Klara sig som pensionär

Ja, jag har tänkt göra det. Men det krävs en del innan jag kan göra det och med den begränsade ork jag har vet jag inte om det någonsin händer. Jag har också precis mist mitt boendestöd (eftersom jag börjat plugga heltid) så jag har ingen hjälp längre att klara av mitt hushåll. Och det går inte så bra för mig utan den hjälpen.
Jag förstår, då är det inte en lösning för nuläget. Men det kan ju bra att ha kvar i tanken i bakhuvudet ifall det blir möjligt i framtiden.

Det kan ju inbringa några tusenlappar extra i månaden och jag funderar själv på något sånt, men behöver också fixa i ordning så det är inte aktuellt ännu.
Men det känns skönt att möjligheten finns.
 
Jag förstår, då är det inte en lösning för nuläget. Men det kan ju bra att ha kvar i tanken i bakhuvudet ifall det blir möjligt i framtiden.

Det kan ju inbringa några tusenlappar extra i månaden och jag funderar själv på något sånt, men behöver också fixa i ordning så det är inte aktuellt ännu.
Men det känns skönt att möjligheten finns.
Jag har tänkt tanken lika länge som jag bott här. Men sjukdom kom i vägen.
 
Det känns rätt ledsamt att inse att jag aldrig kommer ifrån att bli beroende av bostadstillägg. Jag vet ju hur knapert det blir. Bostadstillägget räknas ut precis så man hålls vid liv men man har inte råd att leva. Får man en oväntad kostnad, t.ex. att tvättmaskinen går sönder, så har man aldrig haft en chans att spara till det utan får i så fall ta av det man sparade ihop före pensionen. Och bil kommer jag inte råd att ha. Så jag kanske ändå blir tvungen att flytta ifrån mitt livsverk. Men jag kommer aldrig ha råd med ett hus i ett samhälle utan hamnar då i en lägenhet. Lägenhetsboende är lika med döden. Där förvaras man bara. Man kan inte leva i en lägenhet.

Min ursprungsplan var att få bort lån och räntekostnader så jag kunde leva billigt, men det går ju inte vad det verkar som 😥

Och nu känner jag mig jättedeppig.
 
Du kommer också att få bostadstillägg.
Bostadstillägg kan betalas ut från 1 krona upp till 6 540 kronor per månad (2021).
Jag har gjort en "låtsasberäkning" åt dig.
Den landade på 3800:- i bostadstillägg.
Men den var ju bara gissningar.
Du får prova själv.

Men om jag då har gissat rätt så skulle du ha totalt litet över 12000:- minus litet skatt.
Alltså, jag fattar inte hur du har räknat.

För ett antal år sedan när jag hade sjukersättning och bostadstillägg så fick jag ut cirka 10000. Hyran var på 4500. Jag hade ingen bil och gick nätt och jämt runt.
 
Jag har tänkt tanken lika länge som jag bott här. Men sjukdom kom i vägen.
Jag läser in lite modlöshet i dina inlägg och förstår verkligen känslorna. Du skriver bl.a. att du känner dig tjock och ur form och det kan givetvis hänga ihop med sjukdomen du också nämner. Men jag önskar att du kunde få hjälp att ta dig ur den nedåtgående spiralen och i den mån din sjukdom tillåter börja med att komma i fysisk form igen. Det gör SÅ mycket för ens mående, ens självkänsla och ens syn på saker och ting. Du har 17 år på dig till pensionen och det är många år, du har tid på dig att vända skeppet. Ge inte upp redan!

Jag vill verkligen inte låta hurtfrisk och oförstående och jag känner ju inte dig och din situation. Men du vill ju påverka situationen, nu och sedan, och jag känner att du ändå har tiden på din sida. Kan du börja med den fysiska biten, få hjälp med den? Jag tänker att ditt sinnestillstånd mycket väl skulle kunna få en skjuts framåt och uppåt om du mår bättre fysiskt.
 
Jag läser in lite modlöshet i dina inlägg och förstår verkligen känslorna. Du skriver bl.a. att du känner dig tjock och ur form och det kan givetvis hänga ihop med sjukdomen du också nämner. Men jag önskar att du kunde få hjälp att ta dig ur den nedåtgående spiralen och i den mån din sjukdom tillåter börja med att komma i fysisk form igen. Det gör SÅ mycket för ens mående, ens självkänsla och ens syn på saker och ting. Du har 17 år på dig till pensionen och det är många år, du har tid på dig att vända skeppet. Ge inte upp redan!

Jag vill verkligen inte låta hurtfrisk och oförstående och jag känner ju inte dig och din situation. Men du vill ju påverka situationen, nu och sedan, och jag känner att du ändå har tiden på din sida. Kan du börja med den fysiska biten, få hjälp med den? Jag tänker att ditt sinnestillstånd mycket väl skulle kunna få en skjuts framåt och uppåt om du mår bättre fysiskt.
Jag försöker så gott jag kan, trots de svårigheter jag har. Alla svårigheter sitter i huvudet på mig, bl.a. en depression. Jag har samtal med psykolog en gång i veckan.

Jag går en promenad varje dag men har missat några dagar då skolan tagit musten ur mig. Jag försöker äta vettigt och i en mängd som är bra för mig, för att gå ner i vikt. Maten är typ 98% av en viktnedgång. Jag har tidigare gjort en viktresa på 17 kilo ner, men nu har jag en känsla av att kilona sitter fast på mig.

Och mitt i allt ska jag försöka få resten av mitt liv att fungera, t.ex. hitta ett jobb och få en bättre ekonomi. Min förmåga att sköta hus och trädgård är inte heller så god, så jag för en rätt ojämn kamp att hålla ordning på det. Jag har haft hjälp av boendestöd men nu pluggar jag heltid och har inte tid längre att ta emot deras hjälp.
 
Alltså, jag fattar inte hur du har räknat.

För ett antal år sedan när jag hade sjukersättning och bostadstillägg så fick jag ut cirka 10000. Hyran var på 4500. Jag hade ingen bil och gick nätt och jämt runt.
Jag har räknat på garantipension plus det bostadstillägg som jag tror att du kan få på huset.
Det är bostadstillägg för pensionärer som du skall räkna på.
Provräkna här.
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/beraknabt
 
Jag räknar med att få en riktigt usel pension och ser inte hur jag skulle kunna ordna det så jag får det bättre som pensionär. Frågan jag undrar över är om det går att klara sig som pensionär om man har lån kvar på huset då. Hur överlever man då?
Man får försöka betala av sina bostadslån och ha det mesta så ordnat som möjligt.

Om man bor dyrt så kanske man kan satsa på att flytta ut på vishan till något riktigt billigt boende i samband med pensionsavgång. Ska man ändå inte pendla till något jobb så 🤷‍♀️
 
Får man en oväntad kostnad, t.ex. att tvättmaskinen går sönder, så har man aldrig haft en chans att spara till det utan får i så fall ta av det man sparade ihop före pensionen.
Det är därför som du inte skall amortera utan satsa på att renovera och byta ut typ alla vitvaror precis före pensionen. Du får ha 100 000:- sparat och ändå få bostadstillägg. Det räcker sedan en bra bit för att hålla liv i huset. Se till att det är tipptopp tills dess.
Räntorna får du hjälp av bostadstillägget för att betala.
 
Man får försöka betala av sina bostadslån och ha det mesta så ordnat som möjligt.

Om man bor dyrt så kanske man kan satsa på att flytta ut på vishan till något riktigt billigt boende i samband med pensionsavgång. Ska man ändå inte pendla till något jobb så 🤷‍♀️
Tänkte så förut, men har fått börja tänka om av anledningar som står i tråden.

Jag bor redan billigt. På vischan. Jag hade inte råd med annat.
 
Det är därför som du inte skall amortera utan satsa på att renovera och byta ut typ alla vitvaror precis före pensionen. Du får ha 100 000:- sparat och ändå få bostadstillägg. Det räcker sedan en bra bit för att hålla liv i huset. Se till att det är tipptopp tills dess.
Räntorna får du hjälp av bostadstillägget för att betala.
Är det verkligen så lite man får ha sparat? Jag trodde det var 200 000.
 
Jag gör så att när mitt huslån är borta (om ca 2 år) så kommer större delen av den summa pengar som i dagsläget betalar av lånet att gå in på mitt privata pensionssparande och resten av summan kommer att sättas in på buffertkontot.

Detta för att ha ett billigt boende och tillräckligt med pengar som pensionär för att kunna leva utan att vara tvungen att dra ner på livskvaliteten pga ekonomi.

Något liknande upplägg kan ju även ts räkna på, om det skulle funka även för sin situation.
 
Det man har över 100 000:- sänker bostadstillägget.
Det ingår i beräkningen som jag länkade till.
Där så kan man fylla i sina tillgångar.
Jag gjorde en egen uträkning nu och fick 2900 i bostadstillägg. Om man har garantipension kan summan vara för hög.
Jag gör så att när mitt huslån är borta (om ca 2 år) så kommer större delen av den summa pengar som i dagsläget betalar av lånet att gå in på mitt privata pensionssparande och resten av summan kommer att sättas in på buffertkontot.

Detta för att ha ett billigt boende och tillräckligt med pengar som pensionär för att kunna leva utan att vara tvungen att dra ner på livskvaliteten pga ekonomi.

Något liknande upplägg kan ju även ts räkna på, om det skulle funka även för sin situation.
Det är typ så jag tänkt, med den haken att mitt lån skulle inte vara färdigbetalt förrän precis innan jag fyller 60. Det ger inte många år kvar att pensionsspara.
 
Men om man har pengar så kan man ju betala själv.
Jag tänker att man bör ha så man klarar av dyra tandläkarräkningar när en fyllning går sönder och spräcker en tand, byta bil när den gamla inte vill rulla längre, klara av att reparera bilen, köpa ny tvättmaskin när den gamla går sönder. Bara för att nämna några saker som pensionen inte räcker till men som är nödvändiga.

Och en liten guldkant tycker jag man kan få unna sig när man blir gammal.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
18 997
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp