Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alternativt gör man en budget som går runt i det dagliga men har underskott på investeringssidan. Om det inte finns möjlighet till annat. Men då vet man att det innebär ett stilla knaprande på sparpengar för varje oplanerad utgift. Som man vet har ett slut, det kan visserligen inte tidsfästas i detalj men man vet att det är där.

Frågan är om det är en budget man gör eller bara en utgifts-och inkomststat? Tycker det verkar vara många som resonerar utifrån enbart utgifter, istället för att se kostnader, och då blir ju resonemangen haltande om vad man pratar om och vad man menar med att "det går".

Alternativt gör man en budget som går runt i det dagliga men har underskott på investeringssidan. Om det inte finns möjlighet till annat. Men då vet man att det innebär ett stilla knaprande på sparpengar för varje oplanerad utgift. Som man vet har ett slut, det kan visserligen inte tidsfästas i detalj men man vet att det är där.

Frågan är om det är en budget man gör eller bara en utgifts-och inkomststat? Tycker det verkar vara många som resonerar utifrån enbart utgifter, istället för att se kostnader, och då blir ju resonemangen haltande om vad man pratar om och vad man menar med att "det går".
Mm. Och där spelar det även stor roll för hur man är som person. Är man okej med att just knapra sparpengar var och varannan månad, eller är det stressande att se sparandet minska mm. Så många parametrar som spelar in.
 
Men det här är ju inte en tid utan som en permanent lösning vad jag förstår. Jag menar inte alls att alla måste äta utelunch bara att det kostar att arbeta och att de kostnaderna slipper man om man inte behöver arbeta av någon anledning.

Angående dina förslag så kan man ju inte leva fem dagar i veckan på nudlar och frusna grönsaker, och att gå i runt i huvudbonad inomhus tror jag inte skulle gå hem riktigt, framförallt skulle jag inte känna mig särskilt bekväm i det. Men det beror såklart helt på hur representativ man måste vara i sitt arbete.

Men åter till huvudpoängen, det kostar pengar att arbeta. Förhoppningsvis kompenserar lönen för detta. För mig kostar det minst 4000 kr i månaden att arbeta. Utgifter som jag inte har när jag är sjukskriven tex.
Fast åter hamnar vi ju i beror på var man bor och till viss del vilket jobb man har. Mig kostar det noll kronor att arbeta. Jag har några minuter till jobbet på cykel, oftast dock så går jag några minuter och hämtar upp en bil som arbetet ställer till förfogande men som sagt, står ingen i närheten tar det mig max 5 min på cykel. Jobbar i kläder jag redan äger, köper inga speciella. Möjligen tvättar jag kanske någon maskin extra mot om jag vore hemma hela tiden. Äter inte på jobbet, då passen är korta, så äter samma som jag skulle gjort om jag vore hemma. Så har jag jobbat de senaste 14 åren, haft olika lång cykelväg bara. Som längst var den 30 min enkel väg, jag cyklade till/från jobbet 4 ggr/dag. Som minst har jag haft 2 min.

Sista jobben i Sverige kostade mig bensinpengar bara. Jobbkläder (uniform) fick jag från jobbet, mat åt jag samma som hemma (matlåda). Hade som längst 30 min pendlartid med bil, fast på den tiden var bensinpriset överkomligt.

Ibland passar inte var man vill bo med kostnaden att ta sig till arbete, det är definitivt ett urval när jag bestämmer mig för var jag ska bo. Ska jag bo långt från där jobb finns, måste det vara med kostnader för resor i budgeten för boendekostnader. Blir ju helt fel att jämföra annars. Jag kan bo för 3000 kr i månaden i ett billigt hus i Norrland men måste pendla för 4000 kr i månaden så är ju boendet 7000 kr och inte 3000 kr. Jag kan bo i en lägenhet för 5000 kr i en stad och ha 0 kr i pendlarkostnad. Vad är då billigast? Den "dyrare" lägenheten eller huset?

Och nej, Wille måste inte flytta men då kanske göra avkall på vilka jobb man kan tänka sig utföra. Kanske måste man ta ett trist men välbetalt jobb och inte de man helst hade velat för boendet är viktigare. Man kan inte få allt som man drömmer om jämt.
 
Fast åter hamnar vi ju i beror på var man bor och till viss del vilket jobb man har. Mig kostar det noll kronor att arbeta. Jag har några minuter till jobbet på cykel, oftast dock så går jag några minuter och hämtar upp en bil som arbetet ställer till förfogande men som sagt, står ingen i närheten tar det mig max 5 min på cykel. Jobbar i kläder jag redan äger, köper inga speciella. Möjligen tvättar jag kanske någon maskin extra mot om jag vore hemma hela tiden. Äter inte på jobbet, då passen är korta, så äter samma som jag skulle gjort om jag vore hemma. Så har jag jobbat de senaste 14 åren, haft olika lång cykelväg bara. Som längst var den 30 min enkel väg, jag cyklade till/från jobbet 4 ggr/dag. Som minst har jag haft 2 min.

Sista jobben i Sverige kostade mig bensinpengar bara. Jobbkläder (uniform) fick jag från jobbet, mat åt jag samma som hemma (matlåda). Hade som längst 30 min pendlartid med bil, fast på den tiden var bensinpriset överkomligt.

Ibland passar inte var man vill bo med kostnaden att ta sig till arbete, det är definitivt ett urval när jag bestämmer mig för var jag ska bo. Ska jag bo långt från där jobb finns, måste det vara med kostnader för resor i budgeten för boendekostnader. Blir ju helt fel att jämföra annars. Jag kan bo för 3000 kr i månaden i ett billigt hus i Norrland men måste pendla för 4000 kr i månaden så är ju boendet 7000 kr och inte 3000 kr. Jag kan bo i en lägenhet för 5000 kr i en stad och ha 0 kr i pendlarkostnad. Vad är då billigast? Den "dyrare" lägenheten eller huset?

Och nej, Wille måste inte flytta men då kanske göra avkall på vilka jobb man kan tänka sig utföra. Kanske måste man ta ett trist men välbetalt jobb och inte de man helst hade velat för boendet är viktigare. Man kan inte få allt som man drömmer om jämt.
lite så. Jag valde också bort pendlingsjobb när jag bytte trots att jag trivdes på jobbet innan - men två timmars pendling per dag och nästan tretusen spänn i bensin/bussavgift per månad var helt enkelt inte värt det.
Nu tjänar jag mindre men vinner i andra kostnader.
 
Fast åter hamnar vi ju i beror på var man bor och till viss del vilket jobb man har. Mig kostar det noll kronor att arbeta. Jag har några minuter till jobbet på cykel, oftast dock så går jag några minuter och hämtar upp en bil som arbetet ställer till förfogande men som sagt, står ingen i närheten tar det mig max 5 min på cykel. Jobbar i kläder jag redan äger, köper inga speciella. Möjligen tvättar jag kanske någon maskin extra mot om jag vore hemma hela tiden. Äter inte på jobbet, då passen är korta, så äter samma som jag skulle gjort om jag vore hemma. Så har jag jobbat de senaste 14 åren, haft olika lång cykelväg bara. Som längst var den 30 min enkel väg, jag cyklade till/från jobbet 4 ggr/dag. Som minst har jag haft 2 min.

Sista jobben i Sverige kostade mig bensinpengar bara. Jobbkläder (uniform) fick jag från jobbet, mat åt jag samma som hemma (matlåda). Hade som längst 30 min pendlartid med bil, fast på den tiden var bensinpriset överkomligt.

Ibland passar inte var man vill bo med kostnaden att ta sig till arbete, det är definitivt ett urval när jag bestämmer mig för var jag ska bo. Ska jag bo långt från där jobb finns, måste det vara med kostnader för resor i budgeten för boendekostnader. Blir ju helt fel att jämföra annars. Jag kan bo för 3000 kr i månaden i ett billigt hus i Norrland men måste pendla för 4000 kr i månaden så är ju boendet 7000 kr och inte 3000 kr. Jag kan bo i en lägenhet för 5000 kr i en stad och ha 0 kr i pendlarkostnad. Vad är då billigast? Den "dyrare" lägenheten eller huset?

Och nej, Wille måste inte flytta men då kanske göra avkall på vilka jobb man kan tänka sig utföra. Kanske måste man ta ett trist men välbetalt jobb och inte de man helst hade velat för boendet är viktigare. Man kan inte få allt som man drömmer om jämt.
Jag tänker snarare på vilka kostnader som eventuellt minskar vid sjukskrivning, sjukersättning allt pension och det varierar förstås med varje person och dens behov.
 
Mm. Och där spelar det även stor roll för hur man är som person. Är man okej med att just knapra sparpengar var och varannan månad, eller är det stressande att se sparandet minska mm. Så många parametrar som spelar in.
Jag tänker mig det med få undantag är någon som är det? En del kanske kan klara sig med att begränsa hur stressen påverkar dem men det ser jag inte som att vara okej med det.
 
Ibland passar inte var man vill bo med kostnaden att ta sig till arbete, det är definitivt ett urval när jag bestämmer mig för var jag ska bo. Ska jag bo långt från där jobb finns, måste det vara med kostnader för resor i budgeten för boendekostnader. Blir ju helt fel att jämföra annars. Jag kan bo för 3000 kr i månaden i ett billigt hus i Norrland men måste pendla för 4000 kr i månaden så är ju boendet 7000 kr och inte 3000 kr. Jag kan bo i en lägenhet för 5000 kr i en stad och ha 0 kr i pendlarkostnad. Vad är då billigast? Den "dyrare" lägenheten eller huset?

Och nej, Wille måste inte flytta men då kanske göra avkall på vilka jobb man kan tänka sig utföra. Kanske måste man ta ett trist men välbetalt jobb och inte de man helst hade velat för boendet är viktigare. Man kan inte få allt som man drömmer om jämt.

Håller helt med,
Menar du socialtjänsten? Man får inga pengar om man har sparpengar, och äger man sitt boende och har en bil kan man tvingas sälja det om behovet är långvarigt.

Helt rätt , om det inte vore så så skulle man teoretiskt ha sparat/vunnit pengar/fått arv och köpt ett dyrare hus kontant för alla pengarna, mena man bor superbilligt , inte hitta lämpligt arbete eller bli sjuk och anse samhället ska hjälpa till med omkostnader man i övrigt har fast man egentligen har stora ekonomiska egna tillgångar.
 
Fast vad ska TS skära på ang katt förutom ta bort katterna?

I Willes fiktiva exempel, som kan vara helt galet så har jag räknat service och besiktning 400 kr/månad, att hon åker 5 mil tre gånger i veckan dvs 60 mil i månaden a 0.8 l bränsle/mil som kostar 20 kr/l dvs 960 kr samt att försäkringen kostar 300 kr per månad. Dessutom har jag räknat 300 kr per månad för skatt, däck, spolarvätska, torkarblad osv.

Vad, förutom om TS åker mindre än beräknat vad ska dras ner på?
Fast om man lever på så lite pengar kanske man inte kan ha en bil som är så dyr att ha? Min bil drar hälften, 0.4 l/mil och skatten blir 90:-/månad. Halvförsäkring + nåt extra tillägg för vilt och nåt mer 220:-.
 
Jag levde länge på 10 800:- med en hyra på 6000:-. Det blev väldigt mycket havregryn och linser. Kostnader för bil hade inte funkat mer än lite bränsle ibland, men du har ju lägre bostadskostnad om jag förstår rätt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Klippning kostar ju också pengar går jag hemma kan jag klippa mig själv, men det ser ju inte så representativt ut. Så det är en utgift om jag ska se civiliserad ut.
Jag har klippt mig hemma själv i alla tider.
Med undantag för några få gånger när det varit något speciellt.

Jag har svårt för att bli nöjd med andras klippning och känner att halvnöjd med egen klippning är bättre än missnöjd med någon annans klippning.
 
Japp, man servar ju inte varje år, inte köper man nya däck heller.
Om jag tittar på min så har jag i aug haft den 4 år, 6000 mil service, oljebyte vid ca 8000mil, nya däck av båda sorterna när den köptes då däcken var helt slut + hjulinställning och så är det bytt bromsskivor i fram

Edit: Jag behöver inte köra upp en tank i mån, det är mycket lathets o nöjeskörning + skåneresor
Värdeminskningen måste också räknas in.
Den skall ju läggas på inköp av nästa bil.
 
Sista jobben i Sverige kostade mig bensinpengar bara. Jobbkläder (uniform) fick jag från jobbet, mat åt jag samma som hemma (matlåda). Hade som längst 30 min pendlartid med bil, fast på den tiden var bensinpriset överkomligt.
När jag gick från att arbeta 75% inom It och Telecom till att arbeta 50% som busschaufför så blev min ekonomi bättre.
⅓ av sträckan att pendla, uniform i stället för egna kläder samt matlådor i stället för utelunch spelade en jättestor roll.

Och jag delade ändå upp min 75% på 4 dagar i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 139
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp