Jösses vad tråden har skenat medan jag sovit. Svarar på några inlägg:
Jo, jag ska börja tillverka egen jord. Men det tar något år innan jag är där. Jag får mat från jorden. Ser det inte som en kostnad utan en investering. Kan sälja plantor också.
Ibland behöver jag plankor. Eller annat material. Nu ska jag renovera min friggebod. Det mesta materialet har jag dock redan hemma. En investering det också. För jag ska hyra ut friggeboden via airbnb.
Jag betalar inte för YouTube. Jag betalar inte för någon annan tjänst heller. Jag har som sagt stenkoll på mina utlägg.
Veterinärräkningar läggs aldrig in i budget eftersom jag inte kan förutse dem. Jag lägger heller inte in kostnader för egen medicin och egna vårdkostnader. För att de inte går att förutse. Men jag ser ju efteråt vad det har kostat.
Budgeten innehåller endast utgifter jag kan förutse. Det är något som jag använder för här och nu, just denna månad. Går det ihop eller inte? Just nu har t.ex. mitt frikort gått ut och jag får massor med vårdräkningar. Jag kan inte dela upp kostnaden för vården över hela året för det är nu jag ska betala 880 kronor. Och nästa månad är det en annan summa jag ska betala. Tills jag får högkostnadskort.
Jag har försökt få ner matkostnaden men lyckas inte. Äter mat gjord på recept från Under tian, en gång om dagen. Två andra måltider består av antingen ostmackor, fil och musli eller en proteinpannkaka. Sen brukar jag äta en Modifast om dagen. Den borde jag byta ut mot något billigare men har ingen aning om vad. Det får inte krävas mer matlagning för att få till den måltiden.
Och i min bokföring så lägger jag ju allt som inte är mat jag måste ha, i andra spalter. Så jag vet att maten kostade 2272 kronor i månaden förra året.