Det är telia som levererar mitt internet och jag har den lägsta hastigheten för att få ner priset. Jag har i ärlighetens namn inte kollat om någon annan kan leverera här. Det känns lite osäkert att byta när jag inte vet om en annan leverantör fungerar lika bra som telia.
Det stämmer att jag inte äger någon tv och har därmed inte behov av ett tv-abonnemang. Jag har inget musikabonnemang heller och inga tidningsprenumerationer.
Och det har fiber indraget, vilket säkert kan hjälpa en hel del nu när folk troligen även fortsättningsvis kommer arbeta mer hemifrån.Det där låter som ett märkligt antagande, tycker jag. Det är långt ifrån alla människor som vill bo väldigt centralt, så varför skulle inte ditt hus kunna öka i värde?
Det har väl till och med blivit en liten utflyttningstrend från städer sedan pandemin tog fart?Och det har fiber indraget, vilket säkert kan hjälpa en hel del nu när folk troligen även fortsättningsvis kommer arbeta mer hemifrån.
En grannes hus, likvärdigt med mitt, sjönk i pris när det såldes. En annan granne vill sälja men lyckades inte i första vändan men har nu åter sitt hus på hemnet, till ett lägre pris och de är också på väg att dra in fiber. Så det verkar gå segt. Mitt hus blev det budgivning på när jag skulle köpa. Det var fibern som drog upp priset. Annars hade inte huset varit värt mycket. Buden låg långt under utropspris först.Det där låter som ett märkligt antagande, tycker jag. Det är långt ifrån alla människor som vill bo väldigt centralt, så varför skulle inte ditt hus kunna öka i värde?
Jo, fibern har ju sitt värde. Hur mycket är däremot oklart.Och det har fiber indraget, vilket säkert kan hjälpa en hel del nu när folk troligen även fortsättningsvis kommer arbeta mer hemifrån.
Är inte detta en fråga som är bäst riktad till din bank?Jag har fått många tips, men något jag fortfarande inte har klart för mig är hur man gör med huslånet den dag jag går i pension. Lånet är i dagsläget 60% av inköpspriset. Kan jag ha det amorteringsfritt?
Trodde Buke visste allt. Det var liksom den springande frågan när jag startade tråden och det är många som gett mig rådet att sluta amortera.Är inte detta en fråga som är bäst riktad till din bank?
Då förstår jag. Pratade precis med min mamma, som är privatrådgivare på bank och jobbar med bolån, frågade om detta och hon sa att det var vanligt på 80-talet att ta över lån men inte därefter. Idag förekommer det inte enligt henne.Inte behöver, men kan förhandla om.
Förr fanns det lån somvar bundna till en fastighet och inte gick att bli av med innan bindningstidens utgång.
Min gård köptes med ett sådant lån och det var då många år kvar på det. Jag var oerhört lättad när det tog slut och jag blev fri att byta bank.
Bor du i typ Sorsele? Undrar uppriktigt.Mitt hus lär inte öka i värde. Det är långt till allt.
Nej, men i avfolkningsbygd. Husen är billiga här av en anledning.Bor du i typ Sorsele? Undrar uppriktigt.
Södra, mellersta eller norra Sverige? Inland? Nära vatten (sjö eller liknande)?Nej, men i avfolkningsbygd. Husen är billiga här av en anledning.
Mellersta Sverige. Ej nära vatten. Man får gå ett par km för att komma till sjö.Södra, mellersta eller norra Sverige? Inland? Nära vatten (sjö eller liknande)?
Brukar själv gå in på Pensionsmyndigheten.se ibland och fattar inte hur den är uppbyggd. Om 30 år när det troligen blir min tur så är dom ca 17000 som prognosen säger att jag kommer få inte räcka till mycket med tanke på inflationen över tiden. Hur är det med förväntad löneökning från den lönen jag har fyllt i att jag har, är den medräknad?
Tänk även på att lägsta pensionsålder troligen kommer höjas snart då lägg till några år på din pensionsålder.Jag var faktiskt inne på pensionsmyndigheten nyss och fattade ingenting. Hur som helst kommer pensionen inte att räcka för att leva.
Boendekostnader kan man få hjälp med som pensionär genom ett bostadstillägg - och det även för räntekostnader för en bostad man äger. Så fungerar bostadstillägg | Pensionsmyndigheten Bostadstillägget är upp till 6 000 och beror på boendekostnad, inkomst och ev andra tillgångarJag gick in på pensionsmyndigheten igen och provade denna gång att fylla i mina uppgifter.
Jag är arbetslös nu och fyllde i detta i beräkningsverktyget. Svaret jag fick om jag kommer att vara arbetslös resten av livet var att jag kommer få 6500 i pension före skatt.
Sen provade jag att fylla i uppgifter på ett fiktivt jobb med inkomst på 22000 kronor och fick till svar att då kommer jag få 11500 före skatt om jag går i pension vid 67. Om jag får tjänstepension är det 900 kronor till som jag får.
Det ser mörkt ut för mig. Jag har varit sjuk för många år och det går inte att ändra på. Jag skulle behöva ett riktigt välbetalt jobb men hur får man det?
Det blir dessutom mindre illa om man planerar noga i förväg.Så jag ska inte ljuga - jag avundas dig inte din ekonomiska situation, men det finns hjälp att få