Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Min bättre hälfts mamma har varit utan bil i massa år pga inte råd. Och släpat jord och plantor och fågelmat och gud vet allt på cykel. En helt vanlig cykel, inte ens en lådcykel. Mellan hemmet och butiken och kolonilotten osv. Rekordet tror jag är en julgran..

Ibland har det inte gått att cykla utan hon lett cykeln. Och det är ingen krutgumma utan krämpor, tvärtom har arma tanten gikt.

Det är willpower det...
Jag levde många år utan bil här, hade inte råd helt enkelt. Jag cyklade till allt. 7 km enkel väg till jobbet. Jobbade delade pass. Blev 28 km om dagen. Jag har som mest kört 2 stora spånbalar på min cykel. Inte att rekommendera dock. Blev svårstyrt. Men 1 funkade toppen. Jag knöt fast en dramaten efter cykeln och åkte och handlade även tunga saker. Var det jobbigt? Ja, för jävligt. Men jag hade inte råd med en bil. Värken i ben och rumpa går över. Som plus får man muskler och bra kondition.

Jag levde många år utan bil här, hade inte råd helt enkelt. Jag cyklade till allt. 7 km enkel väg till jobbet. Jobbade delade pass. Blev 28 km om dagen. Jag har som mest kört 2 stora spånbalar på min cykel. Inte att rekommendera dock. Blev svårstyrt. Men 1 funkade toppen. Jag knöt fast en dramaten efter cykeln och åkte och handlade även tunga saker. Var det jobbigt? Ja, för jävligt. Men jag hade inte råd med en bil. Värken i ben och rumpa går över. Som plus får man muskler och bra kondition.
Spånbalarna var imponerande måste jag säga!

Det är väl inte någon som förespråkar att Wille ska klara sig helt utan bil, men däremot köpa en liten, bensinsnål och med låga försäkringspremier. Och att den används endast när det är snöstorm, öser ner regn eller liknande. Går det tex att köra bil till där bussen(?) stannar och sedan parkera den där. Då kan man också passa in iaf avgången så man inte behöver vänta.

Men det låter som din boendekostnad faktiskt är mkt större än vad du tror då du måste ha bil för att bo där du bor.

Och betänk att man kan bli sjuk/sjukare av både ickemotion och övervikt, ja även felaktig kost.
Det har jag tänkt hela riden, de där 4000 kr är en glädjekalkyl. Det måste plussas på alla kostnader för en bil, dvs bensin, service, reparationer, lägga undan till ny bil när byte behövs, alla extra resor att hämta/låna div utrustning för att kunna bo i huset reparationer och utbyta av toalett/vitvaror osv måste också läggas in i budgeten och månadskostnaden. Verkligheten är inte 4000 kr.

När jag bodde i hus var mina lånekostnader och ström, värme, sopor osv ca 8000 kr I månaden för en stor villa men budgeten för allt med bil, resor, investeringar osv hade jag lagt på 15 000 kr i månaden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 139
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 903
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pälsvård! För dummies
  • Träffa hundfolk?
  • Uppdateringstråd 30