Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.
Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?
Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.
Med 15 500 kr i utgifter de dyraste månaderna så är du redan billig i drift. Men det är ju till föga hjälp om inkomsten är låg.
Ett sätt som jag själv tycker sparar pengar, på grund av att man får bra koll på utgifternas storlek, är att ha ett konto där samma summa sätts av varje månad för alla löpande utgifter. Vissa månader är utgifterna högre medan de andra månaderna är lägre. Behövs exempelvis ett par nya glasögon vartannat år så avsätts några hundralappar av lönen varje månad för det. Förväntar man sig att bensinförbrukningen per år är en viss summa så sätts även den in varje månad oavsett om man tankar mindre andra månader. Och likadant för alla andra löpande kostnader som mediciner, försäkringar, veterinärbesök, m.m.
Vissa av sakerna som du kallar för oförutsedda skulle jag kalla för löpande. De behöver finnas med i den genomsnittliga budgeten per månad (mediciner, kläder, veterinärbesök, nya däck till bilen, service, osv.). Blir den genomsnittliga summan för hög och du behöver ta från ditt sparade kapital så får du se över om det finns något som du kan dra in på.
Det är kanske inte så hjälpsamt, men vad jag menar är att det kan vara bra att klumpa ihop de kostnader som man de facit har och ta dem från utgiftskontot och aldrig från bufferten/sparkontot. Samtidigt förstår jag att det är lättare sagt än gjort för den som har låg inkomst och exempelvis varit sjukskriven under en längre tid.