Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fel uppfattat. Mina djur får vård.

Och ansvarslöst?Du måste skoja Hur kan det vara ansvarslösat att bli sjuk? Bli arbetslös eller annat som kan drabba vem somhelst,

Det handlar om inställning i livet. Jag överlever och de som är beroende av mig ska ha det bra.
Men jag ligger inte på golvet och ylar för att det inte går bra ekonomskt. Jag försöker lösa det.
Det finns lösningar nånstans. Det gäller att klara sig tills det löser sig.
Den här tråden är startad med hopp om lösningar som jag själv inte har sett.

Jag tycker ju att jag har bra sinne för ekonomi och har försökt lösa min situation i några år nu, men tyvärr har jag inte lyckats.
 
Jag tror att det är ett misstag att inte lägga in läkarbesök, veterinärkostnader mm i löpande kostnader. Visst kan man ha tur, men oftast händer ju trots allt något. Åtminstone tenderar ju kostnaderna komma när djuren blir äldre. Du kan ju tänka som du gör med maten, att du räknar ut hur mycket veterinärbesök kostade förra året och sedan slår ut det på en månad. Skulle kostnaden bli lägre nästa år så är det bara en bonus. Skulle kostnaderna bli högre så har du åtminstone sparat undan lite.

Att byta till ett sådant ”system” tar dock lite tid eftersom vissa kostnader inte kan vänta. Finns inte de pengarna nu så behöver de tas från sparkontot. Men tanken med att lägga undan varje månad är att pengarna redan ska finnas öronmärkta och undanlagda nästa gång som samma kostnad kommer.
Fast jag har ju inget att lägga undan. Och det är ju ett problem.
 
Den här tråden är startad med hopp om lösningar som jag själv inte har sett.

Jag tycker ju att jag har bra sinne för ekonomi och har försökt lösa min situation i några år nu, men tyvärr har jag inte lyckats.
Rent krasst kunde ett alternativ kring katterna vara att avsluta försäkringarna och besluta att du tar bort om de blir över budget sjuka. Det är såklart inte ett toppenalternativ men bara du kan avgöra om det är lämpligt i ert liv eller inte (när alternativen är att inte ha dem kvar alls eller den stora post som försäkringen ändå är månadsvis i förhållande till vad du har att röra dig med, plus självrisk osv).
 
Fast jag har ju inget att lägga undan. Och det är ju ett problem.

Det är lite av min poäng. :) Det är först när du sparar till alla löpande utgifter som du ser vad du och ditt leverne faktiskt kostar varje månad. Går den nuvarande livsstilen inte ihop med inkomsterna så behöver du skära ner på något eller öka dina utgifter - särskilt om du också vill kunna spara.
 
Rent krasst kunde ett alternativ kring katterna vara att avsluta försäkringarna och besluta att du tar bort om de blir över budget sjuka. Det är såklart inte ett toppenalternativ men bara du kan avgöra om det är lämpligt i ert liv eller inte (när alternativen är att inte ha dem kvar alls eller den stora post som försäkringen ändå är månadsvis i förhållande till vad du har att röra dig med, plus självrisk osv).
Tror jag hellre omplacerar men jag kommer att bli fruktansvärt ledsen. Katterna är en anledning till att jag orkar fortsätta kämpa med mitt liv. De ger mig sällskap jag inte har annars.

Det känns mest som att jag håller på att förlora allt som håller mig kvar i livet.
 
Det är lite av min poäng. :) Det är först när du sparar till alla löpande utgifter som du ser vad du och ditt leverne faktiskt kostar varje månad. Går den nuvarande livsstilen inte ihop med inkomsterna så behöver du skära ner på något eller öka dina utgifter - särskilt om du också vill kunna spara.
Öka mina inkomster menar du?

Jag vet inte vad jag ska skära ner på. Nu fick jag nyss en ny faktura i brevlådan. Bilmekanikern hade glömt att ta betalt för en del grejer. Så en dryg tusenlapp till ska ut. Och så fick bilen bärgas igår igen. Den står nu i Örebro och jag har ingen aning om hur jag ska kunna hämta den när den blir lagad. Klarar inte att åka kommunalt. Problem på problem på problem. Som om det inte räckte att jag är sjuk.

Jag behöver öka mina inkomster men jag vet inte alls hur. Får ju inget jobb.
 
Jag har varit sjukskriven som arbetslös i ett år. Så får alltså ut ca 12 000 i månaden (vissa månader några hundralappar under, andra några över beroende på antalet dagar). Det suger för jag har en bra SGI men den räknas inte när man inte har en pågående anställning utan man får i stället ett basbelopp. Detta basbelopp är tydligen stiftat i någon lagtext och har därför inte räknats upp sedan 2015. Få, ens inom vården, känner till det här.

Jag klarar mig precis, äter billigt och har ingen nöjen, laster eller husdjur. Hyra på 6000. Så det går, men beror ju på vad man har för utgifter. Jag försöker budgetera varje månad för tex sjukvård, medicin och el så inte allt kommer på en gång.
 
Tror jag hellre omplacerar men jag kommer att bli fruktansvärt ledsen. Katterna är en anledning till att jag orkar fortsätta kämpa med mitt liv. De ger mig sällskap jag inte har annars.

Det känns mest som att jag håller på att förlora allt som håller mig kvar i livet.
Jo jag förstår att de är väldigt viktiga för dig och det var därför jag spånade kring just den stora utgiftsposten. Förstår fullt om du inte är bekväm med det alternativ mer dock.



Min personliga plan inbegriper att ta slut på sparpengarna och sedan be om kompletterande försörjningsstöd, men det funkar ju inte i din situation.

Tycker tanken att bo i friggan på sommartid låter bra om det möjliggör större airbnb-inkomster!
 
Fonder kan också vara ett alternativ om man har låga inkomster. Åtminstone i Göteborg finns det fondträffar men det finns också sidor/grupper där folk tipsar varandra.
 
Och köttet grönsakerna och osten och pastan och korven och allt vad det var i exemplet? Är det gratis 😀

Ja det mesta går lättare om man har intresse för det men mat är dyrt så jag tvivlar på att det alltid fungerar med 500 i veckan.
Ost ~89:-/kg (köper extra vid extrapris så det brukar hållas däromkring) 1 kg räcker hos oss ca 2-3 veckor. Varierar ju lite beroende på vad man lagar också. Vi själva är inga storkonsumenter av den produkten. Kött använder vi som regel i färsvariant eller möjligen grytvariant (svenskt, inte tamgris och inte kyckling) och drygar ut med annat såsom lök, morötter, linser. Bitar är inte jättevanligt hos oss men används det till vardags får man kanske räkna om. Pasta har vi köpt på Matsmart i jättekartong som räckt i flera månader nu så jag minns faktiskt inte ens vad den kostade, förutom att kilopriset var lägre än i butik.

Nja alltså, alltid 500:-/vecka är väl osäkert. En vecka kanske man får för sig att laga något extra gott och då kanske den middagen går loss på en hundring, medan man nästa vecka lever på riktigt billig mat. Medvetet eller omedvetet. De som redovisat sina siffror här har ju redovisat siffror för en månad. Inte vecka för vecka.
 
Fonder kan också vara ett alternativ om man har låga inkomster. Åtminstone i Göteborg finns det fondträffar men det finns också sidor/grupper där folk tipsar varandra.
Fast det känns ju lite tråkigt om de ska gå till folk som fortfarande har besparingar att leva på? Lite beroende på hur de är riktade förstås, det finns kanske att söka mot trädgård och odling och liknande.
 
Fel uppfattat. Mina djur får vård.

Och ansvarslöst?Du måste skoja Hur kan det vara ansvarslösat att bli sjuk? Bli arbetslös eller annat som kan drabba vem somhelst,

Det handlar om inställning i livet. Jag överlever och de som är beroende av mig ska ha det bra.
Men jag ligger inte på golvet och ylar för att det inte går bra ekonomskt. Jag försöker lösa det.
Det finns lösningar nånstans. Det gäller att klara sig tills det löser sig.
Nu vet jag inte riktigt vad du känner dig så träffad av men det jag reagerade på var

”Jag lever i illusionen att allt ordnar sig - på det ena eller andra sättet. Och det har det gjort, hela livet.
Det är oerhört sällan himlen ramlar ner. Och gör den det sitter den uppe näsa morgon igen.”

Och jag tycker, i synnerhet när man har djur som @Wille har, att det är ansvarslöst att leva i det du till och med själv kallar en illusion.
 
Öka mina inkomster menar du?

Jag vet inte vad jag ska skära ner på. Nu fick jag nyss en ny faktura i brevlådan. Bilmekanikern hade glömt att ta betalt för en del grejer. Så en dryg tusenlapp till ska ut. Och så fick bilen bärgas igår igen. Den står nu i Örebro och jag har ingen aning om hur jag ska kunna hämta den när den blir lagad. Klarar inte att åka kommunalt. Problem på problem på problem. Som om det inte räckte att jag är sjuk.

Jag behöver öka mina inkomster men jag vet inte alls hur. Får ju inget jobb.
Du har inte hört från den senaste intervjun du var på?

Det händer ju hemskt mycket hos dig just nu, med provtagningar och att eventuellt få hjälp med sjukdom och trötthet, med bättre stöd från habiteringen och en massa andra saker så det är inte alls omöjligt att det ekonomiska ser helt annorlunda ut i slutet av sommaren till exempel. Det är ju också en bättre säsong för BNBtjänsten. :)
 
Fast det känns ju lite tråkigt om de ska gå till folk som fortfarande har besparingar att leva på? Lite beroende på hur de är riktade förstås, det finns kanske att söka mot trädgård och odling och liknande.
Jag har ingen koll på hur mycket besparingar som finns i det enskilda fallet utan svarar generellt. Sen får man söka de fonder som passar och fondförvaltarna avgör om de beviljas.
 
Du har inte hört från den senaste intervjun du var på?

Det händer ju hemskt mycket hos dig just nu, med provtagningar och att eventuellt få hjälp med sjukdom och trötthet, med bättre stöd från habiteringen och en massa andra saker så det är inte alls omöjligt att det ekonomiska ser helt annorlunda ut i slutet av sommaren till exempel. Det är ju också en bättre säsong för BNBtjänsten. :)
Nej, jag har inte hört något. Känner väl egentligen inte att jag är i skick att jobba så mycket som skulle krävas. Är ju kass både fysiskt och psykiskt. Ryggen skriker för minsta lilla.

Jag undrar lite om airbnb kommer att vara så bra även under högsäsong. En kille vill komma till Sverige och hyra på lång tid men han har inte genomfört en bokning än. I mars hade jag 8 uthyrda nätter. I april inga nätter alls. Inga kommande bokningar heller trots att vi är inne i maj redan.
 
Ja men det är dom vanliga svaren köpa storpack, köpa på rea osv.

Jag undrar mer konkret vad man faktiskt äter för under hundra kronor per dag i Sverige?

Jämförelsevis åt jag följande igår:

Frukost:
Kaffe 2 kr
2 Finn crisp 1,20 kr med gårdsgoda 0,80 kr och två skivor kalkon 5 kr och sex skivor gurka 1,50 kr = 10,50 kr

Lunch: Rågflingegröt 0,90 kr med 1 dl mjölk 1,20 kr + kanel. Råkostsallad på rödkål och morötter 4 kr = 6,10 kr

Mellanmål: 250 gram kvarg 9,80 kr

Kvällsmat: Indisk gryta på fläskytterfilé, kokosmjölk, tandoorikrydda, chili, färsk ingefära och spenat som resulterade i 6 portioner där råvarorna tillsammans kostade 145 kr/6=24,20 kr, 1 dl kokt ris 2,50 kr, 1 orientaliskt bröd 2,30 kr, 1 msk mangochutney 1,40 kr och en lättöl 16 kr = 46,40

73,80 kr och då tycker jag ändå att jag svävade ut kostnadsmässigt på kvällen.
 
Hur skulle det ha gått till? Jobbade heltid senast förra sommaren. Sämre lön så klart sedan jag hade administratörsjobbet, men ändå. Fick ut mellan 19 och 20 tusen på det jobbet.

Då bör du ju få ut mer än 10' i dagsläget.
25% jobb och 80% av den lönen för 25% sjukpenning (evt 75%, beroende på hur länge du varit sjukskriven) och 80% från tidigare inkomst från a-kassan på resterande 50%.

Är de 10' nån tänkt summa i inkomst nånstans i framtiden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 140
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp