Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Och då är vi på ruta noll. Om det du skrivit är sant kommer du då inte kunna behålla huset om x månader. Men du vägrar tänka tanken annan bostad. Du kan inte minska utgifterna. Eller öka inkomsterna. Du kan inte påverka din hälsa.

Hur tänker du det ska lösa sig?
DET GÅR JU INTE ATT LÖSA!

Jag måste försöka trolla med knäna som jag gjort förut också.

Och går det inte så ger jag upp helt.

Om man är inte är Wille och inte bor som Wille gör så är det nog lätt att säga att hon inte ska ha bil. För mig låter det fullständigt självklart att bil är ett måste när hon bor där hon bor, även om cykel, kickbike eller skateboard vore billigare lösningar.
Fast haken är ju att hon också säger att hon inte har råd med bil. Men absolut vill rädda huset. Då finns bara en lösning ju

Ja har bott mycket "sämre" till än Wille och utan bil. Det är inte kul. Inte lätt. Men det går om man vill. För mig var det förutsättningen att behålla hästen. Då var uppoffringen värd det. För något annat hade den inte varit det.

Akutresor får du till vårdinrättningen.

Men en planerad så det normala är du får sjukresa till närmsta kollektivtrafik.
Om jag hamnar i det läget att jag inte får hjälp att ta mig till vården eller annat nödvändigt och jag inte kan ta mig dit själv så hamnar jag på akuten eftersom jag ger upp.

DET GÅR JU INTE ATT LÖSA!

Jag måste försöka trolla med knäna som jag gjort förut också.

Och går det inte så ger jag upp helt.
Men varför inte försöka lösa på något av de sätt som föreslås. Alltså jag fattar att känslan är att cykla är helt omöjligt ens på sommaren.

Men vad skulle hända om du provade skaffa en begagnad cykel. Eller låna en. Och prova cykla. I din takt. Och handla i närmsta mataffär.
Tänk om det faktiskt skulle funka, och göra att du sommartid kunde spara pengar tills vintern?

Viktigt - jag har inte sagt du ska ersätta bilen med en cykel. Ha bilen kvar. Men använd den mycket mindre under sommaren. Spara pengarna för bränsle i så hög mån det går. Och lägg de på vintern när alla resor går med bil.

Fast haken är ju att hon också säger att hon inte har råd med bil. Men absolut vill rädda huset. Då finns bara en lösning ju

Ja har bott mycket "sämre" till än Wille och utan bil. Det är inte kul. Inte lätt. Men det går om man vill. För mig var det förutsättningen att behålla hästen. Då var uppoffringen värd det. För något annat hade den inte varit det.
Man vinner nog inget på att försöka konstruera motsättningar för henne, typ att det obönhörligen står mellan hus och bil, och för några inlägg sen tror jag det stod mellan hus och vad det nu var. Det är inte hon själv som gör de där motsatsparen.

Fast jag äger ju ingen fungerande cykel och kan inte frakta en vedklyv på den. Inget annat skrymmande heller som jag behövt släpvagn till.

Och jag kan inte ta mig till byn med en cykel. Jag kommer ju bli väldigt isolerad och begränsad om mataffären är det enda ställe jag kan ta mig till. Kan ju inte ens ta mig till arbetsintervju på en cykel.

Och jag ser det inte ens genomförbart när jag nu är sjuk.

Men det låter som din boendekostnad faktiskt är mkt större än vad du tror då du måste ha bil för att bo där du bor.

Och betänk att man kan bli sjuk/sjukare av både ickemotion och övervikt, ja även felaktig kost.

Man vinner nog inget på att försöka konstruera motsättningar för henne, typ att det obönhörligen står mellan hus och bil, och för några inlägg sen tror jag det stod mellan hus och vad det nu var. Det är inte hon själv som gör de där motsatsparen.
Fast det är hon som sagt hon kommer förlora huset om inget ändras i ekonomin, och att hon måste ha bil men inte har råd med bil egentligen.

Att då föreslå att byta ut de resor som går mot cykel under den årstid der är behagligt är ju ett konstruktivt sätt som skulle ta hänsyn till BÅDE behovet att minska utgifterna OCH att det inte är möjligt vara utan bil.

Jag hade antagligen lagt mig ner och gett upp i ditt läge.
Well. Jag hoppades verkligen på att jag aldrig skulle vakna efter en operation då (det var en besvikelse att slå upp ögonen och inse att jag levde). Att ge upp var ju inte riktigt möjligt, om jag inte velat ta livet av mig alltså men det kändes inte riktigt ok för mig iom att jag valt att sätta barn till världen. Lägga sig och ge upp vet jag inte riktigt vad det innebär rent praktiskt.

Fast det är hon som sagt hon kommer förlora huset om inget ändras i ekonomin, och att hon måste ha bil men inte har råd med bil egentligen.

Att då föreslå att byta ut de resor som går mot cykel under den årstid der är behagligt är ju ett konstruktivt sätt som skulle ta hänsyn till BÅDE behovet att minska utgifterna OCH att det inte är möjligt vara utan bil.
Det skulle det säkert. Men tycker du att hon verkar mottaglig för det rådet? Diskussionen leder ju bara till rätt absurda argument som att då kan hon inte transportera en vedklyv.

@Wille vilken nytta har du av den här tråden?

Ja det låter som väldigt dyra hobbies att behöva ha bil med drag för att frakta hem och bort grejer. (ja veden är väl ingen hobby men det skulle kunna vara billigare att köpa färdigklyven)

Nu bor jag i och för sig inte lantligt och jag har numera bil. MEN eftersom jag försöker leva sparsamt så undviker jag att använda bilen mer än jag behöver.
Egna ben är det billigaste sättet att ta sig fram, därefter kollektivtrafiken.

Jag har släpat oerhört mycket grejer på cykel och i kollektivtrafiken. Det GÅR om man inte har något val. Vedklyvar behöver man kanske inte frakta varje vecka.

Att cykla 6 km till en mataffär är klart genomförbart, i synnerhet på sommaren. Försök tänka på att varje gång du cyklar så sparar du pengar tills du blir pensionär. Det är dessutom mest miljövänligt att cykla jämfört med bilkörning.

Låna en cykel eller köp en billig, begagnad cykel.

Regelbunden motion gör gott för nattsömnen och kan även vara ångestlindrande.

Det skulle det säkert. Men tycker du att hon verkar mottaglig för det rådet? Diskussionen leder ju bara till rätt absurda argument som att då kan hon inte transportera en vedklyv.

@Wille vilken nytta har du av den här tråden?
Du tycker de är absurda. Jag tycker de är absurda. Men för @Wille är det ett relevant argument. Vilket ju är en del av problemet.

Jag upplever inte det verkar mottagligt för något råd. Alls. Men då det fortsätter stötas och frågas så antar jag det finns en önskan att hitta något sätt. Och då är det ju bara fortsätta föreslå tänker jag. Wille väljer ju själv både vad hon vill ta till sig och om hon vill fortsätta tråden

Om man är inte är Wille och inte bor som Wille gör så är det nog lätt att säga att hon inte ska ha bil. För mig låter det fullständigt självklart att bil är ett måste när hon bor där hon bor, även om cykel, kickbike eller skateboard vore billigare lösningar.
Jag bor visserligen i en by där en del saker finns men jag har 11 MIL till närmaste stad. Kollektivtrafiken är gles, många gånger har jag fått sitta och vänta 2-3 timmar före eller efter ett vårdbesök. Ibland har tåget bara gått till grannbyn och långt till nästa buss = 8 km promenad hem efter tågresan. Så det är fler än Wille som bor i glesbygd. Sen var väl diskussionen nu om att ersätta en del bilresor med cykel?

Jag har aldrig haft bil. Jag har släpat hem massor med saker på cykel och buss.
För jag har inte haft nåt alternativ.
Även nu ska jag hämta reglar på byggvaruhuset eller vad man kallar det nån km eller så bort. Det görs med en pirra.
Det finns flera med vedklyv i Willes närhet som säkert lånar ut och kör dit och tillbaka mot ersättning i form av matvaror eller pengar.
Nöden har ingen lag. Jag har flyttat alla mina möbler på en skottkärra tom. Dock inte så långt.
Jag hade säkert kunnat få hjälp men kunde inte fråga.
Det är svårt utan bil och med dålig kommunikation.
Men det går om man vill.

Nu har jag inte koll på hur din månadsbudget ser ut men, mitt råd är att sätta dig ned och bena ut exempelvis bilkostnaden mer än bara "bensin". Du skriver att det är totalt omöjligt att klara dig utan en bil utan drag. Hur många gånger per år använder du bilen för det - och hur mycket kostar den i inköp och bensin för alla andra resor jämfört med att ha en mindre bränslesnål bil 9.5 resor av 10 och hyra lämplig bil + släp de få gånger du faktiskt behöver en. Jämför priset per resa där du utför de transporter du säger att du behöver dessa dyrare och antagligen bränslekrävande bilar till. Är det värt inköpispriset?

400:- potatis + arbetskraft (både psykisk och fysiskt) = utdelning, jämfört med 400:- konserver, ris och pasta = utdelning här och nu, inte nästa år. När du inte har energi och ork måste du faktiskt räkna med inte bara faktiskt pengakostnad utan även beräkna energiåtgången.

För just nu som det ser ut nu så kommer du inte kunna lösa något om du fortsätter. Det har du ju sagt själv.

Men varför inte försöka lösa på något av de sätt som föreslås. Alltså jag fattar att känslan är att cykla är helt omöjligt ens på sommaren.

Men vad skulle hända om du provade skaffa en begagnad cykel. Eller låna en. Och prova cykla. I din takt. Och handla i närmsta mataffär.
Tänk om det faktiskt skulle funka, och göra att du sommartid kunde spara pengar tills vintern?

Viktigt - jag har inte sagt du ska ersätta bilen med en cykel. Ha bilen kvar. Men använd den mycket mindre under sommaren. Spara pengarna för bränsle i så hög mån det går. Och lägg de på vintern när alla resor går med bil.
Jag tror att jag skulle kollapsa faktiskt. Jag har cyklat sträckan t.o.r. närmaste mataffären någon gång när jag varit friskare och blivit helt slut av det.

Och värmen knäcker mig.

Well. Jag hoppades verkligen på att jag aldrig skulle vakna efter en operation då (det var en besvikelse att slå upp ögonen och inse att jag levde). Att ge upp var ju inte riktigt möjligt, om jag inte velat ta livet av mig alltså men det kändes inte riktigt ok för mig iom att jag valt att sätta barn till världen. Lägga sig och ge upp vet jag inte riktigt vad det innebär rent praktiskt.
Förstår din känsla.

Jag tänker att ge upp är att lägga sig ner och låta allt gå åt helvete. Sluta äta.

Jag tror att jag skulle kollapsa faktiskt. Jag har cyklat sträckan t.o.r. närmaste mataffären någon gång när jag varit friskare och blivit helt slut av det.

Och värmen knäcker mig.
Ja då är det inte ett alt. Men du borde verkligen försöka få till någon form av motion då, om det så skulle vara att (t ex) cykla bara en kilometer första gången. Så du håller till pensionen och kan göra det du vill då 💙

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 135
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama