Fast åter hamnar vi ju i beror på var man bor och till viss del vilket jobb man har. Mig kostar det noll kronor att arbeta. Jag har några minuter till jobbet på cykel, oftast dock så går jag några minuter och hämtar upp en bil som arbetet ställer till förfogande men som sagt, står ingen i närheten tar det mig max 5 min på cykel. Jobbar i kläder jag redan äger, köper inga speciella. Möjligen tvättar jag kanske någon maskin extra mot om jag vore hemma hela tiden. Äter inte på jobbet, då passen är korta, så äter samma som jag skulle gjort om jag vore hemma. Så har jag jobbat de senaste 14 åren, haft olika lång cykelväg bara. Som längst var den 30 min enkel väg, jag cyklade till/från jobbet 4 ggr/dag. Som minst har jag haft 2 min.
Sista jobben i Sverige kostade mig bensinpengar bara. Jobbkläder (uniform) fick jag från jobbet, mat åt jag samma som hemma (matlåda). Hade som längst 30 min pendlartid med bil, fast på den tiden var bensinpriset överkomligt.
Ibland passar inte var man vill bo med kostnaden att ta sig till arbete, det är definitivt ett urval när jag bestämmer mig för var jag ska bo. Ska jag bo långt från där jobb finns, måste det vara med kostnader för resor i budgeten för boendekostnader. Blir ju helt fel att jämföra annars. Jag kan bo för 3000 kr i månaden i ett billigt hus i Norrland men måste pendla för 4000 kr i månaden så är ju boendet 7000 kr och inte 3000 kr. Jag kan bo i en lägenhet för 5000 kr i en stad och ha 0 kr i pendlarkostnad. Vad är då billigast? Den "dyrare" lägenheten eller huset?
Och nej, Wille måste inte flytta men då kanske göra avkall på vilka jobb man kan tänka sig utföra. Kanske måste man ta ett trist men välbetalt jobb och inte de man helst hade velat för boendet är viktigare. Man kan inte få allt som man drömmer om jämt.