Klädkod: Uppklädd?????

TeamLundVer

Trådstartare
Bröllop på lördag med klädkod: uppklädd. Vad kan man mena med det? Någon som har en idé?
Tanken var att mannen skulle ta sin mörka kostym men han har tydligen hrrm växt ur den.. Så om vi nu ska åka och handla så vill jag ha lite mer kött på benen. Vill helst inte köpa en kostym i onödan då han är på väg tillbaka till sin vanliga storlek igen.

Vad jobbigt det är med folk som hittar på egna klädkoder!

Jag vet inte riktigt. Jag hade valt något som jag själv känner mig just uppklädd i. Tycker inte att ni behöver köpa en ny kostym alls.

Är inbjudaren så korkad att de inte kan skriva vad som menas tycker jag ni ska ringa och fråga vad de tänkt sig.

Osmart inbjudan, men jag tolkar dert som kläder man känner sig snygg i, Min gubbe skulle nog komma i snyggare jeans, skorta, slips och skinnväst .

Flummig klädkod.
Den kan ju innebära att någon kommer i frack och någon annan i rena jeans och en t-shirt, allt beroende på hur man brukar klä sig till vardags...
Jag vet inte riktigt hur jag skulle tolka det... Men jag tänker att hade de menat t.ex. kavaj eller mörk kostym hade de skrivit det. Tanken borde alltså vara att gästerna ska klä sig enklare än så, kanske snyggbyxor och skjorta? Eller finare jeans?
Ring och fråga.

Bröllop på lördag med klädkod: uppklädd. Vad kan man mena med det? Någon som har en idé?
Tanken var att mannen skulle ta sin mörka kostym men han har tydligen hrrm växt ur den.. Så om vi nu ska åka och handla så vill jag ha lite mer kött på benen. Vill helst inte köpa en kostym i onödan då han är på väg tillbaka till sin vanliga storlek igen.

Jag tolkar det som att ni inte ska komma i jeans, utan ha på er fest- och finkläder som inte nödvändigtvis innebär kostymbyxor.
Snarare ett par snygga chinos och fin skjorta (alternativt fin t-shirt och kavaj). Och finskorna på.

Det är alltid bättre att vara på den övre delen av finskalan när det är fest och bröllop.

Enda gången jag skulle våga mig på jeans är nog om det inte är klädkod eller klädkod "kavaj".

Så uppklätt skulle jag nog tolka som kostymklädsel minst.

Enda gången jag skulle våga mig på jeans är nog om det inte är klädkod eller klädkod "kavaj".

Så uppklätt skulle jag nog tolka som kostymklädsel minst.

Fast jeans är ju inte ens nästan korrekt om klädkoden är kavaj. Kavaj innebär kostym för männen, inte uddakavaj.

Till TS så får du nog fråga vad dom menas. Det är ju bara att läsa här för att inse att många kommer tolka det väldigt olika!

Fast jeans är ju inte ens nästan korrekt om klädkoden är kavaj. Kavaj innebär kostym för männen, inte uddakavaj.

Till TS så får du nog fråga vad dom menas. Det är ju bara att läsa här för att inse att många kommer tolka det väldigt olika!

Med nog våga menade jag inte att jag skulle bära jeans. Men kavaj är ändock den minst strikta klädkoden.

Ring och fråga. De säger antagligen nåt i stil med "finklänning..." och då får du helt enkelt komma som du skulle vilja att folk klädde sig på ditt eget bröllop.

Efter gamla etikettsregler betyder ingen klädkod högtidsdräkt (frack/uniform) golvlång klänning.

Det är nog inte ofta det tillämpas idag. I mitt femtioåriga liv har jag endast en gång fått en inbjudan, där högtidsdräkt har avsetts, när det inte har angivits någon klädkod alls.

Vad jobbigt det är med folk som hittar på egna klädkoder!

Jag vet inte riktigt. Jag hade valt något som jag själv känner mig just uppklädd i. Tycker inte att ni behöver köpa en ny kostym alls.

Jag håller med, men när folk hittar på egna klädkoder är det i sig ett tecken på att det inte är så formellt. De som ställer högre krav är som regel förtrogna med formella klädkoder.

Svårt att veta eftersom uppklätt är så olika för olika människor. För mig är inte uppklätt jeans eftersom det är vsrdagskläder för mig- ngt jag har hemma.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka