klänning att gå på bröllop i?

Sv: klänning att gå på bröllop i?

Dea Axelsson verkar också ha en butik i Jönköping, samt en del mindre butiker
http://www.jonkopingcity.com/shoppa/klader_2

Sen undrar jag hur det är på Åhléns, har du kollar där?

Och mitt sista förslag; gekås! Om du inte har så långt dit så kanske det kan vara en utflykt värd att göra?
 
Senast ändrad:
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Har du en svart klänning som du verkligen trivs i och som du tycker sitter riktigt bra?
I så fall hade jag faktiskt haft den på mig. :) Det är så enormt mycket enklare att hitta accessoarer än att hitta en klänning som passar. Det är ju dessutom väldigt enkelt att med små pengar piffa till den enklaste klänningen.
Och vräk på!! Var inte rädd för att ha stora örhängen, ett bredd skärp, tokigt detaljrika skor. Har man en svart känning kan man ha hur mycket accessoarer som helst utan att det ser för mycket eller pråligt ut. :D
hehe, det blir väldigt tydligt att du inte känner mig... :p
Trots att jag säljer kläder själv så är jag en total analfabet på att piffa till mig. Det som är enkelt med små medel för någon annan är ett oöverstigligt hinder för mig, för jag har inte förmågan att se vad man kan göra.
Och jag är väldigt o-vräkig rent generellt. Sen kan man ju då dessutom lägga till att jag inte kan använda såna där tjusiga klackskor, för mina reumatikerfötter går sönder då.

Och nej, någon svart klänning blir det inte på bröllopet. som längst kan jag sträcka mig till min favorit i grått. Men det hade ju varit kul att hitta något som har liiiite mer färg än så....
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

hehe, det blir väldigt tydligt att du inte känner mig... :p
Eller så förstår jag precis hur du fungerar eftersom jag har förklarat och visat bilder, och trycker på att det är okej att ösa på.

Till någon som redan öser på hade jag ju aldrig gett det rådet till. ;) Men till dig kan jag göra det eftersom jag vet att du inte är den typen av person. Såpass mycket har jag läst genom årens lopp. :p

När det kommer till kläder så handlar det många gånger om att tänka utanför sin vanliga box och att utmana sig själv. Att prova de där plaggen man inte kunde tänka sig på galgen. Att våga bära någonting man kanske tycker är för mycket.

Invänjningsperioden på kläder är väldigt snabb. Har man haft "för mycket" accessoarer på sig ett par gånger så tycker man att det är helt normalt fjärde och femte gången. ;)
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Problemet är väl att det som är snyggt på en smalare människa inte alls ser lika kul ut på en michelingubbe i svart klänning. Jag kan tycka att tjejen med rosa bältet ser piffig och snygg ut, men det skulle inte funka på min kroppsform. Knyta av där midjan ska vara skulle bara se skrattretande ut och skulle jag sätta något under bysten på det sättet så skulle jag få gratulationer för graviditet... Typ.

Och nej, jag kommer aldrig vänja mig vid mycket accessoarer. Jag känner mig bara som att jag är på maskerad då, det är liksom inte jag...
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Det finns en affär i Vällinby som har en massa kläder för såna i större storlekar, jag kan ju åka dit och ta lite kort :) och OM du inte hittar något på nära håll till bröllopet eller tar med den gråa som plan B så kanske vi kan göra en mkt snabb shoppingrunda om jag hittar ngt du gillar ? Inte en helt simpel plan, men det kan funka (och de har ett bra fik mitt över gatan också)
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Problemet är väl att det som är snyggt på en smalare människa inte alls ser lika kul ut på en michelingubbe i svart klänning. Jag kan tycka att tjejen med rosa bältet ser piffig och snygg ut, men det skulle inte funka på min kroppsform. Knyta av där midjan ska vara skulle bara se skrattretande ut och skulle jag sätta något under bysten på det sättet så skulle jag få gratulationer för graviditet... Typ.
Du får givetvis gå klädd som du vill, men det du skriver här handlar mer om dina egna åsikter och hjärnspöken än om hur det faktiskt ser ut i världen med övervikt och mode.

Denna tjejen har typ samma sak på sig som tjejen jag länkade till tidigare. Jag tycker att detta ser jättebra ut som bas. Man får ju ta vad man har och göra det bästa av situationen. Bryter man av där man är som smalast så får man ju kurvor. Och kurvor är sexigt!!

400px-Flickr_-_moses_namkung_-_Gossip_-_Passion_Pit-5.jpg


Skuret under brösten. Ser också bra ut.

400px-Samantha-Who-.jpg


Det finns så mycket mer möjligheter än leggings och någon tröja.

08zPLUS1-articleLarge.jpg


091510-on-stop-plus-623.jpg


kiyonna.jpg


Blue-Outfits-for-Summer-Plus-Size.jpg


3118804995_1_3_fEblw4Nj.png


Och nej, jag kommer aldrig vänja mig vid mycket accessoarer. Jag känner mig bara som att jag är på maskerad då, det är liksom inte jag...
Precis varför jag skriver det jag skriver. ;) Utmana dig själv. Belöningen blir så mycket större när man vågar.

Trots att jag säljer kläder själv så är jag en total analfabet på att piffa till mig.
Du behöver inte kunna. Du behöver bara härma! Titta på andra och gör precis samma sak. :idea:
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Noa-Noa är ju löjligt små i storlekarna, 3XL går inte runt mig så det är bara att lägga ner. (i mina vanliga kläder har jag oftast L-XL...)
Esprit skriver inte ut några mått på sidan, men det är ju inga plus-sizekläder de har så jag tror inte jag går i dem heller.

Oj då måste de ha ändrat de sista åren, jag har en xxl klänning och när jag köpte den var jag som störst men idag när jag har l-xl på kläder är den löjligt stor, vilket är synd eftersom jag gillar den... Gillar du turkost? I sådana fall kan jag skicka den så får du prova om den passar, men den är bara knälång. :D
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Men Ramona, ibland måste även du acceptera att det finns såna som jag, som inte VILL utmana, som inte VILL spöka ut sig med en massa accesoarer.

Jag har inte så många hjärnspöken om hur det ser ut som du tror, utan jag är realist.
Precis som med smala människor så har även överviktiga väldigt varierande kroppsformer. Jag hade varit glad om jag hade haft en midja att snöra av vid, till exempel. Din översta bild visar en tjej som HAR midja även om hon drar stora storlekar. Men den nakna sanningen är att jag har samma mått över stussen och bysten som jag har runt midjan. Det skulle se ut som att knyta en rosett runt en spargris, liksom... Och nej, jag tycker inte att det är snyggt.
Jag använder kläder som är skurna under bysten, det är där jag är smalast. VISSA såna plagg fungerar på mig men långt ifrån alla. Saken är också den att mitt kortison har fyllt på en fettdepå precis nedanför denna skärning, så jag ser verkligen gravid ut i många kläder.

Om jag ska klä upp mig så vill jag ju tycka själv att jag är så fin som det är möjligt för mig att vara. Jag klär upp mig för MIN skull, inte för att andra ska tycka att jag är fin eller följer modet bra eller något annat. Jag kan visst härma sånt som jag tror passar på mig. Ser det bra ut så använder jag det, men tycker jag själv att det inte ser bra ut så låter jag bli.

För att kommentera några av de andra bilderna - tjejen med kjol + tröja, sådär kan jag klä mig till vardags. Det är okej till vardags men inget jag känner mig fin i. Tjejen på bilderna längst ner har ju en fin figur även om hon inte är trådsmal. Hade jag sett ut sådär hade det inte varit något problem att hitta kläder.
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Det finns en affär i Vällinby som har en massa kläder för såna i större storlekar, jag kan ju åka dit och ta lite kort :) och OM du inte hittar något på nära håll till bröllopet eller tar med den gråa som plan B så kanske vi kan göra en mkt snabb shoppingrunda om jag hittar ngt du gillar ? Inte en helt simpel plan, men det kan funka (och de har ett bra fik mitt över gatan också)
det finns tyvärr inte tid till nån sån shoppingrunda :(, vi kommer upp på fredagkvällen och de gifter sig vid lunch på lördagen...
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Oj då måste de ha ändrat de sista åren, jag har en xxl klänning och när jag köpte den var jag som störst men idag när jag har l-xl på kläder är den löjligt stor, vilket är synd eftersom jag gillar den... Gillar du turkost? I sådana fall kan jag skicka den så får du prova om den passar, men den är bara knälång. :D
Turkost är tyvärr inte min färg.
Jag läste bara deras måttabell och det saknades nästan en decimeter över bysten och midjemåtten var ju ännu mindre....
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Men Ramona, ibland måste även du acceptera att det finns såna som jag, som inte VILL utmana, som inte VILL spöka ut sig med en massa accesoarer.
Jag har flera gånger skrivit att du får ha på dig precis vad du vill.

Men du lyssnar ju heller inte på när någon skriver någonting, utan du har ju hela tiden en massa ursäkter för varför du inte tror att det fungerar.

Jag och många andra skrev i någon tråd för ett tags sedan att för att gömma valkar behöver man en tight underklänning. Du nekade till detta, trots att flera av oss andra har verkliga erfarenheter i frågan.

Och när det kommer till bilder och speciellt när det kommer till mode så är ju mycket retuscherat förstås, men mycket, ENORMT mycket kan hända med lite verktyg. En korsett, en tight underklänning och rätt skurna kläder och helt plötsligt har man en helt annan figur.

Men du vill ju inte lyssna på det örat. Du vill hellre ha det på ditt sätt och ha svårigheter i att hitta någonting som passar. Lite som Dr Phil säger, och hur fungerar det för dig att hålla fast vid dina åsikter och dina principer.

Jag hoppas verkligen att du hittar en klänning som du trivs i och som du känner dig fin i.
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Det finns en affär i Vällinby som har en massa kläder för såna i större storlekar, jag kan ju åka dit och ta lite kort :) och OM du inte hittar något på nära håll till bröllopet eller tar med den gråa som plan B så kanske vi kan göra en mkt snabb shoppingrunda om jag hittar ngt du gillar ? Inte en helt simpel plan, men det kan funka (och de har ett bra fik mitt över gatan också)

Jag tänkte på den butiken jag med. Jag tror att den finns i flera städer.
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Använder du accessoarer alls? Accessoarer behöver ju inte innebära vare sig rosa midjeskärp eller att man vräker på "för mycket". Om du nu har t ex en grå klänning som du trivs i så räcker det med ett par tights/strumpbyxor i färg (blå, gula, gröna, mönstrade, vad du nu tycker är fint) och ett armband eller halsband som matchar strumpbyxorna. Eller en sjal eller kofta i färg.

Ett par roliga strumpbyxor och några armband kan du ju hitta i alla stora kedjor. Åhléns eller HM t ex.
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Jag lyssnar, men jag lever också i min verklighet och man måste också kunna se realistiskt på saker och ting. Låna min kropp i några veckor så kommer du förstå vad jag menar. Det är lätt för dig och sitta och orera över hur besvärlig jag är innan du har gått en mil i mina skor.

JAG VET att RÄTT SKURNA kläder gör skillnad. Problemet är bara att det är jävligt mycket svårare att hitta rätt skurna kläder när man inte ser ut som ett timglas. Speciellt när man inte har en halv förmögenhet att lägga på sina kläder, utan försöker göra så gott det går med små medel. Och när man dessutom dras med värk som förhindrar vissa saker.
Vad gäller diskussionen om underklänning eller inte så tänker jag inte ta den igen. Det finns andra alternativ som fungerar bättre för mig.

Jo, jag har säkert mina principer och åsikter, men de är inte så benhårda som du tror. Och min SMAK måste jag väl ändå få ha som jag vill, eller???
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Problemet är bara att det är jävligt mycket svårare att hitta rätt skurna kläder när man inte ser ut som ett timglas. Speciellt när man inte har en halv förmögenhet att lägga på sina kläder, utan försöker göra så gott det går med små medel. Och när man dessutom dras med värk som förhindrar vissa saker.
Fast vi är massor som sitter i samma båt. Du är verkligen inte ensam om att inte ha en kropp som en modell. Du är heller inte ensam om att inte dras med värk som hindrar göra dig saker i livet. Du är heller inte ensam om att inte kunna eller vilja spendera hur mycket pengar som helst på en klänning.

Men som jag skrev tidigare. Man får göra det bästa av det man har och det man kan.

Du vill inte. Du ratar ju bara allas förslag. Inte bara mina. Du vill inte se möjligheterna, du ser bara allting som hindrar dig.

Snurrfian erbjöd dig en klänning som du avfärdade helt utan att ha sett den eller provat den. Och på den beskrivningen hon gav i tråden finns det inte en chans att man vet hur den ser ut eller vilken storlek den är.

Jag och andra i tråden vill bara hjälpa och underlätta för dig. Komma med idéer du kanske inte tänkt på själv. Man lär sig ju massor av andra människor, eftersom man tänker så olika. Det är någonting jag försöker ta vara på istället för att avfärda.
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Precis som du säger så måste man vara realistisk. Det är ett dåligt utbud på stora kläder och till hösten så är det man finner i butikerna ofta svart och grått. Dessutom finns det inte många modeller att välja på.

Bor man inte i en storstadsregion så är det svårt att hitta vettiga butiker som säljer tillräckligt stora kläder. Om jag var du så skulle jag, eftersom det är realistiskt, inse att det du söker förmodligen inte finns i en butik nära dig. Du har ju själv avfärdat butiker som annars är kända för att ha större storlekar. Det gör att om du vill ha en klänning så återstår internethandeln. Hittar du någon eller några klänningar som du misstänker att du kan trivas i så köp och planera sedan för returen av det du inte ska ha.
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

kl

bechic.se

Hittar du något du gillar så finns en butik i Växjö...
tack för det tipset!
Använder du accessoarer alls? Accessoarer behöver ju inte innebära vare sig rosa midjeskärp eller att man vräker på "för mycket". Om du nu har t ex en grå klänning som du trivs i så räcker det med ett par tights/strumpbyxor i färg (blå, gula, gröna, mönstrade, vad du nu tycker är fint) och ett armband eller halsband som matchar strumpbyxorna. Eller en sjal eller kofta i färg.

Ett par roliga strumpbyxor och några armband kan du ju hitta i alla stora kedjor. Åhléns eller HM t ex.
Jag är dålig på accessoarer, men jag älskar mönstrade strumpbyxor :love:. Fast de stannar ofta på storleken under vad jag behöver. :mad:
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Turkost är tyvärr inte min färg.
Jag läste bara deras måttabell och det saknades nästan en decimeter över bysten och midjemåtten var ju ännu mindre....

Det var ju synd, annars hade det inte varit något problem! ;) Jag tittade aldrig på måttabellerna, vi har en NoaNoa i närheten så jag brukar kika in ibland och titta vad de har, de är egentligen lite för dyra för mig, men till festkläder som man trivs i och kan använda flera gånger så kan det vara värt det.

Men som sagt, kolla om ni har någon "tant" butik som har stort urval på storlekar, ibland har de små guldkorn och kan dessutom tänkas ha kvar sommarens kläder på lagret istället för större kedjor som skickar tillbaka sina "utgående säsonger". Jag hittade en underbar klänning som jag har använt i många år i en sån butik, jag tänkte bara gå igenom butiken för de hade utgång på andra sidan oxå och helt plötsligt hänger klänningen där.
Men sen är jag även humörs människa när jag handlar kläder, är jag inte på shopping humör hittar jag inget men nästa gång kan det finnas massor. Be expediterna om hjälp oxå, det kan vara klänningar som ser uttrista ut på galgarna men väl på är de skitsnygga!
 
Sv: klänning att gå på bröllop i?

Precis som du säger så måste man vara realistisk. Det är ett dåligt utbud på stora kläder och till hösten så är det man finner i butikerna ofta svart och grått. Dessutom finns det inte många modeller att välja på.

Bor man inte i en storstadsregion så är det svårt att hitta vettiga butiker som säljer tillräckligt stora kläder. Om jag var du så skulle jag, eftersom det är realistiskt, inse att det du söker förmodligen inte finns i en butik nära dig. Du har ju själv avfärdat butiker som annars är kända för att ha större storlekar. Det gör att om du vill ha en klänning så återstår internethandeln. Hittar du någon eller några klänningar som du misstänker att du kan trivas i så köp och planera sedan för returen av det du inte ska ha.
vilka butiker menar du att jag har avfärdat? Jo, jag har konstaterat att några inte har tillräckligt stora kläder. Och någon hade bara typ svart och grått.

Det finns ett stort skäl till att jag inte köper något via nätet.
OM det står i deras måttabell att storlek si och så har vissa mått, som stämmer med en någorlunda timglasfigur - alltså att man är markant smalare på mitten - och midjemåttet är 15-20 cm mindre än mitt eget midjemått. Hade du själv tyckt att det ens vore lönt att prova då?
Går jag upp i storlek så att midjemåttet stämmer så hamnar jag 10-15 cm över bystmåttet. kan du förstå varför jag inte har lust att chansa på detta? Det känns liksom inte ens realistiskt att det ens skulle vara i närheten av att passa, när jag (som jag nämnt någonstans) har samma mått över rumpa, "midja" och byst.
Kläddesignerna har dessa mått att utgå ifrån när de gör kläder och hur ska jag veta vilka av dem som är vidare än det står i tabellen när jag inte kan prova?
Att då hålla på och beställa hem plagg som jag inte tror kommer passa när jag dessutom vet med mig att jag är fruktansvärt dålig på att returnera saker i tid, även om jag tänker "den här gången SKA jag verkligen lösa det" - nej, jag kan inte göra så, det är slöseri med pengar och jag kommer bara ha en hög med kläder som inte passar hemma.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska vara brudtärna på min bästa kompis bröllop i mitten av september och har fått fria tyglar att hitta klänning själv, så länge den...
2
Svar
22
· Visningar
2 354
Senast: Mineur
·
Äldre Hjälp, jag ska gå på bröllop om några veckor och har inget att ha på mig. Har varit och kollat lite i affärerna, men hittade inget...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag behöver köpa badkläder men hittar inte vad jag ska ha. Den enda jag hittills hittat och som jag vill ha är den här, i den färgglada...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 729
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp