Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Jag vet ju det. Men det hjälper inte.

Jag har cirka en halvtimmes promenad genom en skog för att komma till en sjö. Ganska långt enligt mig. Och svimmar jag i skogen lär jag inte få hjälp. Det går förvisso att åka bil till sjön också. Cykla blir jobbigt för det är mycket backar.

Rör mig annars på tomten.
Promenera på tomten då kanske, typ runt åkern i x minuter. Eller någon hemmaträning om du har lättare för det. Men du måste ju bättra på konditionen 💙

Varför skulle du svimma i skogen?

Ta inte illa upp nu. Men för många som saknar ork så innebär det exakt att orken saknas. Dvs det går inte att genomföra hur mycket man än måste. Det handlar inte om vilja eller pannben. Det är som att be en förlamad att bita ihop och resa sig att gå

Så när du skriver du inte alls orkar, att tröttheten är förlamande osv. Då tror folk på det. De tolkar inte som att du inte riktigt uppbådat tillräcklig vilja. Utan de tror att du oavsett inte kan. Och råder utefter det
Måste man verkligen vara helt kaputt för att få säga att man inte orkar? Är det inte att inte orka om man måste uppbåda mycket viljestyrka och tvinga sig att göra saker? För att det annars går helt åt helvete?

Vad är det värsta som kan hända om du går en promenad?
Att hemorrojden börjar blöda och jag svimmar.
Laga den förra bilen.
Det hade blivit billigare.

Och sedan bara åka bil de sträckor som inte är möjligt att cykla.
Typ allt över 2 mil.
Den ska säljas. Nu har den stått på verkstad i 3 veckor. Jag kan inte ha en bil som går sönder varje vecka och behöver bärgas.
Promenera på tomten då kanske, typ runt åkern i x minuter. Eller någon hemmaträning om du har lättare för det. Men du måste ju bättra på konditionen 💙

Varför skulle du svimma i skogen?
Om hemorrojden blöder kan jag svimma.

Måste man verkligen vara helt kaputt för att få säga att man inte orkar? Är det inte att inte orka om man måste uppbåda mycket viljestyrka och tvinga sig att göra saker? För att det annars går helt åt helvete?
Man får säga precis som man vill. Jag ville bara göra dig medveten att folk sannolikt inte tolkar dig som du menar. Och du därför får råd som utgår från en annan, värre, situation än den du är i.

Så är det viktigt att folk förstår rätt kan det vara bra att vara extra tydlig. Spelar de ingen roll om de utgår från att du inte kan påverka orken alls så gör det ju inget.

Den ska säljas. Nu har den stått på verkstad i 3 veckor. Jag kan inte ha en bil som går sönder varje vecka och behöver bärgas.
Köp en cykel för de pengarna då.
Det blir en besparing i det långa loppet.

Och ruttnar inte som sättpotatis om du inte orkar cykla vissa veckor.
Den finns då kvar till senare och kan spara pengar.
Den sparar dessutom pengar omedelbart och inte typ nästa vinter om allt går bra och skörden inte ruttnar p.g.a. fel väder.

Det blir ibland väldigt svårt att tolka ditt "jag kan inte" eller "jag orkar inte" som något annat än "jag vill inte".

Du pratar ofta om hur allt är omöjligt för dig. Det är omöjligt att komma igång med något, det är omöjligt att orka och du fysiskt klarar inte av det. Samtidigt får du väldigt mycket gjort. Du är aktiv i odlingstråden, du kör släp hit och dit, klyver ved, fixar i trädgården, tar tag i saker direkt som bilköp osv när det krånglar så något orkar du ju.

Både jag och flera andra har sagt att ibland när något måste göras och startmotorn är trasig eller man inte kommer igång så måste man bara stänga av hjärnan och bara göra. Det har du sagt gång, på gång, på gång att det är helt omöjligt. Samtidigt sitter du är och säger nu att om något verkligen måste göras, ja då är det bara att göra det även om orken inte finns?

Det innebär ju att orken egentligen finns där, men du vill inte och hittar på ursäker till varför du ska slippa. Precis samma problematik som många av oss andra kämpar med.

Jag kan inte byta ut energiåtgång till pengar eftersom det inte finns pengar.

Det är omöjligt för mig att kunna jämföra kostnader mellan olika bilar. Jag kan heller inte i förväg bedöma hur ofta jag kommer att dra släp. Och det blir mycket jobbigt den dagen jag behöver låna släp då jag dels behöver hyra bil och också låna släpet. Det blir mycket körande för att hämta dessa saker och organisera det hela.
Fast nu missuppfattar du (med flit?) vad jag skriver. Jag skriver inte att du kan byta ut energiåtgång till pengar, jag skriver att du måste ha med energi och ork i beräkningen. Det spelar ingen roll om du eventuellt kanske i framtiden tjänar på att sätta 400:- värt av potatis och äta upp allt om ett år, om du ändå inte orkar sätta potatisen (vilket du nu satt delvis, det vet jag). Du måste ha med ork-input och ork-out put i dina beräkningar. Du kan heller inte överleva på eventuella kanske'n i framtiden om du inte får ekonomin att gå ihop idag (skogsträdgård i framtiden vs mat på bordet idag).

Det är inte alls omöjligt att jämföra. Du vet vad bensinen kostar per liter idag och vad din bil idag drar. Jämför kostnaden med en handfull mindre bensinsnåla bilar. Är den summan som blir på totalen för din bil idag så pass värd per månad, eller blir det några hundralappar över till mat här och nu, och så får du satsa lite på att sätta på en dragkrok eller hyra en bil när du behöver flytta något större.

När det gäller släpet - hur ofta MÅSTE du egentligen köra släp? Inte vill. MÅSTE. Du MÅSTE inte ha ett släp för att flytta möbler, köra jord eller hämta en skottkärra. Du kanske behöver släpet när du ska hugga ved. Är det verkligen rimligt för något som kanske behövs 1-2 gånger per år, eller är det rimligare att hyra en bil då? "Och det blir mycket jobbigt den dagen jag behöver låna släp då jag dels behöver hyra bil och också låna släpet." Är det inte jobbigt att hela tiden oroa sig för din ekonomi? Du HAR inte råd att att tycka det är jobbigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 135
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama